| کد خبر: 79648 |

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی پشتیبانی قطعات هوایی کشور در گفتگو با تین نیوز:

◄ پسابرجام فرصتی برای شنیدن / لزوم حذف بینش جناحی در صنعت هوانوردی

 تین نیوز | مدیرعامل شرکت مادر تخصصی پشتیبانی قطعات هوایی کشور با تاکید بر لزوم حذف بینش جناحی در صنعت هوانوردی، گفت: طرح موضوعات کاملا تخصصی در حوزه رسانه های عمومی غیر مسئولانه است، البته فراجناحی بودن و دور شدن از برخی تعصبات سیاسی، ناخودآگاه بر نقش رسانه ها و سیاست های رسانه ای نسبت به هوانوردی تاثیر می گذارد.

کاپیتان سید جواد هاشمی تهرانی، در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان این مطلب، افزود: در روزهای اخیر و خصوصا پس از اجرای موفقیت آمیز برجام، وقتی که مطالب و مصاحبه های رسانه های کشور را مطالعه می کنم، با اظهار نظرهای متفاوت و جالب از سوی همکارانم در صنعت هوانوردی و همچنین کارشناسان مسائل اقتصادی روبرو می شوم که باعث خوشحالی و بعضا ناراحتی است.

هاشمی تهرانی افزود: یکی از نکاتی که باعث خرسندی و خوشحالی می شود آن است که صنعت هوانوردی کشور دوباره توانسته به صدر اخبار جامعه بازگردد و ادعای برخی کارشناسان که مدعی هستند برای صنعتی که تنها 5 درصد از حجم جابجایی را دارد نباید میلیاردها دلار هزینه کرد، به راحتی نقض می شود.

وی تصریح کرد: بهتر است اینگونه عنوان کنم که صنعت هوانوردی حتی اگر به فرض محال، درصد پایینی از حمل و نقل را برعهده داشته باشد، ولی در سراسر دنیا یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود. در تمامی کشورهای توسعه یافته همزمان و همگام با رشد حمل و نقل ریلی و دریایی، حمل و نقل هوائی رشد کرده و بسترهای مناسب و ویژه ای برای توجیه سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی در نظر می گیرند، چرا که امروزه صنعت هوانوردی هر کشور همانند هنر و فرهنگ یک کشور قلمداد شده و نمایش توانمندی های این صنعت، نشان دهنده کامل و قابل اطمینان پارامترهای توسعه یک کشور بوده و نشان از جامعه ای پویا و مترقی دارد که همه زیرساخت های اقتصادی و فضای کسب و کار آن استاندارد و به روز شده است.

صنعت هوانوردی نماد پیشرفت جوامع است
وی ادامه داد: پس بهتر است مخالفان به روز رسانی صنعت و علی الخصوص مخالفان خرید هواپیما، به این نکته توجه کنند که هوانوردی تنها یک صنعت نیست، بلکه یک فرهنگ و نماد اصلی پیشرفت است و در تمامی جوامع نیز به اثبات رسیده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی پشتیبانی قطعات هوایی کشور در خصوص جنبه ناخوشایند بحث های اخیر در مطبوعات کشور اظهار داشت: متاسفانه برخی واژه ها که در ادبیات سیاسی کشور وجود دارد در صنعت هوانوردی و به طور کلی در اقتصاد کشور نیز وارد شده و اگر یک مدیر و یا کارشناس هوانوردی نسبت به برخی امور واکنش و یا انتقادی نشان دهد، مورد هجوم قرار گرفته و برچسب های مختلف به آن زده می شود.

وی افزود: بهتر است به این موضوع اشراف داشته باشیم که حوزه های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی، بخش هایی هستند که نباید سیاست زده شده و باید تنها بر اساس سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تدوین و اجرا شوند. به نظرم، دغدغه های یک فعال اقتصادی و هوانوردی باید در حوزه رشد و توسعه صنعت هوانوردی و نگرانی های ناشی از آن تعبیر شود، چراکه صنعت هوانوردی کشور پذیرای عزیزان دلواپس و یا بقول دوستان لج واپس سیاسی نبوده و نخواهد ماند.

هاشمی تهرانی افزود: ایران برای همه ایرانیان است و در سالی که مزین به نام سال همدلی دولت و مردم است، باید فرمایشات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در خصوص مشارکت همگانی فصل الخطاب قرار داده و با سرلوحه قرار دادن این نکات و در فضا و مسیر جدیدی که در صنعت هوانوردی بوجود آمده، باید بستر حضور و مشارکت همگانی همه فعالان و متخصصان صنعت را بسط دهیم.

لزوم خروج صنعت هوانوردی از انحصار مدیریت
وی اظهار داشت: باید قبول کنیم رشد و تعالی صنعت در گرو درک متقابل بوده و باید همگی به این امر توجه کنیم که صنعت هوانوردی کشور بعنوان نماد رشد ایران اسلامی، یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی کشور بوده و متعلق به یک گروه و یا شخص خاص نیست. یکی از لازمه های رشد سریع آن، خروج صنعت از انحصار مدیریتی در بخش های اصلی صنعت بوده که انشالله با تحقق آن شاهد اوج دوباره صنعت هوانوردی کشور در همه زمینه ها خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم حذف بینش جناحی موجود در صنعت هوانوردی گفت: باید همه فعالان، کارشناسان و مدیران صنعت با حضور و مشارکت همگانی خویش شرایط را برای بهره برداری حداکثری کشور از فرصت و فضای پساتحریم مطابق با سند چشم انداز کشور، مهیا کنند.

نقش رسانه ها در رشد فرهنگ هوانوردی
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی پشتیبانی قطعات هوایی کشور در خصوص نقش رسانه های کشور در ایجاد آرامش روانی و جلوگیری از تنش و حواشی اظهار کرد: همواره متخصصان فرهنگ هوانوردی در خصوص عدم آگاهی و شناخت کافی جامعه از صنعت هوانوردی و پیچیدگی های خاص آن نکاتی را بیان کرده که رسانه ها و مطبوعات کشور باید با دقت نظر کافی، هوشیارانه عمل کرده و در جهت افزایش آگاه سازی و رشد فرهنگ هوانوردی در نزد تمامی اقشار جامعه تلاش کنند. طرح موضوعات کاملا تخصصی در حوزه رسانه های عمومی غیر مسئولانه بوده و البته فراجناحی بودن و دور شدن از برخی تعصبات سیاسی، ناخودآگاه بر نقش رسانه ها و سیاست های رسانه ای نسبت به هوانوردی تاثیر می گذارد.

با ناوگان فرسوده ورود به دنیای نوین هوانوردی  میسر نیست
هاشمی تهرانی ضمن ابراز خوشحالی از تصمیم دولتمردان مبنی بر اولویت قراردادن صنعت هوانوردی پس از برجام، بر مثبت بودن آثار روحی و روانی و ایجاد افزایش امید به کسب و کار در این خصوص تاکید و اظهار کرد: اینجانب همواره از خرید هواپیمای نو و توسعه ناوگان حمایت کرده ام، چرا که برای ورود به دنیای نوین هوانوردی باید از ابزارهای جدید بهره جست و نمی توان با ناوگان فرسوده با شرکت های قدرتمند منطقه ای رقابت کرد اما در خصوص جزییات خرید و انجام قراردادها و همچنین توجه ویژه به زیرساخت ها نقدهایی وجود دارد که همانگونه که بیان کردم، نقد کردن به معنای زیرسوال بردن اصل مساله نیست و  نقد عزیزان نیز حاوی نکات بسیار مهمی است که باید همکارانم در صنعت هوانوردی به آنها توجه کنند.

وی افزود: تصمیم تاریخی ریاست جمهوری در اولویت قراردادن نوسازی صنعت هوایی کشور و مدیریت صحیح وزیر راه وشهرسازی و سایر مدیران و متخصصان در این مقطع تاریخی و حساس نسبت به صنعت هوانوردی ستودنی است و امیدوارم در ادامه این راه از نظرات سایر کارشناسان هوانوردی نیز بهره مند شوند، چرا که همه ما باید با حفظ وحدت تنها به رشد صنعت هوانوردی و ایران اسلامی فکر کنیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی پشتیبانی قطعات هوایی کشور در خصوص برخی از اظهار نظرها در مخالفت از خرید هواپیما گفت: هیچکس مخالف نوسازی ناوگان هوائی کشور نیست و همه بر اصل نوسازی ناوگان و به روز رسانی صنعت و زیرساختهای آن اتفاق نظر دارند. مطمئن باشید از همه نظرات هرچند ناخوشایند و غیرکارشناسانه استقبال می کنیم اما باید به این باور برسیم که نباید اجازه داد این فرصت استثنائی را برای مقاصدی خاص و بعضا سیاسی، خرج کرده و با اظهار نظرهای غیر کارشناسانه و غیر مسئولانه از بین برده و فرصت سوزی نماییم.

وی افزود: نکته اساسی این است که باید توجه کنیم فرصتی که دولتمردان کشور به صنعت هوانوردی داده اند با توجه به تغییرات در همه حوزه های مختلف اقتصادی و بازرگانی در دنیا و فرایندهای اجرایی آن و همچنین با توجه به قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و قوانین و مقررات بانکی، امری بسیار پیچیده است.
این کارشناس صنعت هوانوردی با بیان اینکه وظیفه مطبوعات و رسانه ها در انتخاب افراد مصاحبه شونده و فراجناحی بودن این افراد رسالت رسانه را سنگین تر می کند، اظهار داشت: توقع این است که انصاف را سرلوحه کار خویش قرار داده و بر اساس واقعیت ها اظهار نظر کنیم و از طرح مواردی که بعضا هیچ منبع و مرجع خاصی نداشته خودداری نماییم.

مخالفان خرید هواپیماهای نو، یا مخالف رشد هستند و یا بی اطلاع از صنعت هوانوردی
وی با اشاره به اینکه همگان به خوبی ارزش حضور ناوگان جوان در کشور را می دانند، گفت: صراحتا باید بگویم افرادی که با خرید هواپیمای جوان و نو مخالفت می کنند، یا مخالف رشد هستند و یا اطلاعی از وضعیت روز صنعت هوانوردی و سایر صنایع کشور و نیازهای آن به صنعت هوانوردی را ندارند.

هاشمی تهرانی، در پایان صحبت های خود، اظهار کرد: در مقطع حساس و تاریخی کشور و صنعت هوانوردی، برای یک بار هم که شده است، نفع شخصی، منافع جناحی و سیاسی را رها کنیم و در کنار یکدیگر تنها به صنعت هوانوردی کشورمان بیاندیشیم و همانگونه که ریاست محترم و محبوب کشور فرمودند بگذاریم تاریخ در آینده از ما به عنوان یک خادم یاد کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعود 0 0

    با سلام موضوع مهمی را بررسی کردید و به نظر من نیز صنعت هوانوردی باید فراجناحی باشد و برخورد سیاسی با صنعت هوانوردی به ضعف آن می انجامد.

  • حمید 0 0

    با سلام. منهم موافق آقای مسعود هستم. تین نیوز موضوع بسیار مهمی را آغاز نموده و مصاحبه بسیار حرفه ای و قابل تعمقی است. هرگونه برخورد فراجناحی و سیاسی با صنعت باعثضعف و فرصت سوزی است.

  • ریاحی 0 0

    با سلام چقدر خوبه گوش شنوایی باشد برای شنیدن و خواندن جملاتی این چنین راه گشاه اینجانب به عنوان کسی که سالهاست وعده و چنین چنان میخوانم و میبینم جالب است خواندن چنین گزارشهایی / و به جناب کاپیتان عرض میکنم خانه از پای بست ویران است و باید وزیر محترم راه و مسولین فکری برای کسانیکه از سن بازنشسگتی انها هم گذشته انهم چندین سال و همچنان برمسند نشسته اند فکری نمیایند و به جوانهای خوب و انقلابی که حاظرند تحت هرشرایطی پاسدار خون شهدا باشند میدان داده شود

  • علی رضا صدر 0 0

    بسمه تعالی از این نوع گفتمان به شدت لذت بردم و جای خوشحالی است که بالاخره پیرامون همدلی و اتحاد که مد نظر رهبر کبیر انقلاب است صحبت شد در صورتی که انتظار داشتیم پیش از این از جانب مسئولان بدان پرداخته شود. مصاحبه شونده به نکات کلیدی و ارزشمندی اشاره کرده است و این روحیه تحکیم کننده وحدت و تاکید بر نگاه فراجناحی و غیر سیاسی به حمل و نقل هوایی جای تقدیر دارد. امیدوارم آقای وزیر محترم توجه ویژه ای به این تفکر فراموش شده و اشاره شده در گفتگو داشته باشند که تنها را برون رفت همین است. تشکر از تین نیوز

  • صباحی 0 0

    مطالب بسیار ارزنده و مسایل مهمی در این مصاحبه میباشد که متاسفانه با مسولینی که بیش از ۳۵ ساله هنوز پشت میز نشسته اند و سکان این صنعت را حاظر نیستند به جوانان متعهد بدهند کاملا مشهود است / / /

  • کاپیتان بالخانی 0 0

    ممنون عالی بود بنظر بنده مخالفان خرید هواپیمای نو دلالان و وأسطه هایی هستند که در دوران تحریم منافعشان از خرید وسائل پروازی از رده خارج آنهم چنین برابر قیمّت تأمین شده