| کد خبر: 138778 |

نوبخت: در قرارداد توتال هر کس مدرکی دارد به مرجع قضائی ارائه دهد

سخنگوی دولت تصریح کرد: از همه کسانی که فکر می کنند در عقد قرارداد توتال اقدام غیر قانونی صورت گرفته می خواهیم که مسامحه نکنند و هر مدرکی دارند به قوه قضائیه ارائه دهند.

تین نیوز

 سخنگوی دولت تصریح کرد: از همه کسانی که فکر می کنند در عقد قرارداد توتال اقدام غیر قانونی صورت گرفته می خواهیم که مسامحه نکنند و هر مدرکی دارند به قوه قضائیه ارائه دهند.

محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: همانطور که رشا و ارتشا جرم است، تشویش اذهان عمومی هم جرم است.
وی ادامه داد: طبق قانون مرجع رسیدگی به قراردادهای نفتی شورای اقتصاد است که از هر سه قوه نمایندگانی حضور دارند و هیچ قراردادی بدون نظارت این هیات عالی به تصویب نمی رسد.
سخنگوی دولت افزود: بر اساس قانون هر قرارداد نفتی پس از بررسی نسخه ای به رهبری و نسخه ای دیگر به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نسبت به قرارداد توتال دو نگاه وجود دارد، گفت: عده ای مباهات دارند به اینکه با سرمایه گذاری مستقیم بخش قابل توجهی را طرفهای خارجی سرمایه گذاری می کنند که طی 20 سال 85 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.
نوبخت گفت: سرمایه گذاران در این قرارداد تنها 12 میلیارد دلار از درآمد سهم دارند و جمهوری اسلامی ایران 73 میلیارد دلار سهم دارد .
وی افزود: این قرارداد دو طرف دارد که یک طرف شرکت ملی نفت و طرف دیگر توتال ، شرکت چینی و شرکت پتروپارس است که با این قرارداد به دنبال سرمایه گذاری خارجی وانتقال تکنولوژی هستیم .
سخنگوی دولت تصریح کرد: این قرارداد کم نظیری در تاریخ ایران بویژه بعد از برجام است که همگان آن را مورد تمجید قرار می دهند .
نوبخت اظهارداشت: عده ای دیگر نیز منتقد هستند که که چرا میزان سهم ایران در قرارداد 19.9 درصد است ، در حالی که یک طرف این قرارداد طرفهای خارجی و شرکت پتروپارس و طرف دیگر شرکت ملی نفت قرار دارد .
وی خاطر نشان کرد: ضمن احترام به کسانی که دلسوزانه نسبت به منافع ملی نظر می دهند بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که همه در راستای تعهد قانونی و احترام به مردم نظر می دهند و دولت باید بشنود وپاسخ دهد ، ولی روش برخورد با این موضوع طرح سه فوریتی نیست .
سخنگوی دولت گفت: قانون پیش بینی هایی لازم را در این زمینه انجام داده است البته ممکن است کسانی از سر دقت صحبت نکنند ولی ما انتظار داریم سخنان منطقی ارائه شود .
نوبخت افزود: قرارداد توتال با توجه به چارچوب های جدید نفتی تنظیم شده است و با قانون مغایرتی ندارد ونظارتهای لازم نیز از سوی مراجع مرتبط صروت گرفته است.
وی ادامه داد: طرح موضوع محرمانگی و رازداری نیز بحث دیگری است که قرار شده است در این زمینه شورای عالی امنیت ملی و هیات عالی نظارت به این موضوع رسیدگی کنند. بنابراین همه ارکان نظام ونظارتی و قوه قضاییه بالای سر این قرارداد حضور دارند .
سخنگوی دولت تصریح کرد: هر سخنی در این موضوع گفته شود که مانع فعالیت شود در جهت منافع ملی نیست وباید از پیش داوری ها دوری کنیم وتوجه داشته باشیم اتهاماتی را که در این زمینه نسبت به دولت مطرح می کنند جنبه سنگینی خواهد داشت.
نوبخت در ارائه گزارش عملکرد دولت در خرید تضمینی گندم نیز گفت: تا امروز شش میلیون و600 هزار تن ندم به ارزش هشت هزار و 600 میلیارد تومان خریداری شده که چهار هزار و 600 میلیارد آن به کشاورزان پرداخت شده است.
وی در باره ارائه تسهیلات به بنگاه های کوچک ومتوسط نیز اظهارداشت: تا امروز 17 هزار و 831 میلیارد تومان تسهیلات به 25 هزار و396 بنگاه تولیدی پرداخت شده است .
سخنگوی دولت در باره نوسازی ناوگان شهری نیز گفت: تا امروز51 هزار و 910 دستگاه تاکسی جایگزین تاکسی های فرسوده شده است.
نوبخت در پاسخ به این که حسین فریدون چند مرحله احضار شده بود و علت چنین وثیقه بالایی چیست، گفت: آقای فریدون در مورد موضوعات مختلف مرتب به مرجع قضایی مراجعه می کردند و به سوال های پاسخ می گفتند و این بار هم مثل گذشته رفتنند ولی برای ایشان قرار صادر شد که در آن موقع امکان تامین چنین قراری میسر نبود.
سخنگوی دولت اظهارکرد: نمی توانم درباره بالا بودن قرار وثیقه داوری کنم ولی ایشان که نمی توانستند فرار کنند یا جایی بروند بنابراین علت بالا بودن وثیقه را نمی دانم و این که زندان بروند و رسانه ای بشود.
وی ادامه داد: امیدواریم عدالت نسبت به همه جاری شود و مردم امیدوار باشند که عدالت در امر قضا به طور مستقل برای همه اجرا می شود، نظر رییس جمهوری همواره این بوده که همه افراد باید به قانون پایبند باشند.
نوبخت افزود: اگر انسان محترمی یک ساعت هم به زندان برود یا بازداشت شود و بعد باز گردد نکته ای قابل تامل است.
وی خاطرنشان کرد: از برادرانمان در قوه قضاییه انتظار قضاوت عادلانه داریم، آقای رییس جمهوری نیز در این موضوع بسیار صبور و خویشتن دار بودند همان طور که مرامشان بود.
سخنگوی دولت با بیان این که این باعث قوت قلب ما است، گفت: این مسئله باید برای رئیس قوه قضائیه یا قوه مقننه نیز این گونه باشد و قوه قضائیه مستقل همانطور که با برادر رئیس جمهوری برخورد کرد با دیگران نیز برخورد خواهد کرد، در نظامی هستیم که باید عدالت نسبت به همه اجرا شود.
نوبخت در پاسخ به این که نحوه تامین وثیقه آقای فریدون به چه صورت بوده است،یادآور شد: بخشی از طریق ملک شخصی ایشان و بخشی نیز قطعا ایشان دوستانی دارند که در این زمینه تلاش کردند و مردم ما نشان دادند در چنین مواقعی اگر لازم باشد کمپین هایی را تشکیل می دهند.
سخنگوی دولت در پاسخ به این که چه اتفاقی افتاد که حسین فریدون دچار عارضه قلبی شد، افزود: اینکه فرد سالمی به زندان برود و به چنین وضعیت جسمی عارض شود باید پزشک اظهار نظر کند ولی باید دید چه اتفاقی افتاده است و انتظار داریم چیزی غیر از عدالت و انصاف در ایام بازداشت صورت نگرفته است و فشارهای ویژه ای نبوده و ما نمی توانیم چنین اظهار نظر بکنیم.
نوبخت گفت: ما انتظار داریم هیچ یک از این موضوعات جنبه سیاسی پیدا نکند که قضاوت و عدالت مخدوش خواهد شد و ضابطین قضایی هم در نظر داشته باشند که در اقدامات خود جنبه سیاسی را وارد نکنند و از سوی دیگر خوشبین هستیم که دیگر چنین اتفاقی برای کس دیگری نمی افتد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تشکیل دولت دوازدهم و شائبه فشار از سوی جریان ها سیاسی و حجم تخریب ها و اتفاقاتی که تاثیر گذار در این مسئله می شود، گفت: رخداد بزرگی در کشور در 29 اردیبهشت ماه اتفاق افتاد و مردم برای اجرایی شدن مطالبات خود آقای روحانی را انتخاب کردند، حال ما خود را جای ایشان بگذاریم، چه باید کرد؟
سخنگوی دولت افزود: از یک سو مردم رای دادند و رییس جمهوری خود را انتخاب کردند و از طرفی جریان های سیاسی هم کمک کردند اما کنشگران و جریان های سیاسی به نیابت،رضایت مردم و پیشرفت کشور به آقای روحانی کمک کردند و اصالت در این خصوص با مطالبات مردم است.
نوبخت به شرایط اقتصادی، سیاسی، منطقه ای و بین المللی اشاره و خاطرنشان کرد: باید همه اقدامات در زمینه انتخاب وزیران به گونه ای باشد که منافع مردم تامین شود و افرادی در دولت آینده حضور یابند که بتوانند منافع مردم را تامین کنند و یاری دهنده به رییس جمهوری باشند.
وی تصریح کرد: با توجه به چنین شرایطی رییس جمهوری باید قوی ترین افراد را برگزیند تا پاسخگوی مطالبات مردم باشد و ایشان علاقه مند است تا فضایی را ایجاد کند که در تاریخ از وی به نیکی یاد شود.
سخنگوی دولت افزود: در انتخاب کابینه دو گروه قرار دارند، یک گروه افرادی که در دولت یازدهم هستند و رییس جمهوری از آنان ارزیابی دقیق دارد و گروه دیگر عده ای هستند که از بیرون استفاده خواهد شد.
نوبخت تاکید کرد: البته ممکن است عده ای از وزرای فعلی به دلایلی آمادگی ادامه خدمت را نداشته باشند که این موضوع در حال بررسی است.
وی ادامه داد حتما جریان های سیاسی هم افرادی را معرفی می کنند و رییس جمهوری پس از بررسی افراد را انتخاب می کند تا بتواند بار سنگینی را که بر دوشش قرار داده شده، بکشد و در این زمینه هیچ مضایقه ای نخواهد کرد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد البته رییس جمهوری معتقد است باید افراد معتدل از اصولگرایی هم به کار گرفته شود ولی یکی از شاخص هایش همراهی، همدلی و هم عقیده بودن است که به اهداف اصلی کمک خواهد کرد.
نوبخت با طرح این سوال که اگر گله کنیم که چرا رییس جمهوری تاکنون به جمع بندی کابینه نرسیده است، گفت: تا جایی که اطلاع دارم این لیست کامل نشده استو هر زمان کامل شود اطلاع رسانی می شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ موردی قطعی نیست و رییس جمهوری در حال ارزیابی افراد بر اساس ملاک های مختلف است تا کابینه ای کارآمد و قوی برای پاسخگویی به مطالبات مردم تشکیل دهد.
سخنگوی دولت درباره این که گفته شود عده ای در این زمینه رییس جمهوری را تحت فشار قرار می دهند ، یادآور شد: با شناختی که از ایشان دارم وی انسانی مقاوم است و در برابر فشارها و پاسخگویی به مطالبات مردم هیچ یک از این فشارها موثر نخواهد بود.
نوبخت در پاسخ به این که اگر برخی اتفاقات این روزها منجرشود تا رییس جمهوری از اراده خود در تنظیم کابینه بازگردد، گفت: معتقدم ایشان هر آنچه را که لازم باشد انجام خواهند داد و همواره بر تعامل با قوا، خویشتنداری و صبوری عمل خواهد کرد.
نوبخت افزود: رییس جمهوری بسیار زیرک است وهمه این اقدامات را می فهمد که اقدامی ممکن است در جهت بر هم زدن آرامش باشد ولی هیچگاه از اعتدال و هدف خود خارج نخواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به این که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نیویورک به نقض روح و متن برجام توسط ترامپ اشاره کرد آیا ایران در این زمینه شکایتی مطرح کرده است یا خیر، اظهارکرد: همانطور که در خصوص قراردادهای نفتی قانون همه موارد را پیش بینی کرده است، در بحث برجام هم شورای عالی امنیت ملی کارگروه ویژه ای برای نظارت بر این موضوع دارد و هر آنچه جمع بندی شود مبنی بر این که نقض برجام است آن را پیگیری می کند.
وی ادامه داد: اگر این موضوع در داخل کشور رسما اعلام نشده شاید این موارد آنقدری نیست که باید مورد پیگیری قرار گیرد و کارگروه تشکیل داد، بنابراین اجازه دهیم سیاستمداران حرف های سیاسی خود را بزنند.
سخنگوی دولت اظهارکرد: نباید این موضوعات را داخل تیتر کرد، این موضوع عرصه را به سیاستمداران تنگ می کند و استناد کردن به جمله یا حرفی که وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به کسی مطرح کرده را خرج فردی نکنیم.
نوبخت ادامه داد: با توجه به شرایطی که امروز سردمداران آمریکا دارند و این مسئله نیز برای اروپایی ها ملموس شده چه لزومی دارد وزیر امور خارجه ایران با همتای آمریکایی بنشیند. ما اصلا با اینگونه افراد نمی نشینیم و تا این افراد به عقلانیت نرسند و سایسته طرف صحبت با ما نباشند با آن ها سر یک میز نخواهیم نشست.
سخنگوی دولت در پاسخ به این که آیا دولت در برخورد با فساد خط قرمز دارد، گفت:دولت هیچ خط قرمزی در این زمینه قائل نیست و معتقد است باید با هرعامل فسادی با جدیت برخورد شود .
نوبخت در پاسخ به این که آیا دولت در زمینه شفافیت پرداخت مالی قصد ارائه لایحه ای را به مجلس دارد، اظهارکرد: برای این موضوع لایحه تشکیل و در دولت به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که مجلس می تواند پس از طی شدن مراسم تحلیف و انتخاب وزراء در دستور کار قرار دهد .
وی در پاسخ به این که رییس جمهوری پیشتر وعده آزادی بیان را مطرح کرده بودند ولی امروز موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی مطرح است نظر دولت در این زمینه چیست، نصریح کرد: دولت ضمن اینکه خواهان دسترسی همه شهروندان در چارچوب حقوق شهروندی به همه فضاهای مجازی است باید قبول کنیم که نه تنها ایران بلکه همه کشورها در خصوص مسایل ضد اخلاقی حساسیت دارند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: دولت هرآنچه که آزادی سیاسی افراد را مخدوش کند مقاومت می کند و این موارد را در حقوق شهروندی اعلام کرده است.
نوبخت در پاسخ به این که مشاور اقتصادی رییس جمهوری اخیرا اعلام کرده که برای خروج از رکود هفت سال زمان نیاز داریم ، برنامه دولت برای این موضوع چیست،گفت: دولت از دومسیر برای فعال کردن چرخ اقتصاد و رشد تولید فعالیت می کند یکی ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و دیگرگی مقررات زدایی است .
وی افزود: دولت در راستای کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی از روش های مختلف استفاده می کند و این مساله تنها نظر یک اقتصاد دان است .
سخنگوی دولت درمورد این که دولت چه برنامه ای برای اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی که با افراد خارجی ازدواج می کنند همانند مرحوم خانم میرزاخانی خواهد داشت، افزود: در این موضوع خاص دولت برای ا استاد برجسته و خوشنام ایرانی شادروان مریم میرزاخانی مراتب تسلیت خود را به جامعه علمی و هموطنان اعلام کرد.
نوبخت گفت: برای بانوان ایرانی که همسران خارجی دارند در مجلس طرحی مطرح است که دولت هم در مراحل رسیدگی کمک خواهد کرد تا به گونه ای انجام شود که انگیزه بیشتری برای تابعیت ایرانی صورت گیرد.
وی در پاسخ به این که لایحه دولت در خصوص تعیین تکلیف جداسازی سه وزارتخانه از سوی مجلس ایراداتی گرفته شده است دولت قصد ادامه مسیر را داردیا خیر ،گفت: جمع بندی این است که وزارتخانه ها تفکیک شود تا کار آمدتر عمل کنیم .
سخنگوی دولت ادامه داد: دولت تلاش خواهد کرد تا این اتفاق بیافتد.
نوبخت در پاسخ به این که اخیرا فراکسیون امید دیداری را با رئیس جمهوری داشته است و این موضوع مطرح شد که اصلاح طلبان بنای سهم خواهی در کابینه دوازدهم دارند، گفت: این دیدارها تنها رایزنی و هم فکری است که در حال انجام است .
وی اضافه کرد: این دیدارها جنبه فشار ندارد و تنه نظرات خود را به رییس جمهوری می دهند و بعد از آن هم باید به رئیس جمهوری حق بدهند که سخنان را بشنود وبهترین ها را انتخاب کند .
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه موضوع شکایت از ائمه جماعات مربوط به چند نفر بوده و به کدام شهرستان ها مرتبط است، گفت: این موضوع از طریق معاونت حقوقی رئیس جمهوری در حال پیگیری است .
نوبخت در پاسخ به این که آیا در ارتباط با پرونده مربوط به روز هانی قدس و اهانت برخی افراد به رییس جمهوری پیگیری صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: باید منتظر باشیم تا اقدام قاطع نسیبت به افراد متخلف که از سوی دادستانی به عنوان جرم مشهود یاد شده است صورت گیرد .
وی در پاسخ به این که رییس جمهوری در ایام طرح موضوع حقوق های نجومی دستور داد تا حقوق مدیران در سایت های اطلاع رسانی اعلام شود ، این موضوع انجام شد، گفت: دولت برای این منظور با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی پیش از تصویب میزان حقوق های مدیران و مقامات سیاسی و غیر سیاسی را مشخص کرد .
سخنگوی دولت در پاسخ به وضعیت آزادسازی پول های بلوکه کشور نیز اظهارکرد: بعد از برجام به هر آنچه داریم امکان دسترسی وجود دارد.
نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که آمریکا ایده ارتباط بین نیروهای نظامی خود و ایران را در خلیج فارس مطرح کرده است نظر دولت در این زمینه چیست، یادآور شد: این موضوع در حال بررسی و نظارت است و هر موردی که به منافع ملی مربوط باشد دنبال خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این که وکیل شرکت ملی نفت از پیش نویس قرارداد با شرکاء بابک زنجانی سخن گفته است آیا این موضوعات نوعی وقت کشی از سوی این متهم نیست، گفت: در این زمینه بی خبر هستم.
سخنگوی دولت افزود: قوه قضاییه مصمم است در این رابطه منافع ملی را تامین کند و دولت نیز پیگیر موضوع می باشد چراکه عدد بالایی از پول مردم نزد این فرد است.
سیام**9314** 1336 تنظیم: داود توسلی**انتشار:مهرنوش خانزائی

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.