| کد خبر: 12615 |

دستور جدید دولت به وزارت نفت؛

گازوئیل ۸ شهر ایران یورو۴ می‌شود / خداحافظی گازوئیل پرگوگرد با کلانشهرها

تین نیوز | هیات دولت با صدور مصوبه یا وزارت نفت را ملزم به عرضع گازوئیل کم گوگرد با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا تا 107 روز آینده (آذر ماه سال 93) کرده است و بر این اساس، گازوئیل 8 کلانشهر تهران، کرج، اراک، مشهد، اهواز، اصفهان، شیراز و تبریز با استاندارد یورو 4 توزیع خواهد شد.
 
کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با انتقاد دوباره از کیفیت گازوئیل عرضه شده در سطح پایتخت، تاکید کرده است: گازوئیلی که در حال حاضر در جایگاه‌های سوخت توزیع می شود بین 500 تا 700 پی.پی.ام گوگرد دارد در حالی که  که استاندارد آن بین 20تا 50 پی.پی.ام باشد.
 
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با واکنش به این اظهار نظر، عرضه هر گونه گازوئیل پر گوگرد در سطح پایتخت را رد کرده است.
 
این مجموعه وابسته به وزارت نفت با انتشار گزارش کوتاهی اعلام کرد: از حدود یك سال قبل واحد تصفیه نفت گاز شركت پالایش نفت شهید تندگویان تهران و از اسفند سال 92 واحد تصفیه نفت گاز شركت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
 
از این رو با برنامه ریزی توزیع محصولات گازوئیل این دو پالایشگاه در كلانشهرها در دستور كار شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران قرار گرفته است.
 
در حال حاضر شركت‌های پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و شهید تندگویان تهران هریك روزانه 12 میلیون لیتر و در مجموع 24 میلیون گازوئیل یورو 4 و 5 ( با میزان گوگرد بین 50-10 پی.پی.ام) تولید می كنند كه به صورت كامل در شهرهای تهران، اراك، كرج و بخشی از شهر مشهد توزیع می شود.
 
این درحالی است كه میزان كل گازوئیل مصرفی در كلانشهرهای تهران، اراك و كرج حدود 6 تا 5 میلیون لیتر در روز بوده و برنامه ریزی برای گسترش دامنه توزیع گازوئیل یورو 4 به تدریج در دست اقدام است. از سوی دیگر، استاندارد تكلیفی توزیع گازوئیل در حال حاضر، یورو 4 ( میزان  گوگرد تا 50 پی.پی.ام ) است.
 
شرکت ملی پالایش و پخش نفتی تاکید کرده است: براساس مصوبه هیات دولت كلانشهرهای اهواز، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز باید به تدریج تا آذر 93 سال جاری تحت پوشش گازوئیل یورو 4 قرار گیرد كه با استفاده از پتانسیل تولید 24 میلیون لیتر در روز، این امر حتی پیش از این موعد محقق خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.