| کد خبر: 132571 |

◄ رونق ترانزیت در ایران مستلزم کاهش هزینه عبور کالا است

برخی کارشناسان حوزه حمل‌ونقل و لجستیک بر این باورند که عوارض بندری در ایران نسبت به بنادر منطقه بالاست و برای رونق ترانزیت سازمان بنادر نیز باید همسو با سیاست کاهش هزینه‌ها عمل کند.

تین نیوز

اگر بخواهیم ترانزیت از مسیر ایران قابل رقابت با مسیرهای رقیب باشد باید هزینه عبور که به صاحب کالا تحمیل می‌شود، کاهش یابد.

 

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل با بیان این مطلب، گفت: البته این کاهش نباید صرفا روی تعرفه تردد جاده‌ای یا ریلی باشد بلکه سازمان بنادر نیز باید همسو با سیاست کاهش هزینه‌ها عمل کند و تبعات کمبود تجهیزات یا نارسایی بهره‌وری خود را به دیگر عوامل زنجیره لجستیکی تحمیل نکند.

 

سیدمرتضی ناصریان در خصوص توافق سازمان بنادر برای کاهش عوارض بندری حسب کالای خاص و مشروط به افزایش عبور آن کالا به نحوی که درآمد بندری کاهش نیابد، اظهار داشت: این شرط و شروط به نظرم ناشی از بخشی‌نگری سازمان بنادر برای تامین درآمد و فرافکنی محسوب می‌شود.

 

وی با بیان این‌که عوارض بندری در ایران نسبت به بنادر منطقه بالاست و نمایندگان سازمان بنادر نیز این وضعیت را قبول دارند، افزود: افزایش عوارض بندری از سالهای حدود 84 و 85 در زمان مدیریت آقای دنیامالی شروع شد. 

 

این کارشناس تاکید کرد: وضعیت تقریبا انحصاری بنادر باعث می‌شود که واردکنندگان و صادرکنندگان مجبور به تبعیت از آن باشند ولی ترانزیت می‌تواند از مسیرهای رقیب استفاده کند.  

 

ناصریان افزود: اگر به‌دنبال کاهش هزینه تمام شده حمل ونقل ملی هستیم باید بنادر ایران نیز هزینه حمل را بهینه کنند. 

 

وی این موضوع که کمبود تجهیزات بندری در بنادر ایران منجر به افزایش زمان و هزینه امور بندری در ایران می‌شود و این هزینه اضافی از صاحبان کالا اخذ می گردد را نیز غیر قابل قبول دانست و گفت: سازمان بنادر  باید همسو با سیاست کاهش هزینه‌ها عمل کند و تبعات کمبود تجهیزات یا نارسایی بهره‌وری خود را به دیگر عوامل زنجیره لجستیکی تحمیل نکند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    تصحيح مي كنم. افزايش قيمت شديد عوارض بندري در سالهاي 80 و 81 واقع شد.