| کد خبر: 130474 |

قاچاق بنزین صفر شد

تین نیوز

رییس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تشریح آخرین وضعیت قاچاق سوخت اظهار کرد: میزان قاچاق بنزین در حال حاضر صفر است.

 

بهروز کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از قاچاق سوخت در دست نیست، اظهار کرد: وظیفه شرکت ملی پخش  اجرای طرح‌هایی برای صیانت از شبکه توزیع است تا سوخت خارج از شبکه توزیع نشود. اداره پیشگیری حسب قانون مبارزه با قاچاق کالا یکی از دستگاه‌های کاشف قلمداد می‌شود، همچنین طبق تبصره ۳ ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شرکت ملی پخش باید فرآورده‌های مکشوفه را از دستگاه‌های کاشف تحویل بگیرد.

 

وی از کاهش قاچاق سوخت از سال ۱۳۹۲ تا کنون خبر داد و گفت: طبق آمار مربوط به فرآورده‌های مکشوفه تحویلی به انبارهای شرکت ملی پخش قاچاق سوخت از سال ۱۳۹۲ تا کنون کاهش پیدا کرده است.

 

رییس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید بیشترین آمار قاچاق را به خود اختصاص داده اند، اظهار کرد: میزان قاچاق بنزین در حال حاضر صفر است. در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵ میلیون لیتر نفت گاز مکشوفه از دستگاه‌های کاشف تحویل شرکت پخش شده است که این میزان در سال ۱۳۹۳ به ۳۹ میلیون لیتر، در سال ۱۳۹۴ به ۲۲ میلیون لیتر و در سال ۱۳۹۵ به ۱۳ میلیون لیتر رسیده است. به عبارت دیگر از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۳ به میزان  ۱۲ درصد، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴، ۴۲ درصد و از سال ۹۴ تا ۹۵  ۴۳ درصد کاهش داشته است.

 

کرمانی افزود: بیشترین مقصد قاچاق فرآورده‌های ایران افغانستان و  پاکستان است.

 

اجرای چند طرح برای صیانت از قاچاق سوخت

وی در ادامه از اجرای چند طرح برای صیانت از قاچاق سوخت کشور خبر داد و گفت: در این راستا سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تجارت آسان با همکاری سازمان‌های متولی راه اندازی شده و مکانیزمی طراحی شده است که بر اساس خود اظهاری مصرف کننده و تایید سازمان متولی و تشخیص کارشناسی شرکت نفت مصرف واقعی سوخت مشخص شود.

 

رییس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: با طرح‌هایی مانند طرح پیمایش در بخش حمل و نقل، سوخت بر اساس مسافتی که وسایل حمل و نقل طی می‌کنند در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، برای این منظور کمیته‌ای  در شرکت پخش میزان مصرف  را به صورت هفتگی پایش می‌کند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر طرح‌های مذکور، چند طرح هم برای مبارزه با قاچاق در مرزهای کشور اجرا شده است. یکی از این طرح‌ها، طرح خرده فروشی در بازارچه های مرزی است. بر اساس یک کارگروه استانی نرخ قاچاق تخمین زده می‌شود، سپس برای مثال مشخص می‌شود نرخ قاچاق غیر رسمی در مرزها ۱۳۰۰ تومان است بنابراین سوخت را در این نقاط ۱۲۰۰ تومان می‌فروشیم تا زنجیره قاچاق شکسته شود.

 

رییس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: یکی دیگر  از طرح‌ها، طرح فروش سوخت به مرز نشینان در شعاع ۲۰ کیلومتری است. این طرح با هدف جلوگیری از مهاجرت مرز نشینان به شهر و تقویت معیشت آن‌ها اجرا می‌شود. در این راستا  سهمیه ایی برای مرزنشینان حسب تصویب نامه هیات  وزیران در دولت یازدهم تصویب شد تا مرزنشینان بتوانند صادرات داشته باشند.

کرمانی درمورد استان‌های مشمول طرح گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه مشمول این طرح می‌شوند  و این طرح به  همه استان‌های مرز نشین تعمیم داده خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.