| کد خبر: 101634 |

لزوم ارتباط رسانه‌ها و متخصصان

واقع‌گرایی، جایگزین سیاه و سفیدنمایی

*حسن نمک‌دوست‌تهرانی

تین‌نیوز|بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، تعداد کسانی که به نوعی بیماری یا مشکلات روانی دچار هستند، در همه جای جهان روبه‌افزایش است. برای مثال حتی گفته می‌شود در ایران از هر چهار نفر، یک‌نفر گرفتار چنین معضلی است. با این وجود، رسانه‌های ما، آنچنان‌که باید و شاید به این معضل نمی‌‌پردازند. نپرداختن به چنین موضوع مهمی ممکن است چند دلیل داشته باشد.

پیش از همه، باید به لزوم فعالیت روزنامه‌نگاران متخصص یا متخصصان روزنامه‌نگار اشاره کرد. متاسفانه در فضای رسانه‌ای کشور از وجود کسانی که تخصصشان روانپزشکی و روانشناسی باشد و در عین حال به مهارت‌های روزنامه‌نگاری هم تسلط داشته‌ باشند، تقریبا محروم هستیم و این در حالی است که حوزه سلامت روان، موضوعی بسیار مهم است و گستره آن، تمام مردم را دربرمی‌گیرد. وقتی ما متخصصان روزنامه‌نگار نداشته باشیم، طبعا موضوع‌ها به دقت بررسی نمی‌شوند و زوایای مختلف موضوع پنهان می‌مانند. در عین حال ممکن است در هنگام نوشتن، مرتکب اشتباه ‌شویم.

البته یک مشکل عمومی دیگر هم وجود دارد: عمده توجه‌ مدیران روزنامه‌ها به صفحه‌های سیاسی و گاه اقتصادی است و صفحه‌های دیگر را چندان جدی نمی‌گیرند بنابراین روی آنها وقت نمی‌گذارند و نقشه دقیقی برای محتوای آنها ترسیم نمی‌کنند. رویکرد خود روانپزشکان به رسانه‌ها برای طرح و حل مساله و شیوه ارتباط و تعامل آنها با رسانه‌ها و در نتیجه مخاطبان نیز مشکل دیگری است. اولا عموم متخصصان فکر می‌کنند چون در رشته خودشان متخصص هستند، ارتباط‌گرهای خوبی هم هستند، که اصلا چنین نیست. مهارت ارتباط برقرارکردن، خصوصا با مخاطبان در مقیاس‌های بزرگ، مهارتی بسیار سطح بالاست و به آموزش جدی نیاز دارد. باید مهارت ارتباط برقرارکردن را آموخت و به مهارت متخصصان ارتباطات و روزنامه‌نگارها باور داشت.

به‌جز این، اساسا تعداد روانپزشکان و روانشناسانی که مایل باشند تعامل فعالی با رسانه‌ها داشته باشند، چندان زیاد نیست. بسیاری از دبیران صفحه‌ها و سردبیران و مجله‌های حوزه بهداشت بر این باورند که در میان خود پزشکان، این شایبه وجود دارد که پزشکی که با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کند، پزشکی «کم‌سواد» است یا اینکه «دنبال کسب‌وکار و مشتری» است. در حالی‌که وقتی ابعاد یک مساله تا به این حد وسیع و عمیق است، پزشکان محترم باید از همه امکانات برای بالابردن سطح آگاهی عموم مردم بهره بگیرند. آمار زیاد مبتلایان به بیماری‌های روانی نشانه وجود یک مساله ملی است و طبعا حل این مساله محتاج آن است که پزشکان محترم دامنه بحث‌ها را از درون مطب‌ها، به سطح جامعه ارتقا بدهند و این یعنی خودشان برای تولید محتوای آگاهی‌دهنده، به رسانه‌ها کمک کنند. علاوه بر همه اینها، مهم‌ترین مشکلی که مطبوعات و روزنامه‌نگارها برای پرداختن به مباحث بهداشت روان با آن مواجهند، نبود اطلاعات است. به‌طور معمول وقتی مساله بهداشت و سلامت روان پیش می‌آید، مسوولان مایل نیستند، اطلاعات و آمارهای مربوط، منتشر شود، شاید فکر می‌کنند اذعان به وجود چنین مساله‌ای (که به هیچ‌وجه محدود به ایران نیست و تمام کشورهای دنیا با آن مواجه هستند)، با الگوی آرمانی که می‌خواهند، منافات داشته باشد. در حالی‌که راستگویی یک جامعه، مهم‌ترین نشانه سلامت آن جامعه است.

* استاد ارتباطات، مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.