| کد خبر: 115271 |

مهارت‏های موردنیاز مدیران در عصر اتوماسیون

تین‌نیوز| در اوایل ماه سپتامبر، شرکت فروشگاه‌‏های زنجیره‌‏ای والمارت از اجرای طرحی برای اتوماتیک‏سازی و حذف حدود 7 هزار شغل حسابداری و فاکتورنویسی در این شرکت خبر داد و اعلام کرد کارمندان این بخش‏ها می‏‏توانند نقشی در قسمت‏های دیگر داشته باشند. این اقدام شاید اولین حرکت بزرگ به سوی آینده‏ای است که خیلی‏ها از آن می‏‌ترسند: جایگزین شدن روبات‏ها و هوش مصنوعی به جای انسان. تکنولوژی فرآیند اتوماسیون روباتیک مجموعه قوانینی را دنبال می‏‌کند تا وظایفی مثل کپی-پیست اطلاعات از یک سیستم به سیستم دیگر را انجام دهد و خطاهای انسانی را به حداقل برساند.

کارشناسان می‏گویند با اینکه اتوماسیون جایگزین بسیاری از وظایف نیروهای پشتیبانی می‏شود و مشاغل انسانی زیادی را از بین می‏برد، اما در نهایت به افزایش بهره‏وری و سود خالص برای شرکت‌ها منجر خواهد شد. مشاغلی که امروز به سوی اتوماتیک‏سازی پیش می‏روند، شغل‏هایی هستند که به تصمیم‏گیری و خلاقیت انسانی چندانی نیاز ندارند. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها به جای کاهش تعداد نیروهای خود، بیشتر به بالا بردن بهره‏وری فکر می‏کنند. اتوماسیون هوشمند، فقط به معنی کم کردن نیروها برای کاهش هزینه نیست، بلکه می‏تواند به نیروهای موجود کمک کند که بیشتر از ظرفیت انسان کار کنند. وقتی نیروی کار درگیر وظایفی نشود که به فکر کردن نیاز ندارند، وقت بیشتری برای پرداختن به امور استراتژیک خواهد داشت.
 
شرکت‌هایی که برای اتوماتیک‏سازی چنین نقش‏هایی تردید دارند، به گفته کارشناسان با ریسک‏های زیر مواجه خواهند شد:
• اجرای اتوماتیک‏سازی بعدا برای آنها دشوارتر خواهد بود.
• منحنی یادگیری تکنولوژی کندتر می‏شود.
• با توجه به خطاهای انسانی و پیشروی کند فرآیندهایی که اتوماتیک‏سازی نشده‏اند، مشتری تجربه خوبی نخواهد داشت.
• اتوماسیون به کاهش قیمت‏ نهایی محصولات کمک می‏کند و شرکت‌هایی که در برابر آن مقاومت کنند، نمی‏توانند قیمت‏های رقابتی داشته باشند.
• کاهش هزینه‏های نیروهای پشتیبانی، به کسب‏وکارها امکان می‏دهد منابع خود را در حوزه‏های رقابتی دیگری صرف کنند.
 
آنچه مدیران باید بدانند
هراس از فراگیر شدن روبات‏ها – چه درست باشد و چه غلط – نیروی کار را مجبور می‏کند کیفیت کار خود را بالا ببرد. پژوهش موسسه مک‏کینزی با عنوان «چهار اصل اتوماسیون فضای کار» ارزیابی می‏کند که 45 درصد فعالیت‏هایی که توسط انسان در محیط کار امروز صورت می‏گیرد را تکنولوژی می‏تواند انجام دهد. این برای افرادی که در صدر سازمان‏ها قرار دارند – به‌خصوص مدیران عامل – چه معنایی دارد؟

رابرت جردن، مدیرعامل شرکت استعدادیابی اینتریم
(Interim Execs) در ایلینوی آمریکا می‏گوید: «نقش مدیران عامل همچنان برای هدایت سازمان و نیز راهنمایی و شناخت ذی‌نفعان، مالکان و هیات‌مدیره، باقی خواهد ماند. این الزام، مسوولیت و تعهد هرگز تغییر نخواهد کرد.» با این حال، اتوماسیون و حجم انبوه دادن دیگر مهارت‏هایی را که مدیران امروز و در راه آینده نیاز دارند، متحول خواهد کرد.
کارشناسان و مدیران عامل جهانی 6 تغییر را که احتمالا بر نقش و مهارت‏های رهبران ارشد سازمان‏ها به واسطه گسترش اتوماسیون سایه می‏اندازند، نام برده‏اند:

1) از مهارت‏های کلیدی آگاه باشید و گام به گام با آن پیش بروید، به‌خصوص در رابطه با چشم‏انداز تکنولوژی. شرایط کار آنقدر سریع در حال تغییر است که مهارت‏های فراگرفته شده در دانشگاه‏ها دیگر برای موفق ماندن یک مدیر کافی نیست و مدیران باید به دنبال کسب اطلاعات بهینه باشند، نه اطلاعاتی انفعالی که دیگران در اختیارشان قرار می‏دهند.

2) بهترین نرم‏افزار را انتخاب کنید. کوین اوریلی، مدیرعامل و موسس شرکت اینترنتی مدیریت نیوری کار اوربیتال
(Orbital Shift)، می‏گوید که تکنولوژی به قدری در امور روزانه کارمندان رخنه کرده که تجربیات نرم‏افزاری – مثبت یا منفی – می‏تواند اثر قابل‌توجهی بر فرهنگ یک شرکت داشته باشد. مدیران عامل باید از این نفوذ آگاه باشند. به گفته او: «اغلب می‏شنوید که استخدام و پیدا کردن استعدادهای مناسب برای یک شرکت به چه موضوع مهمی تبدیل می‏شود. همین جنبه به تکنولوژی هم ارتباط پیدا می‏کند.»

3) در انتخاب‏های خود منعطف باشید؛ حتی اگر گران تمام شوند. اگر مدیرعاملی نرم‏افزار نامناسبی را برای کارمندانش انتخاب کند، آنها به تحلیل هزینه‏های برگشت‏پذیر در برابر هزینه‏هایی که یک محصول دیگر می‏توانست داشته باشد، روی می‏آورند. در نهایت، اجبار به به‏کارگیری یک محصول بد، به ناکارآمدی و القای یک اثر فرهنگی منفی منجر خواهد شد.

4) توانایی گوش دادن به کارمندان مهم است. به عنوان مثال، اگر دو کارمند به اوریلی بگویند با نرم‏افزاری که از آن استفاده می‏کنند مشکل دارند، احتمالا خیلی از افراد دیگر همچنین مشکلی را تجربه کرده‏اند. در این صورت، اوریلی باید از کارمندان دیگر هم در این مورد سوال کند تا بیشتر به مشکل موجود پی ببرد. به گفته او: «قابلیت کنجکاو بودن در فرهنگ و سازمان‏تان واقعا کمک می‏کند به عمق مشکلاتی که وظیفه شما رسیدگی به آنها است، پی ببرید.»

5) مهارت‏های تحلیلی را صیقل دهید. از آنجا که حجم انبوهی از داده در اختیار کسب‏وکارها است، مدیران عامل باید داده‏ها را بشناسند و مهم‏تر از آن، بر بینشی که اعداد و ارقام ارائه می‏دهند، تسلط داشته باشند. سپس باید بتوانند بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل این داده‏ها، پیشنهادهای خوبی برای کسب‏وکارشان داشته باشند.

6) نیازهای استعدادها را بر اساس تغییرات تکنولوژیک بشناسید. تارا ولکنهاور، معاون برنامه‏ریزی و استراتژی منابع انسانی جهانی در شرکت مشاوره ADP واقع در رزلند نیوجرسی می‏گوید: «اگر من یک مدیرعامل هستم و می‏خواهم اثر اتوماسیون را شناسایی کنم، باید به دنبال این باشم که بفهمم اتوماسیون چگونه برنامه‏ استعداد را در سازمان من تغییر می‏دهد.» دیگر حوزه‏‏ای که باید شناسایی شود عبارت است از اینکه تکنولوژی آینده چه اثری بر فرهنگ، استراتژی، برنامه‏های عملیاتی و دینامیک‏های انجام کار دارد. ولکنهاور می‏گوید: «اگر بدانیم بات‏ها در حال همه‏گیر شدن هستند، اما نیروهایمان را برای روبه‏رو شدن با این نوع تکنولوژی و شناخت کارکرد عملی آن آماده نکرده‏ایم و سپس نتیجه‏گیری‏ها و استراتژی‏های ما بر خلاف آن باشد، باید بگویم زمان را از دست داده‏ایم و بهتر است همین الان دست به‌کار شویم.»
منبع: Talent Economy
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.