◄ معمای کمتر بودن مصرف بنزین ترکیه از ایران چگونه حل میشود؟
مشکل از آنجایی حادث میشود که تصور عامه این است که اگر همه خودروها یورو ۴ یا ۶ شود، مشکل حل خواهد شد، در حالیکه موتورهای احتراق داخلی خودروها حتی اگر یورو ۶ هم باشند، باز هم آلایندگی دارند و دیگر بیش از این جای پیشرفت ندارند و چاره کار تغییر از بنزین به برق است.
در حالیکه برخی رسانهها طی روزهای قبل در مقایسه مصرف بنزین در ایران و ترکیه اعلام کرده بودند که ترکیه با تعداد خودروهایی برابر ایران یک دهم کشور ما مصرف بنزین دارد یک کارشناس حملونقل این موضوع را رد کرد و گفت: در ترکیه، کمتر از ۳۰ درصد خودروهای سواری، بنزینسوز است.
به گزارش تیننیوز، شاهرخ ظهرابزاده در یک گروه مجازی متشکل از کارشناسان حملونقل با اشاره به اطلاعاتی که در سایت دولت ترکیه و اتحادیه اروپا درج شده است، گفت: تعداد خودروهای سواری در ترکیه کمتر از ۱۱ میلیون دستگاه است در حالیکه این رقم بیشتر بوده و تعداد خودروهای سواری در کشور ما فراتر از ۱۶ میلیون دستگاه است.
وی افزود: همچنین در ترکیه، کمتر از ۳۰ درصد خودروهای سواری بنزینسوز و بیشتر از ۳۰ درصد دیزل بوده و مابقی با سوخت گاز حرکت میکنند که اگر این دو ضریب را در هم ضرب کنیم، معمای کمتر بودن مصرف بنزین در ترکیه، نسبت به ایران، آن هم به میزان ۱۰ برابر حل میشود.
به گزارش تیننیوز، این کارشناس با ارایه تصویر زیر برگرفته شده از سایت اتحادیه اروپا که نسبت فراوانی انواع خودروهای سواری بر حسب نوع سوخت در کشور ترکیه را نشان میداد، تاکید کرد: متاسفانه مشاهده میشود که حتی در سطح هیات دولت، وزرا، معاونین وزرا و ...نیز چنین آمار نادرستی مورد استناد قرار میگیرد.
وی همچنین با اشاره به اظهارات شب گذشته رئیس جمهور کشورمان در گفتوگوی زنده تلویزیونی در خصوص دو بحث آلودگی هوای کلان شهرها و خودروهای هیبریدی، گفت: مشکل از آنجایی حادث میشود که تصور عامه این است که اگر همه خودروها یورو ۴ یا ۶ شود، مشکل حل خواهد شد، در حالیکه موتورهای احتراق داخلی خودروها حتی اگر یورو ۶ هم باشند، باز هم آلایندگی دارند و دیگر بیش از این جای پیشرفت ندارند و چاره کار تغییر از بنزین به برق است.
ظهرابزاده با بیان اینکه مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد بود ظرفیت اتمسفر تهران، با توجه به شرایط جغرافیایی آن، به گونهای است که تنها گنجایش معادل با ۶۰۰ هزار خودروی سواری یورو ۴ را دارد، خاطرنشان کرد: یعنی اگر مجموع خودروها بعلاوه تمام موتورسیکلتها و تمام اتوبوسها و کامیونها همسنگ با سواری حساب شده و تعدادشان۶۰۰ هزار دستگاه شود، در روزهایی که پدیده وارونگی داریم، دچار مشکل آلودگی هوا نخواهیم شد.
این کارشناس ادامه داد: این در حالی است که هم اکنون در تهران حدود ۴ میلیون خودرو، بیش از یک میلیون موتور سیکلت و فراوان خودروی سنگین وجود دارد که اگر همین فردا همه آنها یورو ۴ شوند با وجود بنزین یورو ۴ ، باز هم چند برابر ظرفیت اتمسفر تهران است.
ظهرابزاده گفت: بر این اساس اگر مسئولی بیاید و قول دهد که فلان کار را میکنیم و مشکل آلودگی هوای تهران سال بعد برطرف میشود سخن خلاف واقع گفته است.
این کارشناس با بیان اینکه مسئولان واقعیات را شفاف بیان نمیکنند، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونهای است که در کوتاه مدت امکان تبدیل تمام خودروها به یورو ۴ وجود ندارد که در آن صورت باز هم مشکل آلودگی هوا خواهیم داشت چه رسد به جایگزینی آنها با انواع برقی.
وی افزود: اینگونه است که سال بعد و سالهای پس از آن میآیند و مشکل آلودگی هوا در هنگام وارونگی را همچنان خواهیم داشت و مردم میگویند رئیس جمهور به وعدههایش عمل نکرد.
ظهرابزاده گفت: حتی در کشورهای دارای لبه فناوری، آلودگی هوا وجود دارد و به این خاطر از بنزین قطع امید کردهاند و به سمت برق حرکت میکنند، حال مسئولان ما این واقعیت را بیان نمیکنند و قولی میدهند که هیچگاه محقق نخواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.