| کد خبر: 140694 |

نفتی ها یا خودروسازان / استاندارد یورو5 را کدامیک کلید می زنند؟

کیفیت سوخت و کیفیت مصرف آن. این تمام آن چیزی است که خودروسازان و نفتی ها را درگیر مسئله رعایت استاندارد و افزایش کیفیت بنزین می کند .

تین نیوز

کیفیت سوخت و کیفیت مصرف آن. این تمام آن چیزی است که خودروسازان و نفتی ها را درگیر مسئله رعایت استاندارد و افزایش کیفیت بنزین می کند .

اما و اگر بر سر استاندارد سوخت خودروها ؛ خودروسازها نیاز به بنزین استاندارد دارند و از سوی دیگر سوخت با کیفیت با سوخت‌وساز آلاینده خودرو یعنی هیچ. این تمام آن چیزی است که ممکن است هر دو طرف این ماجرا را درگیر دو مسئله کند : کیفیت سوخت و کیفیت مصرف آن!

آغاز ماجرا ؛ 4سال قبل

چهارسال قبل زمانی که شرط الزام رعایت استاندارد یورو4 در خودروهای تولید داخل و سوخت مورد نیاز آن مطرح شد بین این دو بخش تنش‌هایی به‌وجود آمد که کدام بخش ابتدا این استاندارد را در محصول تولیدی خود رعایت کند، این‌بار بعد از گذشت چهار سال باز هم سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است که باید تا سال 98 استاندارد یورو5در سوخت و خودروهای تولید داخل رعایت شود.

این بحث این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که کدام بخش باید ابتدا استاندارد یورو5 را در محصول نهایی خود رعایت کند؟ آیا مسئولین و مدیران این دو بخش بزرگ صنعت کشور در میان دغدغه‌های مدیریتی خود به این مسئله اهمیت می‌دهند که حاصل رعایت این امر برای صنایع خودرویی ، زیست محیطی و دست‌اندرکاران سلامت شهروندان تا چه میزان می‌تواند خوشحال کننده باشد.

دولت یازدهم با اتخاذ سیاست های متفاوتی سعی در افزایش کیفیت سوخت مصرفی خودرو داشته و از سوی دیگر مسئولان وزارت صنعت همواره بر واردات و یا تولید خودروهایی با مصرف سوخت مناسب تاکید داشته و دارند ؛ اما سوال دیگری که این میان باقی است اینکه سیاست های دولت در دو بخش تا چه میزان به صورت همگام به پیش رفته و توانسته از هدف گذاری تا حصول نتیجه موفق باشد؟

رعایت استاندارد یورو5 در صنعت خودرو اهمیتی پر واضح دارد، اما در دیگر روی سکه باید گفت که تنها تولید سوخت یورو5 کفایت نمی‌کند و باید در کنار آن توزیع گسترده و فراگیر صورت گیرد. عدم توزیع سوخت با کیفیت بالا و دارای استانداردهای روز جهانی تا حدی از اهمیت برخوردار است که چنانچه سوخت بی کیفیت وارد چرخه مصرف شود حتی واردات خودروهای با کیفیت بالا و هیبریدی را نیز بی‌فایده می‌کند .

در همین خصوص ولی ملکی با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به گفت‌وگو پرداخته است، نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان مشکلات موجود در مسیر الزامی شدن رعایت استاندارد یورو5 در خودرو‌های تولید داخل، گفت: یکی از دلایل آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی و خصوصی هستند و هرچقدر استانداردهای کاهش آلودگی در وسایل نقلیه را رعایت کنیم از حجم آلودگی هوا کاسته می‌شود.

ولی ملکی

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به مشکلات موجود در مسیر رعایت استاندارد یورو4 در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: خودرو سازها خودرو دارای استاندارد یورو4 را تولید کرده بودند اما متاسفانه سوخت مورد نیاز این محصولات توسط وزارت نفت توزیع نمی‌شد.

وی با اعتقاد بر وارد بودن اعتراض خودرو سازان را در این زمینه، گفت: اگر خودروسازان استاندارد یورو5 را رعایت و مصرف‌کننده نیز هزینه رعایت این استاندارد را پرداخت کند، اما زیر ساخت رعایت این استاندارد که سوخت مناسب است فراهم نباشد کل پروسه بیهوده می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر التزام خودروسازان به رعایت استانداردهای لازم در تولیدات خود و ایجاد یک هماهنگی بین آنها، وزارت نفت و معاونت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، خاطرنشان کرد: طبیعی است که انجام این هماهنگی یک ضمانت اجرای برای رعایت استانداردهای یورو5 به‌جود می‌آورد.

سویه دیگر این ماجرا را از زبان سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری خانه ملت بخوانید . اسد‌الله قره‌خانی نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر مشکلات دراعمال استاندارد یورو 4 در زمینه تولید سوخت، تولید گازوئیل یورو4 بود تا بنزین یورو4، گفت: تولید بنزین یورو4 خواسته همگان بوده و در گذشته دعوا بیشتر بر سر تولید گازوئیل یورو4 بود.

اسدالله قره خانی اسداله قره خانی، اسدالله قره‌خانی 340 675 5/16/2016 8:41:06 AM http://media.icana.ir/Image/2016/05/201605107319262352_Orig.jpg http://media.icana.ir/Image/2016/05/201605107319262352_Thum.jpg
اسدالله قره خانی

وی ادامه داد: گفته می‌شد خودروهای گازوئیل سوز سواری نداریم به همین دلیل اگر گازوئیل یورو4 تولید کنیم خودریی نیست که استفاده کنند و از آن‌طرف خودروساز ادعا می‌کرد که چون سوخت نیست خودرو گازوئیل سوز با استاندارد یورو4 تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید تولید بنزین خودرا به سمت استانداردهای بین‌المللی ببرد، ادامه داد: این کار باعث کاهش اکتان و سطح آلایندگی سوخت می‌شود و در بازدید از پالایشگاه تهران بحث تولید بنزین یورو5 نیز مطرح شد.

قرخانی در ادامه گفت و گوی خود تاکید کرد که خودروسازان نیز باید ملزم به تولید خودروهای مطابق با استانداردهای یورو5 باشند و عدم اقدام یک بخش نباید به معنای عدم اقدام دیگر بخش باشد و هرکدام به صورت مستقل به‌سمت رعایت این استاندارد در تولیدات خود حرکت کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در صحبت‌های خود به تولید روزانه 24میلیون سوخت یورو4 در کشور اشاره کرد و گفت: بعد از افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار شده به خودکفایی تولید بنزین برسیم نه خودکفایی در تولید بنزین یورو4، گفته شد که به‌صورت تدریجی کل بنزین یورو4 کشور را تامین می‌کند اما در حال حاضر بنزین با اکتان بالا را جهت مصرف در کلان‌ شهرها را تامین می‌کند.

قره خانی همچنین، ادامه داد: زمانی کل فازهای پالایشگاه خلیج فارس به اتمام برسد می‌تواند بنزین یورو4 کشور را تامین کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت‌های خود به عدم ترجیح دو بخش خودروسازی و تولیدکنندگان بنزین بر یکدیگر در زمینه اعمال استاندارد بین‌المللی اشاره کرد و گفت: هر دو بخش مسئول اعمال این استانداردها بر محصولات خود هستند و این توانایی را نیز دارند، به‌ویژه خود وزارت نفت.

خبرگزاری خانه ملت ؛ باز می گردیم به سوال ابتدای این گزارش ؛کدام بخش باید ابتدا استاندارد یورو5را در تولید خودر رعایت کند؟ سوالی که در پاسخ به آن باید گفت که شرط اعمال و رعایت این استاندارد در گرو رعایت و آغاز آن در هر دو بخش به‌صورت همزمان است.اما باید دید این دو بخش بزرگ از صنعت کشور در راستای سلامت جامعه و پیشرفت کشور در رعایت استانداردهای جهانی در تولید محصولات چه زمانی به هم‌نظری و همگامی لازم می‌رسند، و تا چه ‌میزانی صلاح مردم را در رفتار خود می‌بینند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.