| کد خبر: 21847 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ شرکت پخش و پالایش با بی برنامگی موجب افزایش قیمت قیر شد / تاثیر ۳۰ در صدی حمل و نقل بر قیمت تمام شده قیر

تین نیوز | یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت قیر طی چند سال گذشته، قرار گرفتن در بورس انرژی، حذف سهمیه ها و نوسانات دلار بوده است.

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به افزایش قیمت قیر و دو برابر شدن آن طی دو سال اخیر گفت: در ابتدا باید در نظر داشت که قیمت فروش قیر مصرف داخل و قیر صادراتی با یکدیگر متفاوت است؛ به طوری که قیمت فروش نمونه صادراتی به مراتب ارزان تر از  مصرف داخلی است.

وی با بیان اینکه "در حال حاضر کشورهای چین و گرجستان مشتریان اصلی قیر ایران هستند،" افزود: به دلیل تحریم ایران از سوی امریکا و اروپا، قیر ایرانی پس از ترانزیت و فروش به گرجستان به نام آن کشور به سایر کشورهای اروپایی صادر می شود.

این کارشناس با اشاره به خروج قیر از سیستم سهمیه‌ای و قرار گرفتن در بورس انرژی تاکید کرد: این روش باعث ارزش گذاری قیمت قیر بر اساس دلار و قیمت جهانی شد که با توجه به سیستم اقتصادی ایران این روش کاملا اشتباه است.

وی همچنین تصریح کرد: در حالی که کشورهای منطقه مدیترانه و خلیج فارس قیمت قیر "فوب منطقه خود" را با نرخ منفی 20 تا 30 دلار به فروش می رسانند که شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی بدون داشتن حتی یک فرمول اقتصادی، قیمت فوب منطقه خلیج فارس را حتی با 45 دلار بیشتر به فروش می رساند که منجر به ضرر 10 تا 15 دلاری شرکت های ایرانی تولید کننده و فروشنده قیر به خارج از کشور می شود.

این منبع آگاه با بیان اینکه" شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی هیچ اشرافی بر بازار قیر و سایر فراورده های نفتی ندارد" گفت: این نهاد بدون توجه و آنالیز قیمت فروش سایر کشورهای منطقه، قیمت خود را اعلام می کند که به نفع بخش خصوصی نیست و همان مثل معروف "می خواهی بخر، نمی خواهی نخر" را در پیش گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به نقش نوسانات ارز در افزایش قیمت قیر یادآور شد: در بازار فراورده های نفتی تمامی معاملات با دلار انجام می شود؛ به طوری که با افزایش قیمت دلار، ارزش محصولات کاهش می یابد و کاهش آن موجب افزایش قیمت می شود که نتیجه فعل و انفعالات ارز در دو سال اخیر موجب افزایش دو برابری قیمت شد.

وی با اشاره به نقش حمل و نقل در افزایش قیمت قیر مصرفی بیان داشت: حمل و نقل در ایران هیچ فرمولی برای هزینه و دستمزد کالا به ویژه مواد نفتی در ایران ندارد و شرکت های حمل و نقلی در هنگام مشاهده حمل یک کالای خاص از مسیر مشخص، قیمت جابجایی را افزایش می دهند که حداقل 25 تا 30 درصد بر قیمت تمام شده قیر می افزاید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • منبع آگاهتر 0 0

    بنده در اینکه این منبع آگاه آگاه باشد شک دارم و اینکه آیا از مباحثاقتصادی اطلاع کافی داشته باشد را شک دارم بهتر است این منبع آگاه نام خود را مشخص می نمود بهتر بود پیشنهاد مشخص و اقتصادی مطرح می کرد مثلا پیشنهاد نماید قیمت عرضه قیر در داخل اندکی کمتر از قیمت صادراتی آن باشد تا مصرف کننده داخلی از مزیت تولید ملی منتفع باشد ولی روال قبل که قیر به بهای تقریبا مجانی عرضه شود و کسی به فکر اتلاف آن نباشد و کسی ارزش واقعی ان را درک نکند و کسی به فکر روشهای کاهش یا جایگزین مصرف قیر نباشد روال صحیحی نبوده و نباید ادامه یابد البته افزایش قیمت قیر می توانست در گامهای ملایم تری صورت گیرد تا موجب مشکلات اساسی و پیش بینی نشده در کارهای راهسازی نباشد