| کد خبر: 91937 |

جای خالی سند راهبردی در صنعت ریلی ایران

تین نیوز | دبیر انجمن سازندگان تجهیزات ریلی ایران گفت: جای خالی سند راهبردی در صنعت ریلی کشور به شدت احساس می شود.


صادق جمشید دوست در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود : نقش حمل و نقل به ویژه نقش خط ریلی در توسعه اصلی کشور برکسی پوشیده نیست.
 
وی همچنین اظهارداشت: مقام معظم رهبری در ابلاغیه سیاست های کلی قانون برنامه پنجم و ششم توسعه به نکات بارز و ارزشمندی در زمینه توسعه حمل و نقل اشاره و توجه دولت و مجلس را به این مهم معطوف داشته اند.
 
جمشید دوست با اشاره به اینکه ایران از مزیت های خوبی در حوزه حمل بار برخوردار است، گفت: رشد و توسعه ترانزیت کشور منوط به توسعه شبکه ریلی است.
 
وی در پاسخ به این سئوال که علل عدم تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل و نقل ریلی چه بوده است، اظهار داشت: دستیابی به 18 درصد توسعه حمل مسافر و 30 درصد حمل بار از تکالیف قانونی در برنامه پنجم توسعه بوده که متاسفانه سهم خروجی این برنامه در حمل مسافر 5 درصد و در حمل بار 8 درصد بیشتر نبوده است و نشان می دهد سازمان های متولی اصلی اجرای این برنامه به دلائل زیادی از قبیل کمبود منابع مالی و ... موفق به توسعه ناوگان،خطوط و گسترش ریلی طبق برنامه نشده اند.
 
جمشید دوست با اشاره به اینکه ناوگان ریلی ایران پیر و بی رمق شده است ، گفت: عمر ناوگان ریلی کشور بیش از 30 سال است و نیاز به مدرن سازی و توسعه دارد.
 
وی با اعلام اینکه راه آهن یک برنامه عملیاتی بسیار کارآمدی در قالب چشم انداز 1404 ارائه داده است ، افزود : در این برنامه 335 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی شده است که 56 درصد این سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی انجام خواهد شد.
 
جمشید دوست خاطرنشان کرد : حضور پر رنگ بخش خصوصی به یقین می تواند روند توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور را سرعت دهد.
وی تاکید کرد : دولت به ویژه شرکت راه آهن باید بسترهای لازم را برای حضور قدرتمند بخش خصوصی فراهم کند تا بخش خصوصی با طیب خاطر وارد این عرصه شود در غیر این صورت توسعه شبکه ریلی از رشد قابل توجهی برخوردار نخواهد بود.
 
جمشید دوست اذعان داشت: تسریع در رفع موانع حضور بخش خصوصی در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی ضروری به نظر می رسد.
 
وی گفت: بخش های خصوصی داخلی و خارجی تمایل زیادی به سرمایه در حمل و نقل ریلی ایران دارند اما به علت تضمین نشن برگشت سرمایه، طولانی بودن به خاطر پایین بودن کارایی و راندمان این صنعت قدم به پیش نمی گذارند.
 
جمشید دوست در ادامه راندمان صنعت ریلی کشور را 5 تا 7 درصد عنوان کرد و افزود: این در حالی است که نرخ سود تسهیلات بانکی بالای 25 درصد است این امر حکایت از این دارد که سیستم بانکی در عمل نمی تواند باری از دوش این بخش بردارند و کمک حال توسعه این بخش باشد.
 
وی تصریح کرد : بخش خصوصی برای توسعه حمل و نقل ریلی از تسهیلات ارزان قیمت و تسهیلات صندوق توسعه ملی محروم بوده است.
جمشید دوست همچنین بر ضرورت اصلاح نظام تعرفه ای در کشور تاکید کرد و اظهار داشت : برای توسعه صنعت ریلی باید به تمامی ابعاد موضوع نگاه جدی شود.
 
وی در ادامه سند راهبردی را حلقه گمشده صنعت ریلی ایران دانست و افزود: برنامه بلند مدت توسعه ریلی در ایران وجود ندارد و این جای بسی تاسف است.
 
جمشید دوست خاطرنشان کرد : در صورت تدوین نشدن سند راهبردی نمی توان به اجماع برنامه ای برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی رسید.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.