| کد خبر: 143098 |

یک مسئول صنعت نفت:

ایران آماده سواپ روزانه 500 هزار بشکه نفت کشورهای حاشیه دریای خزر است

یک مسئول صنعت نفت گفت: آمادگی داریم در صورت توافق برای از سرگیری سواپ ( قرارداد معاوضه ای)، روزانه 500 هزار بشکه نفت خام کشورهای حاشیه خلیج فارس را انتقال دهیم.

تین نیوز

یک مسئول صنعت نفت گفت: آمادگی داریم در صورت توافق برای از سرگیری سواپ ( قرارداد معاوضه ای)، روزانه 500 هزار بشکه نفت خام کشورهای حاشیه خلیج فارس را انتقال دهیم.

به گزارش ایرنا، سید حمید حسینی مدیر منطقه شمال شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات کشور در حاشیه بازدید خبرنگاران از تاسیسات صنعت نفت و سواپ در منطقه شمال کشور، افزود: تاکنون چند کشتی، محموله های نفتی را در پایانه نفتی شمال کشور، تخلیه کرده اند که در مخازن، ذخیره شده است.

وی اضافه کرد: زمانی که حجم ذخایر به حد مورد نظر رسید، انتقال نفت از طریق خطوط لوله انجام می شود.

مدیر منطقه شمال شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات کشور خاطر نشان کرد: زمانی که 400 تا 500 هزار بشکه نفت خام ذخیره شود، می توان عملیات انتقال پایدار نفت خام را انجام دهیم.

حسینی به سابقه اجرای طرح (معاوضه) نفت کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: رئیسان جمهور ایران و قزاقستان در سال 1375 پیشنهاد اجرای سواپ را مطرح کردند که در نهایت در سال 1381 عملیاتی شد.

مدیر منطقه شمال شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات کشور افزود: در راستای اجرای طرح سواپ 272 کیلومتر خط لوله در منطقه شمال کشور برای انتقال نفت خام از پایانه نکا در حاشیه دریای خزر به پالایشگاه تهران، احداث شده است.

وی درباره وضعیت انتقال نفت و فراورده در شمال کشور، بیان داشت: 615 کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت و فراوردهای نفتی در منطقه شمال کشور (محدوده عملیاتی استان های گلستان و مازندران) وجود دارد که وظیفه انتقال نفت طرح سواپ (معاوضه) به پالایشگاه تهران و تبریز و همچنین انتقال فراورده های نفتی را بر عهده دارد.

مدیر منطقه شمال شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات کشور یادآور شد: بخشی از خطوط لوله این منطقه، از صعب العبورترین و پرخطرترین مسیرها در کوهستان و جنگل عبور می کند.

وی ادامه داد: به دلیل ویژگی های خاص این منطقه، یکی از پرفشارترین فشارشکن های دنیا در ایستگاه های این منطقه جای گرفته است.

حسینی درباره حجم انتقال نفت و فراورده های نفتی در این منطقه، گفت: به طور میانگین ماهانه 81 میلیون و 670 هزار لیتر فراورده های نفتی تحویل استان گلستان و 181 میلیون لیتر نیز تحویل استان مازندران می شود.

وی اضافه کرد: از طریق این حجم از نفت و فراورده نفتی توسط خطوط لوله، ماهانه از تردد 876 تانکر نفتکش 30 هزار لیتری در این منطقه جلوگیری می شود.

مدیر منطقه شمال شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات کشور افزود: کاهش تردد این نفتکش ها در جاده ها نقش مهمی را در کاهش ترافیک و کاهش حوادث جاده ای ایفا می کند.

وی درباره ایمن سازی خطوط لوله نیز گفت: سال گذشته، حدود 28 میلیارد ریال برای ایمن سازی خطوط لوله و پروژه های مرتبط هزینه شد.

حسینی ادامه داد: همچنین برای افزایش امنیت مسیر خط لوله انتقال فراورده که از داخل شهر گرگان عبور می کرد، تغییر مسیر این خط را در دست اجرا داریم.

وی گفت: تاکنون عملیات پیگرانی (توپکرانی) برای عیب یابی و کنترل خطوط لوله، توسط شرکت های خارجی انجام می شد، اما اکنون شرکت های داخلی برای افزایش فعالیت ها در این بخش، اقداماتی را انجام داده اند.

مدیر منطقه شمال شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات کشور افزود: آخرین عملیات پیگیرانی خطوط لوله این منطقه توسط شرکت های روسی در خردادماه انجام شد.

منطقه شمال به عنوان یازدهمین منطقه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، فعالیت دارد. حوزه فعالیت این مرکز، از مرکز انتقال نفت نکا در استان مازندران آغاز و به فشارشکن «مغانک» در شهرستان دماوند استان تهران، ختم می شود. همچنین بخش هایی از استان سمنان و استان گلستان نیز در محدوده فعالیت این مرکز قرار دارد.

نفت خام وارداتی کشورهای حاشیه دریای خزر (در قالب طرح سواپ) در پایانه نکا تخلیه شده و سپس از طریق خط لوله 32 اینچ با عبور از مناطق جنگلی و صعب العبور کوهستانی استان های مازندران و تهران پس از طی مسافت بیش از 200 کیلومتر به تهران منتقل می شود.

پالایشگاه های تهران و تبریز مصرف کننده نفت خام وارداتی سواپ هستند.

ایران معادل نفت خامی که در پایانه نکا از کشورهای حاشیه دریای خزر دریافت می کند، در پایانه نفتی خارگ در خلیج فارس، نفت خام تحویل می دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.