| کد خبر: 14712 |

◄ شما در واقع چقدر یارانه می‌گیرید؟ / بخش اول: خودروی وانت

وبلاگ تین نیوز، امیر جعفرپور | شاید برای شما جالب باشد که مقدار یارانه دریافتی یک خانوار چهار نفری در قبال سوخت بیش از یارانه دریافتی بابت هدفمندسازی (مبلغ سرانه 455000 ریال) باشد. ثابت کردن این موضوع در یک مطلب چند قسمتی کار ساده ای است.
در این قسمت، برای یک وانت نوع 3 مثل زامیاد (z24) انژکتوری با حجم موتور 2389 سی سی و مصرف 13.47 لیتر در روز 100 کیلومتر در چرخه ترکیبی انجام می شود. با توجه به قیمت روز نفت و قیمت فوب (fob) بنزین در خلیج فارس و قیمت بنزین وارداتی و قیمت بنزین یارانه ای که 700 تومان است و قیمت دلار، در محاسبات، میزان یارانه برای هر لیتر 20 هزار ریال لحاظ می شود.
برای 400 لیتر بنزین یارانه معادل هشت میلیون ریال(800 هزار تومان) و برای یک خانوار چهار نفری، سرانه یارانه دو میلیون ریال (200 هزار تومان) است.
با یک تقسیم ساده می‌شود دید که این مقدار یارانه چهار برابر یارانه سرانه هدفمندسازی است. حال اگر از نوع پلاک عمومی وانت‌های نوع 2 حدود 40 هزار دستگاه و نوع پلاک غیر عمومی (با سهمیه 240 لیتر) حدود 500 هزار دستگاه داشته باشیم، میزان تقریبی یارانه (با چشم پوشی از تعداد نسبتاً اندک گازسوز که سهمیه نصف دارد) به شرح زیر است:
برای پلاک عمومی وانت نوع 2 (با موتور قوی) 320 میلیارد ریال در ماه و 3840 میلیارد ریال در سال و برای پلاک شخصی وانت نوع 2 در هر ماه 2400 میلیارد ریال و در سال 28800 میلیارد ریال خواهد شد که جمعاً به حدود 32 هزار میلیارد ریال بالغ می‌شود که برای وانت‌های نوع 1 با پلاک عمومی که حدود 100 هزار دستگاه با سهمیه 200 لیتر در ماه در حد یارانه کل خانوارها است و نیز وانت نوع 1با پلاک غیر عمومی که حدود یک میلیون و 250 هزار دستگاه با سهمیه 120 لیتر در ماه هستند، یارانه بنزین به شرح ذیل است.
برای پلاک عمومی وانت نوع 1(با موتور کم حجم تر)، 400 میلیارد ریال در ماه و 4800 میلیارد ریال در سال و برای وانت نوع 1 با پلاک غیر عمومی، 2880 میلیارد ریال در ماه و 34560 میلیارد ریال در سال است که جمعاً به حدود سی و نه هزار میلیارد ریال یارانه سوخت می رسد که بیش از یارانه کل خانوارها است.
در جمع بندی می توان گفت اعضای خانواده مالکان وانت‌ها هرنفر به تنهایی 2 برابر یارانه سرانه هدفمندی (455000ریال) یارانه سوخت را از دولت سخاوتمندمان در هر ماه می گیرند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • انصرافی یارانه 0 0

    دولت باید وانتهای غیر عمومی که استفاده شخصی می شود را از سوخت ۶۰ لیتری بهره مند کند و سهمیه های ذکر شده دور از عدالت و انصاف است و نیز از ۱۰ میلیون پولدار ثبت نام کرده برای یارانه باید یارانه و جریمه تصیب شده را طبق قانون پس بگیرد. روحانی منتظریم!!!

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    محاسبات جناب دکتر درسته ولی یک اشتباه در آخرش داره این یارانه هنگفت از جیب دولت خارج و با مصرف سوخت عملا مصرف می شود ولی آیا خانواده ای که مالک وانت و یا کامیونت است به این ترتیب پولدار شده است؟ خیر در واقع مالک خودرو در حدی که بتواند تامین معاش نماید مجبور است درآمد برای خودش نگهدارد و بقیه را در قیمت تمام شده حمل و نقل منظور کند به عبارت دیگر این یارانه باعثشده که قیمت حمل ونقل پایین بماند. اگر این یارانه برداشته شود باز هم این خانواده تقریبا همانقدر درآمد برای امرار معاش را خواهد داشت و مازاد هزینه را روی قیمت حمل می کشد و قیمت حمل بالاتر می رود. البته دولت می تواند سیاستگذاری کند و با افزایش قیمت سوخت و افزایش قیمت حمل و نقل در مصرف یارانه سوخت صرفه جویی کند و به جای آن در اموری که لازم باشد یارانه حمل ونقل بپردازد مثلا یارانه را به حمل و نقل با اتوبوس و راه آهن و حمل کالاهای اساسی بدهد. به این ترتیب هم از افزایش قیمتها جلوگیری شود. هم از قاچاق سوخت پیش گیری کند هم شیوه حمل کم مصرف و ایمن ریلی را ترویج کند هم مسافرت با اتوبوس را که به مراتب ایمن تر هست تسهیل کند و هم از حمل پرمصرف جاده ای بکاهد و هم به حمل کالاهای غیرضروری یارانه سوخت ندهد. در باره جمله آخر توضیح دهم که ارزانی نسبی سوخت و به تبع آن حمل جاده ای باعثشده که مثلا کارخانه نوشابه سازی در تهران و مصرف آن در بندعباس باشد یا آب معدنی در یک گوشه کشور تولید و در گوشه دیگر مصرف شود در حالیکه اینگونه مصارف در همان استان هم قابل تولید هستند