| کد خبر: 130090 |

◄ پیش‌نیازهای تشکیل سازمانی مستقل برای ترانزیت

تین نیوز

اگرچه موقعیت استراتژیک کشور و امکانات و توانمندی‌های سخت افزاری در زیرساخت‌های ترابری قابلیت‌هایی است که در حوزه ترانزیت کشور وجود دارد اما با این وجود  میزان فعالیت و درآمد کشور در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی فاصله زیادی با جایگاه مورد انتظار دارد و ایران با وجود پتانسیل‌های بسیار فراوان برای درآمدزایی ترانزیتی هنوز به جایگاه مورد نظر نرسیده است.

 

از جمله راهکارهایی که برای بالفعل کردن پتانسیل‌های ترانزیتی کشور پیشنهاد می‌شود تشکیل یک متولی واحد برای ترانزیت است که بتواند در قالب سازمان یا نهادی مستقل بر امور ترانزیت اعمال نظر کند.

 

 

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه گفت: مقوله ترانزیت فراتر و گسترده‌تر از آن است که در نظر می‌نماید.

 

مالک نخعی افزود: باید در نظر داشت که کشور ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی تیر است و قوانین جاری در تیر تماما به نفع کشورهای صادرکننده چه اروپایی و چه آسیایی و حتی کشور خودمان در مقام صادر کننده نوشته شده است.

 

وی تاکید کرد: بنابراین باید توجه داشت در حال حاضر کشور در مقابل کنوانسیون تیر وارد کننده است و یا صادر کننده و پس از برآورد درآمدها و هزینه‌های حاصل حضور در این معاهده بین‌المللی، تصمیمی برای باقی ماندن در تیر و یا خروج و یا پذیرش و یا رد بخشی از ضمیمه‌های قوانین تیر(ماده ۴۷ و ماده ۴۸ و۴۹ و ۵۸). اخذ شود.

 

این کارشناس اظهار داشت:  آنگاه می‌توان بر اساس منافع ملی کشور تصمیمی قاطع و جامع بر به‌وجود آوردن سازمانی جدید با اختیارات کامل در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ترانزیت کالا از جاده‌ها و راه‌آهن کشور  اتخاذ نمود.

 

نخعی یادآور شد: البته قبل از به‌وجود آوردن هر تشکل دولتی جدید باید به کوچک‌سازی دولت هم باید توجه جدی داشت و این سازمان جدید از ترکیب سازمان‌های دیگر که در امر ترانزیت دخیل هستند و یا حذف آن‌ها و نظارت کامل جهت جلوگیری از موازی کاری تشکیل شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.