| کد خبر: 80070 |

IRISL آماده ورود به بازار جهانی

تین نیوز | کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از لغو تحریمها برنامه های بزرگی را در سر می پروراند اما ورود به بازارها در زمانی که صنعت کشتیرانی با مشکلات عدیده ای روبرو است راه پر چالشی را در پیش روی این شرکت قرار می دهد.

تریدویندز در گزارش خود نوشت: دکتر محمد سعیدی که مدیریت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران IRISL را از آگوست سال گذشته بر عهده گرفت از تصمیم خود برای جای گرفتن در میان 10 شرکت برتر کشتیرانی دنیا تا پنج سال آینده خبرداد. این کشتیرانی هم اکنون در رتبه 21 لیست برترین کشتیرانی های دنیا قرار دارد. این شرکت که به چندین شرکت غول سرمایه گذاری تعلق دارد تحت فعالیت شرکتهای تابعه خود در زمینه های مختلف فعالیت می کند.

به هرحال در مصاحبه ها و سخنرانیهای دکتر سعیدی به کرات شاهد اعلام تصمیم این شرکت برای سفارش کشتیهای جدید به ویژه کانتینربرهای غول پیکر به ظرفیت 18 هزار TEU بودیم.

IRISL درگذشته و در خط آسیا به خاورمیانه و اروپا در مقایسه با کشتیرانی امارات متحده عربی نقش پررنگی را ایفا می کرد اما به هرحال تحریم ها علیه ایران این کشتیرانی را از ادامه فعالیت گذشته و بازی در صحنه بین المللی بازداشت. سرویسهای این شرکت پس از اعمال تحریمها به خطوط داخلی و از طریق کار با شرکای خود به هند، آسیا و شرق آفریقا محدود شد.

فعالیت این شرکت در سال 2013 وزمانی که اپراتورهای خارجی امکان کار با بنادر ایرانی را نداشتند افزایش داشت به طوری که بازار ایران تنها در دست IRISL قرار گرفت و این شرکت توانست با بهره گیری از تمام ناوگان خود تقاضای موجود و کرایه های مناسب را از آن خود کند.

در اواخر سال 2014 و با لغو برخی از تحریمها برخی اپراتورهای خارجی فعالیت خود در ایران را از سر گرفتند اما به هرحال سهم بزرگی از بازار ایران که حدود 60 درصد واردات و 75 درصد از صادرات ارزیابی شد هنوز در دستIRISL قرار داشت. پیش از لغو تحریم ها سهم این شرکت از بازار ایران 40 درصد از واردات و صادرات ارزیابی شده بود.

هدف فعلی IRISL در حال حاضر بازگشت به عرصه بین المللی است اما این عرصه تغییرات عمده ای نسبت به قبل داشته است. فعالیت در خطوط شرق-غرب در دنیای امروز امری پرچالش محسوب می شود و غول های کشتیرانی با بکارگیری کانتینربرهای غول پیکر بازار این خطوط را در دست گرفته اند. بکارگیری این کانتینربرها بازار همچنین خطوط شرقی-غربی را با مشکل عرضه مازاد روبرو کرده است. شرکت IRISL در حالی به این عرصه وارد می شود که در دهه گذشته کشتیهای کانتینربر این شرکت با ظرفیت چهار هزار و 800 TEU بزرگترین کشتیهای خطوط شرقی-غربی محسوب می شدند.

IRISL برای ادامه فعالیت در عرصه حمل و نقل جهانی در شرایط جدید نیاز به عملکرد سریع دارد. دکتر سعیدی در همین راستا سعی در به خدمت گیری کانتینربرهای بزرگ دارد که منجر به سفارش کشتیهای جدید نیز خواهد شد. در حال حاضر کشتی سازیهای آسیایی با توجه به بازار کساد کشتی سازی تمام تلاش خود را برای اخذ سفارش ساخت کشتی انجام می دهند و این موضوع شرایط خوبی را برای IRISL به منظور سفارش کشتیهای جدید با قیمت پایین به وجود آورده است.

رقبای IRISL سالها پیش اقدام به سفارش کانتینربرهای غول پیکر کردند و اگر این شرکت هم اکنون کانتینربر جدید سفارش دهد دست کم دو سال آینده قادر به بهره برداری از این کشتیها خواهد بود. بنابراین راه حل های سریع برای رفع این مشکل اجاره کشتیهای بزرگ و یا خرید کشتیهای دست دوم به نظر می رسد. در عین حال واسطان کشتی از وجود تعداد اندکی کانتینربر با ظرفیت 18 هزار TEU به منظور اجاره یا خرید خبر می دهند. به هرحال کشتیهای با ظرفیت 10 هزار TEU از لحاظ دسترسی آسانتر و با توجه به بازار خاورمیانه و بنادر ایرانی و عدم قابلیت سرویس دهی به کانتینربرهای غول پیکر گزینه مناسب تری برای این شرکت محسوب می شوند.

راه حل دیگر برای این شرکت همکاری با دیگر کشتیرانیها محسوب می شود که این شرکت به آن مبادرت ورزیده است. در ماه ژانویه شرکت IRISL با شرکت کشتیرانی CMA CGM قرارداد همکاری امضا کرد که بر اشتراک گذاری یا اجاره کانتینربرها ، عملیات مشترک بندری و استفاده مشترک از ترمینالها دلالت دارد.

ارجحیت اصلی برای IRISL بازگشت این شرکت به بازار اروپا است که تجارت پرسودی برای این شرکت محسوب می شود. انتظار می رود با توجه به آغاز دوباره پروژه ها در ایران و بازاری که تشنه کالاهای اروپایی است، تقاضا برای کانتینربرها از اروپا به ایران افزایش یابد.

این برنامه ها توسط IRISL به سرعت عملی خواهد شد و این شرکت حتی پیش از لغو تحریمها زمینه را برای این امر فراهم کرده بود. در همین راستا شرکت IRISL مذاکرات غیررسمی را با شرکتهای کشتیرانی، کشتی سازان، کشتی داران، اپراتورهای بندری، سرمایه گذاران و عاملان حمل بار انجام داده است و هم اکنون با لغو تحریمها و آزادی تجارت با ایران این بخشها به منظور حصول هرچه سریع تر نتیجه به طور رسمی مذاکرات خود را دنبال خواهند کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.