| کد خبر: 96293 |

نبود کانتینر خالی، معضل صادرکنندگان اصفهان

تین‌نیوز| مدرس انجمن کشتیرانی و مشاور دریایی لجستیکی و اتاق بازرگانی گمرک استان اصفهان گفت: متاسفانه نسبت واردات به صادرات در گمرک استان اصفهان به‌هیچ‌وجه همخوانی ندارد و ما ۱۴۴میلیون دلار واردات و ۶۱۰ میلیون دلار صادرات داریم که نسبت این ارقام به ارقام کل گمرکات کشور نشان می‌دهد فقط ۰/۴۳درصد واردات و ۱/۸۷درصد صادرات از گمرک استان اصفهان انجام می‌شود.

روزبه مختاری در سمینار آموزشی کشتیرانی، حمل‌ونقل و لجستیک تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی استان اصفهان به دلایل متعددی از جمله تخفیفات گمرکی در شهرهای دیگر و همچنین ضعف لجستیک در گمرک اصفهان ترخیص نمی‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: لجستیک حلقه گمشده زنجیره تامین است که در کشور به صورت درست به آن نپرداخته‌ایم و هنوز تعریف درستی از آن وجود ندارد. وی در ادامه به ارائه مطالبی در زمینه اصول کلی حمل‌ونقل کانتینری و نکاتی که تاجران باید در حمل‌ونقل بدانند پرداخت.

محمد میرانی، عضو کمیته حمل‌ونقل اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: در کمیته حمل‌ونقل اصفهان نیز که زیرمجموعه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان است، معضلات حمل‌ونقل استان بررسی شده و پیشنهادهایی به منظور رفع این مشکلات به مراجع مربوط ارائه خواهد شد. وی از جمله اقدامات این کمیته را که با حمایت بخش صنعت، معدن و تجارت به ثمر رسیده است، افتتاح پایانه باری استان اصفهان در چند ماه آینده عنوان کرد و افزود: کنسرسیومی متشکل از شرکت تخلیه و بارگیری، چند شرکت خدمات گمرکی، شرکت حمل‌ونقل هوایی و در نهایت با کمک چند شرکت خارجی در کمیته حمل‌ونقل تشکیل شده و آنها پیگیر راه‌اندازی این کارگو پایانه شده‌اند که قرار است تمامی خدمات لجستیکی از جمله بسته‌بندی، خدمات گمرکی، ارسال کالا و تحویل نهایی درمقصد به صورت واردات و صادرات، در این مرکز ارائه شود.

میرانی یکی از معضلات صادرکنندگان استان اصفهان را نبود کانتینر خالی بیان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل نبود کانتینر خالی در اصفهان، تاجران مجبورند کالای خود را برای بارگیری به بنادری از جمله بندرعباس ارسال کنند یا اینکه مجبور به صرف هزینه برای انتقال کانتینر خالی از شهرهای دیگر به اصفهان هستند، اما اگر کانتینر خالی در اصفهان موجود باشد، بسیاری از مشکلات تاجران حل خواهد شد.

در پایان این نشست نیلوفر سمنانی، عضو کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته نیز به معرفی اصطلاحات حمل‌ونقل دریایی و خصوصیات بارنامه دریایی معتبر و همچنین مفاهیم اسنادی رایج در حمل کانتینری پرداخت.

افزایش ۱۵۷‌ درصدی صادرات غیرنفتی لرستان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: صادرات غیرنفتی استان لرستان در ۳ماه و۲۰روز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۷درصد افزایش‌یافته است.

محمدرضا صفی‌خانی با اعلام این مطلب اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان لرستان وجود دارد و اهمیت رونق واحدهای تولیدی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جهت افزایش صادرات، بازار عراق می‌تواند بازار مهمی برای استان باشد.

وی افزود: با توجه به نزدیکی استان لرستان به مرز عراق می‌توانیم محصولات متنوعی ازجمله محصولات کشاورزی و صنعتی را به بازار عراق صادر کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان عنوان کرد: سال ۹۴، ۶میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار کالا از کشور ایران به عراق صادرشده که سهم استان لرستان از آن، ۲۱میلیون و ۷۱۶هزار و ۲۷۰ دلار بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه استان لرستان بدون احتساب سهم پتروشیمی، حدود ۲۷درصد صادرات به عراق داشته، در حال حاضر ظرفیت خوبی را در استان داریم ولی کافی نیست. صفی‌خانی تصریح کرد: امیدواریم امسال رونق جدی در بحث صادرات و حضور موثر فعالان اقتصادی در بازار عراق را شاهد باشیم. وی بابیان اینکه صادرات استان لرستان نسبت به سال گذشته ۱۵۷درصد افزایش‌یافته است خاطرنشان کرد: صادرات امسال در ۳ماه و ۲۰ روز گذشته ۵۰ میلیون و ۱۱۸هزار و ۸۹ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۷درصد رشد داشته است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: از مبادی گمرکی ۵۵درصد رشد صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم که نشان می‌دهد زیرساخت‌هایی که سال گذشته در واحدهای مختلف گمرک داشته‌ایم نتیجه داده و در مبادی گمرکی استان افزایش صادرات داشته‌ایم که ۹۱/۴درصد مربوط به صنعت، ۲/۳درصد مربوط به معدن و ۶/۳درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

صادرات بیش از ۶ میلیون تن کالا از خراسان رضوی
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان رضوی گفت: بیش از ۶میلیون تن کالا از خراسان رضوی به سراسر کشور صادر شد.
جواد وحدتی‌فرد اظهار کرد: در ۳ماه نخست امسال ۶میلیون و یک‌هزار و ۱۵ تن کالا از استان خراسان رضوی به سراسر کشور و نیز شهرستان‌های استان ارسال شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: تعداد سفر باری انجام شده در این مدت در استان نیز ۴۴۶هزار و ۲۸۳ بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک درصد افزایش دارد.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خراسان رضوی همچنین تعداد پایانه‌های باری در استان را یک پایانه عمومی و ۴ پایانه اختصاصی اعلام کرد.

وی گفت: هم‌اکنون ۲۷۰ شرکت حمل‌ونقل داخلی کالا در استان فعال هستند و در حال حاضر همچنین ۱۹۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستند که این رقم نسبت به بهار سال گذشته، ۱۶درصد افزایش دارد.

وحدتی‌فرد ادامه داد: همچنین ۷۵ نمایندگی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در این استان مشغول به کار هستند که این رقم نیز در مقایسه با بهار ۱۳۹۴، ۱۴درصد افزایش دارد.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان خراسان رضوی افزایش فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل را نشانه فعال‌تر شدن بازار عنوان و تصریح کرد: حمل‌ونقل از این منظر که اصلی‌ترین زیرساخت توسعه شناخته می‌شود و در نظام برنامه‌ریزی جوامع جایگاه کلیدی و ویژه‌ای دارد، می‌تواند سبب تسریع در توسعه بازار شود.

وی ارتقای بهره‌وری حمل‌ونقل را لازمه توسعه اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: بخش حمل‌ونقل جاده‌ای باید خود را برای حضور در بازارهای بزرگتر آماده کند.

۱۳میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در ۳ ماه نخست امسال ۱۳/۷ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی به کشورهای هدف صادر شد.

یحیی نیکدل درباره میزان صادرات کالا به کشورهای هدف صادراتی اظهار کرد: میزان صادرات ۳ماه نخست امسال ۱۱۸هزار و ۷۰۰ تن به ارزش ۱۳میلیون و ۷۰۰ هزار دلار است و ۷درصد برنامه ۱۹۰میلیون دلاری سال ۹۵ تحقق یافته است. وی افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ ارزشی ۶۵/۷درصد و از لحاظ وزنی ۳۰ درصد کاهش داشته است. نیکدل تصریح کرد: بیشترین محصولات صادراتی ۳ماه نخست امسال به کشورهای هدف صادراتی شامل محصولات پتروشیمی اوره و ملامین، محصولات فولادی، محصولات پلاستیکی، محصولات ساختمانی شامل سیمان، اسکلت و قطعات آهنی و فولادی، مواد غذایی شامل رب گوجه‌فرنگی، ران مرغ، ماکارونی، نمک، محصولات کشاورزی شامل سیب‌زمینی، گیلاس، فرش، مصنوعات کاغذی و... بوده است.

وی گفت: این میزان کالا به کشورهای عراق، تاجیکستان، آذربایجان، قطر، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، هند، بحرین، آلمان، کویت، پرتغال، اسپانیا و روسیه صادرشده که افغانستان ۵۴درصد، ترکمنستان ۱۶درصد، عراق ۱۲درصد، هند ۴درصد و سایرکشورها ۱۴درصد از سهم صادرات این استان را به خود اختصاص داده‌اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.