| کد خبر: 157229 |

◄ منایع افزایش قیمت سوخت کجا می‌رود؟

در قوانین مشخص‌شده است که دولت برای هر بخش از محل درآمد افزایش قیمت حامل‌های انرژی چقدر هزینه می‌تواند داشته باشد ولی دولت بر اساس برنامه پنجم در واقعی کردن نرخ حامل‌های انرژی عمل‌نکرده و تخلف داشته است.

تین نیوز

حسینعلی حاجی​ دلیگانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در قوانین مشخص‌شده است که دولت برای هر بخش از محل درآمد افزایش قیمت حامل‌های انرژی چقدر هزینه می‌تواند داشته باشد ولی دولت بر اساس برنامه پنجم در واقعی کردن نرخ حامل‌های انرژی عمل‌نکرده و تخلف داشته است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: بنزین 400 تومانی 1000 تومان شد، ولی یارانه یک ریال اضافه نشد. الان هم با بنزین 1500 تومانی و گرانی دیگر حامل‌های انرژی، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌شود، سهم مردم از این درآمد چقدر است؟

حسینعلی حاجی​ دلیگانی افزود: زمانی که دولت می‌خواست بنزین را از 100 تومان به 400 تومان افزایش دهد برای مردم حساب مشخص کرد و در آن مبلغی را واریز و از درآمد حاصل از افزایش نرخ حامل‌های انرژی 45 هزار و 500 تومان برای آنان واریز کرد و این در میان مردم اعتماد ایجاد کرد که می‌توانند منابع مالی خود را برای نخستین بار مدیریت کنند.

وی گفت: اما پس‌ازآن نرخ بنزین از 400 تومان به هزار تومان افزایش یافت اما چیزی به مردم اضافه نشد و مازاد مبلغ یارانه‌ها نیز در سال 96 به خزانه ریخته نشده است.

حاجی دلیگانی گفت: در مرحله نخست افزایش نرخ حامل‌های انرژی 38 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد شد که پس از گران شدن بنزین از 400 تومان به هزار تومان حدود 80 هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش یافت.

وی افزود: دولت در لایحه بودجه سال 97 افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در نظر گرفته که درآمد حاصل از آن 110 هزار میلیارد تومان است اما به‌جز 17 هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال در نظر گرفته است طرح توزیعی شفافی در این زمینه اعلام نکرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی افزود: درحالی‌که دولت در لایحه بودجه آورده است که می‌خواهد تورم را 9.9 دهم درصد نگه دارد اما خود با افزایش 25 درصدی قیمت حامل‌های انرژی ناقض این موضوع عمل می‌کند.

حاجی دلیگانی گفت: بر اساس لایحه بودجه سال آینده هم قیمت حامل‌های انرژی و قیمت‌های دیگر افزایش می‌یابد و هم یارانه بخش زیادی از مردم حذف می‌شود که این موضوع تبعات اقتصادی به همراه خواهد داشت و اگر قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم باید کاری کنیم که این افزایش قیمت را برای مردم جبران کنیم نه اینکه شرایط برای آن‌ها سخت‌تر شود.

پیش از این  فاطمه مقیمی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران، ضمن هشدار درباره افزایش قیمت سوخت گفته بود: ه افزایش قیمت سوخت بر قیمت خیلی از چیزهای دیگر تأثیر می‌گذارد ازجمله قیمت کامیون‌های نو بالا خواهد رفت.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام .
    هیچ مثل صندوق فرهنگیان که سرمایه معلمان خوردند یا بانک ها که چند هزار میلیاردتومان تومان اختلاس شد.
    اینهم همینطور،تجربه نشان داده دولت بجای افزایش اشتغال ،فقط با افزایش درامد میزان حقوق مدیرانش و حجم بدنه اش افزایش داده.

    چرا با این افزایش درامد پیش بینی 37 هزار میلیاردتومان افزایش نرخ بنزین ،روی پروژه های عمرانی و اشتغال زا سرمایه‌گذاری نمیشود مثل راه اهن و مترو و صنایع هایتک،
    بعکس جالب 15 درصد بودجه عمران قطع کردند.

    حال این ریاضت اقتصادی که دولت بر مردم تحمیل میکند جالب نه برای پرداخت بدهی بخش خصوصی و پیمانکار هست .بلکه صرف امور جاری خودش هست.
    پر اصل دولت بجای کاهش هزینه های خود و ریاضت اقتصادی ،تمامی فشار بر روی مردم ،بخش خصوصی و عمران منتقل کرده،این مسئله رکود تشدید تر و نارضایتی ها افزایش خواهد داد.
    نکته مهم بعدی چگونگی حذف یارانه بگیران هست.تجربه سبد کالا نشان داد که اکثر فقرا حذف شدند و ثروتمندان گرفتند مثلا صاحب نانوایی بعلت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودن گرفت ولی کارگرانش که بیمه نداشتند نگرفتند.یا افرادی که چهل سال مالیات ندادند با رانت شناسایی نشدند چگونه شناسایی میشوند؟
    اجرای غلط این حذف یارانه ها ،خودش باعث افزایش فاصله طبقاتی خواهد شد . تاثیر معکوس میگذارد.تنش جامعه افزایش خواهد. دولت باید اول سازوکار مناسب شناسایی پردرامدها معرفی کند.

    مثال افراد مغازه دار ثروتمند که قولنامه ای اموال دارند چگونه شناسایی میشوند.
    مناین خودم دیدم فرد مالک ساختمان پنج طبقه سبد کالا گرفت ولی مستاجر ها نه!!