| کد خبر: 148153 |

میرزایی:

پالایشگاه‌های ایران توان تولید فراورده‌های نفتی را ندارند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای نفت خیز به سمت خام فروشی رفته اند تاکید داشت که پالایشگاه های ایران توان تولید فراوردهای نفتی را ندارند.

تین نیوز

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای نفت خیز به سمت خام فروشی رفته اند تاکید داشت که پالایشگاه های ایران توان تولید فراوردهای نفتی را ندارند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به ادعای برخی کارشناسان اقتصادی مبنی براینکه قبح خام فروشی در صنعت نفت شکسته شده است ، اظهار داشت: باید با دلیل گفته شود قبح خام فروشی در صنعت نفت شکسته شده است و این سوال مطرح است که مگر در گذشته تولیدات با ارزش افزوده داشته ایم که اکنون به سمت خام فروشی رفته ایم؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره شرایط اقتصادی در دنیا، توضیح داد: امروز کشورهای نفت خیز در زمینه جذب سرمایه گذاری هنگفت در استخراج نفت و فروش آن در دنیا رقابت دارند و بسیاری از موسسات و کارشناسان حوزه انرژی برآورد کرده اند که میزان وابستگی به نفت تا سال 2030 کاسته می شود و به همین جهت کشورها به دنبال خام فروشی نفت می روند تا درآمد لازم را کسب کنند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: آنها تلاش دارند منابع مالی لازم و کافی برای اینکه اقتصادشان را بازسازی و نوسازی کنند و به سمت اقتصاد بدون نفت بروند.

زمانی سالانه 100 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم/برنامه ای برای عدم وابستگی به نفت نداشیم

وی با بیان اینکه ایران زمانی درآمدهای هنگفت نفتی داشته است، با انتقاد از آن دوران گفت: زمانی سالانه بیش از 100 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما مدیران به سمت ایجاد زیر ساخت ها جهت عدم وابستگی به نفت نرفته اند و در هیچ برنامه ای مبنی بر اینکه سالانه 30 درصد از وابستگی به نفت کاسته شود، نداشته ایم.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه در حال حاضر با وضعیت حاد اقتصادی مواجه هستیم، عنوان کرد: بعضی کارشناسان حرف هایی می زنند که زمینه اجرایی آن وجود ندارد، در حال حاضر باید به سمت افزایش تولید نفت خام با هدف تاثیرگذاری در بازار نفت و سازمان کشورهای اوپک بیشتر حرکت کنیم به نظر می رسد این مسیر درست است.

میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه در شرایط اقتصادی مناسبی قرار نگرفته ایم، بیان داشت: باید به سمت اقتصاد بدون نفت برویم و برای این کار باید پایه های اقتصادی را مستحکم کنیم تا در صورتی که بازار جهانی نفت دچار رکود شد و خریداری برای آن وجود نداشت بتوانیم از پس مسائل اقتصادی کشور برآیم.

به سختی سهمیه صادرات نفت خود را تامین می کنیم

وی با این حال گفت: کارشناسان طوری جلوه می دهند که ایران مازاد تولید خود را خام فروشی می کند در حالی که ما به سختی می توانیم سهمیه صادرات تعیین شده از سوی سازمان کشورهای اوپک را تامین کنیم چرا که در زمینه تولید نفت محدودیت هایی داریم.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه تحول خاصی در زمینه تولید نفت رخ نداده است، بیان داشت: شرایط تولید و فروش نفت ما تغییر نکرده است که از آن با عنوان شکسته شدن قبح خام فروشی یاد کنیم در ضمن در کشور ما ظرفیت ها و پالایشگاه هایی برای فراوری نفت وجود ندارد که اکنون وزارت نفت در زمینه خام فروشی کوتاهی کرده باشد.

فراورده های پالایشگاه های کشور استاندارد نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فراورده های پالایشگاه های کشور استاندارد نیست ، اظهار داشت: بنزین تولیدی ایران از استانداردهای روز جهان عقب است بنابراین باید واقع بین بود و برای پیشرفت کشور هدف گذاری کرد چرا که با بیان حرف های کلیشه ای راه به جایی نخواهیم برد.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.