| کد خبر: 146659 |

در نشست «جلسه آماربخشی وزارت راه‌وشهرسازی» مطرح شد

◄ سامانه BI و تسهیل دسترسی به داده‌های آماری

در راستای دستیابی به تولید داده‌ها و آمارهای ثبتی شفاف، در وزارت راه‌وشهرسازی نشستی تحت عنوان «جلسه آماربخشی وزارت راه‌وشهرسازی» برگزار شد. در این نشست، داشبورد مدیریتی وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان نسخه قطعی سامانه بی آی و در جهت تصویربخشی عملکرد همه بخش‌های وزارتخانه تشریح شد و از نسخه جدید کتاب متادیتای وزارت راه و شهرسازی که شامل شناسنامه همه شاخص‌ها و اقلام آماری بخش حمل و نقل و مسکن بود نیز رونمایی شد.

تین نیوز

یکی از معیارهای توسعه در هر کشوری ارائه آمارهای شفافِ سالانه و ماهانه در بخش‌های اقتصادی آن است. به‌عنوان مثال اگر در حوزه حمل‌ونقل باری و مسافری آمار درست ارائه شود می‌توان برای ادامه کار نقشه‌های راهبردی‌تری داشت و ابزار لازم برای توسعه هر بخش را فراهم کرد. به دلایل مختلف، سازمان‌های دولتی و خصوصی تا به حال توجه ویژه‌ای به این بخش از کار نشان نداده‌اند و کژدار و مریز این راه را طی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، خبر خوش این است که در راستای دستیابی به تولید داده‌ها و آمارهای ثبتی استاندارد و باکیفیت، در وزارت راه‌وشهرسازی نشستی تحت عنوان «جلسه آماربخشی وزارت راه‌وشهرسازی» با حضور امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌وشهرسازی و امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران برگزار شده است.

در این نشست، داشبورد مدیریتی وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان نسخه قطعی سامانه BI و در جهت تصویربخشی عملکرد همه بخش‌های وزارتخانه تشریح شد و از نسخه جدید کتاب «متادیتا وزارت راه و شهرسازی» که شامل شناسنامه تمام شاخص‌ها و اقلام آماری بخش حمل و نقل و مسکن بود نیز رونمایی شد.

داشبورد مدیریتی وزارت راه و شهرسازی با ارائه اطلاعات و آمارهای دسته‌بندی‌ شده، استفاده از آمار ترانزیت و حمل‌ونقل باری و مسافری در همه بخش‌های حمل‌ونقل از جمله ریلی، زمینی، دریایی و هوایی را فراهم کرده است. این سامانه دارای داشبوردهای مختلف و شاخص‌های گوناگون بار، ترانزیت، زیرساخت‌های جاده‌ای است که برای هر شاخص پنجره‌ای طراحی‌شده که جزییات هر شاخص در آن آمده است.

در ادامه این نشست از شناسنامه اقلام آماری وزارت راه‌وشهرسازی برای ساماندهی حجم اطلاعات وزارتخانه رونمایی شد.

در این جلسه، امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و رئیس کمیته آماربخشی وزارت راه‌وشهرسازی در سخنرانی خود گفت: آمار مبنای پژوهش و تصمیم‌گیری در سازمان‌ها است و از سال ۹۳ به ساماندهی و یکپارچگی آمار وزارت راه و شهرسازی اقدام شده است.

وی افزود: در سیاه‌چاله‌ای از آمار بودیم و برخی از آمارها اصلا موضوعیت نداشتند، کاربردی نبودند و لازم بود با توجه به شرح وظایف سنگین و گستردگی خدمات وزارت راه‌وشهرسازی باوجود دشواری کار به‌طور سامانمند بودن دخالت در وظایف دستگاه‌ها به ساماندهی آمار و اطلاعات بپردازیم. در این راستا بدون دخالت در وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌های تابع وزارت راه‌وشهرسازی اطلاعات را در چند مرحله وارد سامانه سجا کردیم و به بازتعریف آن پرداختیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برنامه ما به‌روزرسانی اطلاعات است و با جابه‌جایی داده‌ها و پردازش آن‌ها می‌توانیم اقلام موردنیاز بیشتری را به دست آوریم و به‌موقع در جهت پیشرفت همه بخش‌ها اقدام کنیم.

رئیس کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با توسعه این سامانه شاهد بهره‌وری بالای آمار و صرف انرژی کمتر در اجرای پروژه‌ها باشیم و به تولید داده‌ها و آمارهای ثبتی استاندارد باکیفیت و برخط و یکپارچه‌سازی داده‌ها و آمارها برسیم.

امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران نیز در سخنرانی خود با بیان اینکه امسال نقطه عطف تبدیل نظام آماری از سنتی به نوین است، گفت: در نظام نوین آمارگیری مراجعه مستقیم به جامعه آماری نمی‌شود و خود اظهاری نیست. در این مدل جدید، هرکس باید کد شناسایی داشته باشد و دستگاه‌ها نیز در جمع‌آوری آمارها منفعل نیستند بلکه در سامانه اطلاعاتی خود فیلدهایی دارند که اطلاعات آن کدگذاری شده و در اختیار مرکز آمار قرار می‌گیرد.

پارسا اظهار امیدواری کرد که بتوانیم با راه‌اندازی این سامانه برخط، به تولید شاخص‌های ترکیبی و ارائه آمارهای غیرموازی و ساماندهی‌شده در تمام دستگاه‌ها دست یابیم.

در پایان این نشست از کتاب شناسنامه اقلام در کمیته آمار بخشی وزارت راه و شهرسازی نیز رونمایی شد.

photo_2017-09-13_10-56-46

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.