| کد خبر: 1197 |

احتمال شناور شدن قیمت بنزین در سال آینده

تین نیوز | تکلیف قانونی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده و همچنین اظهارات مقامات دولتی، شناور شدن قیمت بنزین در سال آینده را قوت بخشیده است.
 
 دولت هم‌اکنون در حال بررسی سناریوهای مختلف قیمت بنزین در سال آینده است و به‌نظر می‌رسد می‌خواهد از همه ظرفیت‌های قانونی موجود برای بهینه‌شدن قیمت‌گذاری حامل‌های سوخت به‌ویژه بنزین بهره گیرد. بر این اساس یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های دولت برای بنزین، نظام شناور مدیریت شده است. درصورت اجرای این نظام، دیگر قیمت بنزین در طول سال یکسان نخواهد بود و دولت می‌تواند در مقاطع مختلف زمانی مثلا 3ماهه یا یک ماهه قیمت بنزین را تغییر دهد. از سوی دیگر قیمت انواع بنزین نیز تغییر می‌کند به‌طور مثال قیمت بنزین سوپر، عادی و یورو 4تغییر می‌کند. این نظام قیمت‌گذاری ممکن است در مورد گازوئیل هم اجرا شود. دولت با این تصمیم می‌خواهد نظام سنتی قیمت‌گذاری بنزین و گازوئیل و یا حتی سایر حامل‌های انرژی مانند آب و برق و گاز را تغییر دهد. هم‌اکنون در اکثر کشورهای جهان قیمت حامل‌های سوخت مانند بنزین و گازوئیل به‌صورت شناور روزانه یا حتی ساعتی و براساس قیمت آنلاین نفت در بازارهای جهانی تغییر می‌کند. این سناریو هنوز قطعی نیست.
 
در همین حال فارس از جلسه دیروز تصمیم‌گیری در مورد قیمت و سهمیه بنزین سال 93خبر داد. این جلسه برای تعیین قیمت، وضعیت سهمیه و بنزین نوروزی بوده است که تا زمان تدوین این گزارش نتیجه نشست مخابره نشده است. به نوشته فارس وزارت نفت 4سناریو در مورد قیمت بنزین سال93 پیشنهاد داده و ستاد مدیریت سوخت نیز 3سناریو در مورد تعیین قیمت بنزین سال 93به کارگروه تعیین قیمت سوخت ارسال کرده است.
 
گزارش‌ها از کارگروه هدفمندی یارانه‌ها حاکی از افزایش قطعی قیمت بنزین در‌ماه اول سال آینده است که احتمالا از نیمه فروردین‌ماه خواهد بود. قیمت احتمالی برای بنزین آزاد در حدود 1000تومان و برای بنزین سهمیه‌ای 700تومان پیش‌بینی شده است که ممکن است در مقاطع دیگر این قیمت‌ها بازهم افزایش یابد.گفته می‌شود که وزارت نفت برای بنزین یورو 4افزایش 100تومانی قیمت را پیشنهاد داده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.