| کد خبر: 12233 |

◄ شما در واقع چقدر یارانه می‌گیرید؟ / بخش دوم: خانواده دارای کامیونت

وبلاگ تین نیوز، امیر جعفرپور | مقدار یارانه دریافتی یک خانوار چهار نفری در قبال سوخت دیزل (نفت‌گاز یا گازوییل)، بیش از 10 برابر یارانه دریافتی بابت هدفمند سازی (مبلغ سرانه 455000 ریال) است. این موضوع در قسمت دوم از مطلب " شما در واقع چقدر یارانه می گیرید؟" ثابت می‌شود.
برای یک کامیونت دیزلی زیر 10 تن ظرفیت، در هر روز 60 لیتر و در ماه 1800 لیتر سوخت دیزل در کارت سوخت لحاظ می‌شود. با توجه به قیمت روز نفت خام و قیمت فوب (fob) دیزل (نفت‌گاز یا گازوییل) در خلیج فارس که گاه از قیمت بنزین وارداتی هم گرانتر است و قیمت دیزل یارانه‌ای که 3000 ریال است و قیمت دلار، در محاسبات، میزان یارانه برای هر لیتر با در نظر گرفتن کیفیت پایین برای دیزل رایج، به جای 25 هزار ریال، مبلغ 20 هزار ریال لحاظ می شود.
برای 1800 لیتر دیزل، یارانه معادل 36 میلیون ریال(3 میلیون و 600 هزار تومان) و برای یک خانوار چهار نفری، سرانه یارانه حدود 9 میلیون ریال(900  هزار تومان) است.
با یک تقسیم ساده می‌شود دید که این مقدار یارانه 20 برابر یارانه سرانه هدفمند سازی است. حال اگر از نوع پلاک عمومی کامیونت‌ها حدود 210 هزار دستگاه و نوع پلاک غیر عمومی حدود 80 هزار دستگاه داشته باشیم، میزان تقریبی یارانه (با چشم پوشی از تعداد نسبتاً اندک پلاک قدیمی‌ها که در آمار نیامده) 10440 میلیارد ریال در ماه و 125280 میلیارد ریال در سال خواهد شد که به حدود یک سوم یارانه کل خانوارها در ماه بالغ می شود.
در جمع بندی می‌توان گفت اعضای خانواده مالکان یا دارندگان کارت سوخت کامیونت‌ها هرنفر به تنهایی 20 برابر یارانه سرانه هدفمندی (455000ریال ) یارانه سوخت را از دولت سخاوتمندمان در هر ماه می‌توانند بگیرند و به ازای آن در بخش حمل ونقل ادامه فعالیت دهند.


اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    محاسبات جناب دکتر درسته ولی یک اشتباه در آخرش داره این یارانه هنگفت از جیب دولت خارج و با مصرف سوخت عملا مصرف می شود ولی آیا خانواده ای که مالک وانت و یا کامیونت است به این ترتیب پولدار شده است؟ خیر در واقع مالک خودرو در حدی که بتواند تامین معاش نماید مجبور است درآمد برای خودش نگهدارد و بقیه را در قیمت تمام شده حمل و نقل منظور کند به عبارت دیگر این یارانه باعثشده که قیمت حمل ونقل پایین بماند. اگر این یارانه برداشته شود باز هم این خانواده تقریبا همانقدر درآمد برای امرار معاش را خواهد داشت و مازاد هزینه را روی قیمت حمل می کشد و قیمت حمل بالاتر می رود. البته دولت می تواند سیاستگذاری کند و با افزایش قیمت سوخت و افزایش قیمت حمل و نقل در مصرف یارانه سوخت صرفه جویی کند و به جای آن در اموری که لازم باشد یارانه حمل ونقل بپردازد مثلا یارانه را به حمل و نقل با اتوبوس و راه آهن و حمل کالاهای اساسی بدهد. به این ترتیب هم از افزایش قیمتها جلوگیری شود. هم از قاچاق سوخت پیش گیری کند هم شیوه حمل کم مصرف و ایمن ریلی را ترویج کند هم مسافرت با اتوبوس را که به مراتب ایمن تر هست تسهیل کند و هم از حمل پرمصرف جاده ای بکاهد و هم به حمل کالاهای غیرضروری یارانه سوخت ندهد. در باره جمله آخر توضیح دهم که ارزانی نسبی سوخت و به تبع آن حمل جاده ای باعثشده که مثلا کارخانه نوشابه سازی در تهران و مصرف آن در بندعباس باشد یا آب معدنی در یک گوشه کشور تولید و در گوشه دیگر مصرف شود در حالیکه اینگونه مصارف در همان استان هم قابل تولید هستند

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    از جناب دکتر جعفر پور تشکر می کنم یارانه سوخت هرچه سریعتر حذف شود به نفع همه مان است. در سال اخیر دیدیم قیمت بنزین اندکی گران شد(در واقع یارانه کمتر شد) و اتفاقی هم نیفتاد. الان هم اگر بنزین به قیمت واقعی و برابر با ۱ دلار(۳ هزار تومان) عرضه شود، بر خلاف باور عمومی فاجعه ای رخ نمی دهد. همین الان هموطنان از تعطیلات ۴ روزه استفاده می کنند و به سفر می روند. یک خانواده ۴ نفره برای سفر از تهران به سواحل دریای خزر و گشت و گذار ۴ روزه و و برگشت نیاز به حدودا ۶۰ لیتر بنزین خواهند داشت. به قیمت الان می شود ۶۰ هزار تومان و به قیمت واقعی ۱۸۰ هزار تومان. در حالیکه همین خانواده به راحتی یک وعده ناهار شامل ۴ پرس چلو ماهی به راحتی بالای ۶۰ یا شاید هم ۸۰ هزار تومان رو پرداخت می کنند. و نیز هزینه اقامت هر شب در سواحل شمالی بالای یکصد هزار تومان است. با واقعی شدن سوخت، هزینه سربار اون بر خدماتی نظیر توزیع کالا کمتر از آنچه که باور عمومی است خواهد بود. قیمت تاکسی واقعی می شود و از محل در آمد حاصل به راحتی می توان زیرساختهای حمل و نقل عمومی را تکمیل کرد. البته این نیازمند بازه چندین ساله است و در دوره گذار تا زمان تکمیل حمل و نقل عمومی شهری قطعا متحمل سختی هایی خواهیم شد. اما چاره ای غیر از این نیست