| کد خبر: 159791 |

◄ معمای کمتر بودن مصرف بنزین ترکیه از ایران چگونه حل می‌شود؟

مشکل از آنجایی حادث می‌شود که تصور عامه این است که اگر همه خودروها یورو ۴ یا ۶ شود، مشکل حل خواهد شد، در حالی‌که موتورهای احتراق داخلی خودروها حتی اگر یورو ۶ هم باشند، باز هم آلایندگی دارند و دیگر بیش از این جای پیشرفت ندارند و چاره کار تغییر از بنزین به برق است.

تین نیوز

در حالی‌که برخی رسانه‌ها طی روزهای قبل در مقایسه مصرف بنزین در ایران و ترکیه اعلام کرده بودند که ترکیه با تعداد خودروهایی برابر ایران یک دهم کشور ما مصرف بنزین دارد یک کارشناس حمل‌ونقل این موضوع را رد کرد و گفت: در ترکیه، کمتر از ۳۰ درصد خودروهای سواری، بنزین‌سوز است.

به گزارش تین‌نیوز، شاهرخ ظهرابزاده در یک گروه مجازی متشکل از کارشناسان حمل‌ونقل با اشاره به اطلاعاتی که در سایت دولت ترکیه و اتحادیه اروپا درج شده است، گفت: تعداد خودروهای سواری در ترکیه کمتر از ۱۱ میلیون دستگاه است در حالی‌که این رقم بیشتر بوده و تعداد خودروهای سواری در کشور ما فراتر از ۱۶ میلیون دستگاه است.

وی افزود: همچنین در ترکیه، کمتر از ۳۰ درصد خودروهای سواری بنزین‌سوز و بیشتر از ۳۰ درصد دیزل بوده و مابقی با سوخت گاز حرکت می‌کنند که اگر این دو ضریب را در هم ضرب کنیم، معمای کمتر بودن مصرف بنزین در ترکیه، نسبت به ایران، آن هم به میزان ۱۰ برابر حل می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس با ارایه تصویر زیر برگرفته شده از سایت اتحادیه اروپا که نسبت فراوانی انواع خودروهای سواری بر حسب نوع سوخت در کشور ترکیه را نشان می‌داد، تاکید کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود که حتی در سطح  هیات دولت، وزرا، معاونین وزرا و ...نیز چنین آمار نادرستی مورد استناد قرار می‌گیرد.

photo_2018-01-23_14-01-13

وی همچنین با اشاره به اظهارات شب گذشته رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در خصوص دو بحث آلودگی هوای کلان شهرها و خودروهای هیبریدی، گفت: مشکل از آنجایی حادث می‌شود که تصور عامه این است که اگر همه خودروها یورو ۴ یا ۶ شود، مشکل حل خواهد شد، در حالی‌که موتورهای احتراق داخلی خودروها حتی اگر یورو ۶ هم باشند، باز هم آلایندگی دارند و دیگر بیش از این جای پیشرفت ندارند و چاره کار تغییر از بنزین به برق است.

ظهرابزاده با بیان این‌که مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد بود ظرفیت اتمسفر تهران، با توجه به شرایط جغرافیایی آن،  به گونه‌ای است که تنها گنجایش معادل با ۶۰۰ هزار خودروی سواری یورو ۴ را دارد، خاطرنشان کرد:  یعنی اگر مجموع خودروها بعلاوه تمام موتورسیکلت‌ها و تمام اتوبوس‌ها و کامیون‌ها همسنگ با سواری حساب شده و تعدادشان۶۰۰ هزار دستگاه شود، در روزهایی که پدیده وارونگی داریم، دچار مشکل آلودگی هوا نخواهیم شد.

این کارشناس ادامه داد: این در حالی است که هم اکنون در تهران حدود ۴ میلیون خودرو، بیش از یک میلیون موتور سیکلت و فراوان خودروی سنگین وجود دارد که اگر همین فردا همه آنها  یورو ۴ شوند با وجود بنزین یورو ۴ ،  باز هم چند برابر ظرفیت اتمسفر تهران است.

ظهرابزاده گفت: بر این اساس اگر مسئولی بیاید و قول دهد که فلان کار را می‌کنیم و مشکل آلودگی هوای تهران سال بعد برطرف می‌شود سخن خلاف واقع گفته است.

این کارشناس با بیان این‌که مسئولان واقعیات را شفاف بیان نمی‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که در کوتاه مدت امکان تبدیل تمام خودروها به یورو ۴ وجود ندارد که در آن صورت باز هم مشکل آلودگی هوا خواهیم داشت چه رسد به جایگزینی آنها با انواع برقی.

وی افزود: این‌گونه است که سال بعد و سال‌های پس از آن می‌آیند و مشکل آلودگی هوا در هنگام وارونگی را همچنان خواهیم داشت و مردم می‌گویند رئیس جمهور به وعده‌هایش عمل نکرد.

ظهرابزاده گفت: حتی در کشورهای دارای لبه فناوری، آلودگی هوا وجود دارد و به این خاطر از بنزین قطع امید کرده‌اند و به سمت برق حرکت می‌کنند، حال مسئولان ما  این واقعیت را بیان نمی‌کنند و قولی می‌دهند که هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    برای حل مشکل آلودگی و مصرف زیاد بنزین کشور راه های زیادی هست!
    پایتخت سیاسی باید از تهران انتقال داده شود اما کلا ، چه در تهران و چه در شهر های دیگر ، چندکار میشه کرد:
    1-خودرو های هیبریدی 30 درصد مصرف سوخت کمتری دارند و در بحث کاهش مصرف سوخت موثر اند.
    خودرو های پلاگین- هیبرید و برقی هم همینطور اما خودرو های هیبریدی نیاز به زیر ساخت های کمتری دارند و مردم استقبال بیشتری میکنند .
    پس بهتر است گمرک خودرو های برقی 5 درصد ، پلاگین هیبرید 15 درصد و هیبرید 25 درصد باشد .
    2-ترکیه از خودرو های گاز سوز (lpg) استفاده میکند که نسبت به cng قدرت بیشتری دارد . ایران هم میتواند در شهر هایی که پالایشگاه تولیدlpg دارد از این نوع خودرو ها استفاده کرده و پمپ lpg در ان شهر ها بزند و خودرو هایی که lpg سوز هستند را با گمرکی 25 درصد وارد کند . همچنین میشود از lpg به عنوان سوخت خوردو های سنگین و کشنده ها استفاده کرد ، البته بشرطی که مثل ترکیه از موتور مخصوص lpg استفاده کرد . همچنین میشود در گام بعد این خودرو ها رو بصورت هیبرید عرضه کرد .
    3-ساخت ایستگاه شارژ سریع در محله ها و ایجاد تعمیرگاه های خودرو ها و موتور سیکلت های برقی .
    4- ساخت خودرو های هیبرید "سی ان جی" سوز برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی (شامل تاکسی ، ون ، مینی بوس ، اتوبوس و ...) که استاندارد یورو 6 داشته باشد. بعنوان مثال سمند با موتور ملی نسبت به سایر محصولات ایرانخودرو کم مصرف هست و اگر مجهز به سامانه هیبریدی هم بشود ، این مصرف 30 درصد کاهش پیدا میکند. این تاکسی چون فقط گازسوز هست ، مصرف بنزین کشور کاهش می یابد .
    5- ممنوعیت واردات خودرو های بنزینی از سال 2020 میلادی تا خودرو های هیبریدی و برقی جایگزین شوند .
    6- ممنوعیت واردات خودرو های سواری با مصرف بیش از 7 لیتر در شهر و سایر خودرو ها با مصرف بیش از 9 لیتر در شهر از سال 1398 شمسی .
    7- اجباری شدن استاندارد یورو 6 برای خودرو های داخل و وارداتی از سال 1397 شمسی .
    8- ممنوعیت تولید خودرو های پرمصرف بصورت بنزینی و یا دوگانه سوز با باک بنزین بزرگتر از 15 لیتر. خودرو های سواری با مصرف بیش از 7 لیتر و غیر سواری با مصرف بیش از 9 لیتر در شهر ، پرمصرف هستند . بعنوان مثال هر وانتی که مصرف بیش از 9 لیتر در شهر دارد ، از جمله تولیدات فعلی و آینده شرکت زامیاد ، باید بصورت دوگانه سوز و با باک بنزین 15 لیتری عرضه گردد .
    9- اجازه تولید موتورسیکلت انژکتوری با حجم 400 سی سی بشرط الایندگی یورو 3 و بالاتر
    10-وام 25 میلیونی 4 درصد برای خودرو های فرسوده و 10 میلیونی 4 درصد برای موتور سیکلت های کاربراتور .
    11- تعویض رایگان موتور تاکسی ها ، ون ها ، مینی بوس ها و اتوبوس های درون شهری با عمر بیش از 5 سال با موتور های جدید یورو 6 .
    12- تعویض موتور کامیون ها و کشنده ها و اتوبوس های بین شهری با موتور های جدید و کم آلاینده و دریافت هزینه بعد از دو سال و بصورت قسطی با بهره حداکثر 4 درصد .
    13- افزایش اتوبوس های برقی که از دهه های قبل در تهران هستند و خرید اتوبوس های برقی جدید که با استفاده از باتری حرکت میکنند .
    14-افزایش ناوگان brt با استفاده از اتوبوس های برقی و هیبریدی.
    15- افزایش ناوگان مترو .
    و ... .

    • ناشناس 2 0

      حرفات خوبه، من هم بنظرم باید بسمت تولید خودروهای برقی برویم ولی شرکت ها(چون حقوق مردم مهم نیست برایشان) ایرانخودرو سایپا تا وقتی خودروهای چهل سال پیش پژو و پراید مونتاژ میکنند هیچ بخش توسعه و تحقیق علمی اکادمیک ندارند نباید انتظار هماهنگی با جهان داشته باشیم.
      البته اینم بگم ترکیه ای ها از خودرو های روز جهان تولید میکنند چون شرکت های فرانسوی المانی ژاپنی کره ای هستند. درحالیکه همین سایپا میخواست خودرو کویید وارد کنه چون زیر 20 میلیون میشد و نیمی از محصولات از رده خارج میکرد. جلوی انرا گرفت.

      من واقعا به دولت هشدار میدهم قوانین اقتصاد رقابتی رعایت کنیم.اینکه بخاطر سود استثماری خودروساز ها را به سود بلند مدت صنعت و مردم کشور، با تولید مستقیم خودروسازهای جهانی ترجیح بدهیم.با اتمام نفت، دراینده نزدیک صنایع عقب افتاده ای خواهیم داشت که بدون یارانه ازبین خواهند رفت. دولت رسما دچار مرگ تدریجی میشودسرنوشت پلاسکو منتظرمان ست.همانطور که بنیاد خود فراتر از قانون دانست.عدل الهی راه خود رفت. هیچ صنعتی بدون رقابت پیشرفت نکرده است. باید دولت هم برنامه بگذارد تولید خودروهای بنزینی در ایران طی بازه 15 سال متوقف و فقط خودروهای برقی تولید شوند.از الان بفکر باشیم بهتر از انهست ده سال دیگر با بحران مواجه شویم

    • ناشناس 2 0

      باید خودروساز ها رو مجبور به تولید خودرو برقی کرد ، مثل المان که گفته از سال ۲۰۳۰ باید همه خودرو ها برقی شوند

    • ناشناس 2 0

      مورد ۵ و ۶ و ۷ کهدر اولین نظر گفته شده ، برای وارداتی هاست .
      ربطی به صنایع داخلی نداره ، دولت باید اجراش کنه .

    • ناشناس 2 0

      دولت باید قانون منع تولید خودرو دورن سوز تا سال 2030 را تصویب و ابلاغ کند !

      البته با تمام شدن بنزین ، خودرو های گازسوز هم چنان میتوانند فعال باشند اما خودرو های گازسوز هم الاینده هستند!

      پس دولت باید همزمان با تولید خودرو برقی ، تولید خودرو های هیبریدی-گازسوز با استاندارد یورو6 را در دستور کار قرار دهد ،
      هم برای خودرو های سواری و هم سایر خودرو ها مانند اتوبوس ها ، کامیون ها ، کشنده ها و ... .
      خودرو های هیبریدی برخلاف "پلاگین هیبرید" ها نیاز به ایستگاه شارژ ندارند و زیر ساخت های کمتری میخواهند . در نتیجه برای شروع کار مناسب تر هستند.

  • ناشناس 1 0

    بعنوان مورد ۱۶ ام هم میشه گفت :
    دولت باید قانون بذاره که هر خودرو تولید داخل باید در تست های سازمان استاتاندارد ۱۵۰ هزار کیلومتر کار کند و الایندگی اش نسبت به ابتدا افزایش نیابد و استاندارد یورو ۶ را کسب کند!
    نه اینکه خودرو یورو ۴ تولید کنیم ، بعد یک سال الایندگی اش بشه یورو ۲ !
    تا ۲۰ سالم که خودرو اسقاط نمیشه!

  • ناشناس 1 0

    بنظر بیشترین مصرف بنزین را وانت ها و خودرو های کاربراتوری دارند .
    راه چاره ، ممنوعیت تولید خودرو ها و وانت های پرمصرف ، مثل وانت زامیاد و وانت پادرا ، به صورت بنزین سوز هست .
    خودرو های کاربراتوری هم اگر سن کمتر از 20 سال دارند باید بصورت رایگان تبدیل به انژکتوری شوند.
    اما آلودگی هوا بیشتر برای کامیون ها و تریلر ها در مرتبه اول و اتوبوس ها در مرتبه دوم میباشد. تنها راه چاره حذف گمرکی این محصولات و ایجاد رقابت میباشد. البته اگر وام 300 میلیونی با 2 سال استراحت و اقساط کمتر از یک میلیون و سود 4 درصد به کامیون و تریلر های سنگین و اتوبوس ها بدهند ، بصورت موقتی خوب است .