| کد خبر: 168768 |

رئیس اتحادیه هوا و فضای کشور:

◄ ساخت هواپیمای «ایران‌140» باید بازنگری شود

رئیس اتحادیه هوا و فضای کشور مطرح کرد: پروژه ایران ۱۴۰ چه درست و چه غلط انتخاب و تکنولوژی آن وارد کشور شد و سرمایه‌گذاری و بودجه بسیاری از مملکت صرف این پروژه شد؛ ما راضی به این کار نیستیم که همه هزینه‌هایی که صرف این پروژه شده است را دور بریزیم.

تین نیوز

یکی از نمایندگان مجلس اخیرا در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار ازسرگیری پروژه ایران ۱۴۰ شده است؛ مسعود قاسمی، رئیس اتحادیه هوا و فضایی کشور، با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی بسیاری از این اتحادیه در زمان ساخت این هواپیما با بخش دولتی همکاری می‌کردند در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» عنوان کرده است که نمی‌دانم این نماینده محترم مجلس با چه توجیهی از این پروژه دفاع کرده و خواسته است چرخه خط تولید این هواپیما بازگردد اما باید به این مسئله ضروری، توجه شود که ساخت یک محصول در مرحله اول نیازمند داشتن مشتری است.

اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از رئیس‌جمهوری خواسته است پروژه ساخت ایران ۱۴۰ دوباره از سر گرفته شود. شما در اتحادیه به چه میزان موافق ازسرگیری این پروژه هستید؟

اتحادیه صنایع هوا و فضا در این رابطه همیشه یک موضع ثابت داشته و همواره آن را حفظ و دنبال کرده است؛ یکی از موارد بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که ما باید در خصوص انتقال تکنولوژی‌های «هایتک» به کشور به‌خوبی کار کنیم چراکه در این برهه از زمان برای ما طراحی و ساخت این سطح از تکنولوژی در کشور امکان‌پذیر نیست. بحث انتقال تکنولوژی از آن مواردی است که ما و مسئولان همیشه به روی آن اتفاق‌نظر داشته‌ایم؛ بر همین اساس لازم است که ما به سمتی حرکت کنیم که صنایع هایتک سایر کشورها را به داخل منتقل کنیم و بعدازآن به سمت بومی‌سازی آن گام برداریم.

ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ هم پروژه‌ای بود که انتقال تکنولوژی آن به داخل صورت گرفت. بدان معنا که صورت‌مسئله از همان ابتدا درست بود اما اینکه آیا انتخاب نوع هواپیما و یا مواردی مانند این موضوع کار صحیح و یا اشتباهی بود جای بحث فراوان دارد. به همین جهت لازم است روی آن یک کار کارشناسی و تخصصی بسیار دقیقی انجام بگیرد. این موضوع کاملاً واضح است که زمانی‌که می‌خواهیم به سراغ انتقال تکنولوژی برویم باید در همان ابتدا انتخاب درستی داشته باشیم، یعنی هواپیمایی را انتخاب کنیم که با شرایط اقلیمی کشور سازگاری داشته باشد.

images

چقدر ادامه این پروژه را توجیه‌پذیر می‌دانید؟

پروژه ایران ۱۴۰ چه درست و چه غلط انتخاب و تکنولوژی آن وارد کشور شد و سرمایه‌گذاری و بودجه بسیاری از مملکت صرف این پروژه شد؛ ما راضی به این کار نیستیم که همه هزینه‌هایی که صرف این پروژه شده است را دور بریزیم و صورت‌مسئله را پاک کنیم.

 پس تکلیف بودجه‌های که صرف این پروژه شد چه می‌شود؟

ما در اتحادیه صنایع هوا و فضا معتقد هستیم باید دوباره این پروژه بازنگری شود. برای مثال اگر موتورهای این هواپیما با شرایط اقلیمی کشور مناسب نیست باید روی آن بحث کارشناسی انجام شود؛ این نوع بازنگری‌ها برای ادامه ازسرگیری این پروژه کاملاً ضروری است. بنده همیشه به این مسئله تأکید کرده‌ام که اگر می‌خواهیم روی یک پروژه‌ای کار کنیم باید کار کارشناسی بسیار زیادی انجام بگیرد نه اینکه مسائل سیاسی با موضوعات فنی، تخصصی، استاندارد و جان مردم تلفیق شود.

به اعتقاد شما کدام موضوع در از سرگیری این پروژه جای تردید خواهد داشت؟

ساخت یک محصول در مرحله اول نیازمند داشتن مشتری است؛ برای ادامه ازسرگیری این پروژه آیا بازاریابی انجام شده است که چه تعداد و چه کسانی حاضر به خرید آن هستند؟

قطعاً باید به این مسئله توجه شود که چه تعداد شرکت هواپیمایی حاضر خواهند بود که از این هواپیما بخرند. اگر قرار باشد این هواپیما ساخته شود و مشتری نداشته باشد این پروژه از روز اول شکست‌خورده است. نمی‌دانم این نماینده مجلس محترم با چه توجیهی از این پروژه دفاع کرده است و خواسته خط تولید این هواپیما بازگردد اما ما در اتحادیه صنایع هوا و فضایی که در آن شرکت‌های سازنده هواپیما، سازنده قطعه یدکی هواپیما و خدمات‌رسانی به صنعت هوایی حضور دارند نظرمان این است که باید این پروژه مجدداً بازنگری شود.

برخی معتقدند که باید برای هواپیماساز شدن آزمون‌وخطا کرد؛ نظر شما دراین‌باره چیست؟

ما در صنعت هوا و فضا مثالی داریم که می‌گوییم جوهری که با آن قوانین هوا و فضا نوشته شده است با خون یکسری افراد متخصص و فنی بوده است که در هر اتفاقی به یک قانون تبدیل شده است؛ پس نمی‌توانیم بگوییم افتاد که افتاد. برای ما حتی پنچرشدن یک چرخ هم قابل‌قبول نیست چراکه ما به تمام مسائل فنی نگاه می‌کنیم؛ در صنعت هوایی جایی برای عذرخواهی کردن وجود ندارد.

آیا سرمایه‌گذاری دولتی در این پروژه کاری منطقی است؟

یکی از مواردی که قانون ما را برای ورود بخش دولتی منع کرده است اصل ۴۴ قانون اساسی است؛ در این قانون سیستم دولتی به سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی محدود شده است و باید بخش خصوصی وارد میدان بشود.

البته به ما هم ثابت شده است که در تمام دنیا اگر بخش خصوصی وارد شود و سرمایه‌گذاری پروژه را انجام بدهد کارها به نحو بسیار بهتر و با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت که دلیل اصلی این موضوع این است که در بسیاری از موارد بخش خصوصی می‌تواند بسیار چابک‌تر عمل کند. اما اینکه این پروژه به چه میزان برای ورود بخش خصوصی جذابیت خواهد داشت جای سؤال است هرچند که لازم است دولت با حمایت‌هایی که انجام می‌دهد این جذابیت را ایجاد کند.

هفته‌نامه‌حمل‌و‌نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اولا اون موقع که برجام امضا شد و میشد به راحتی مشکلات این هواپیما را حل کرد ، چرا دویدید سمت بویینگ؟ حالا که تحریم شدید دوباره اومدید سراغ ایران۱۴۰!!
    فرصت سوزی تا کی؟
    دوما ، اولین کار باید انتقال خط تولید ۱۴۰ به بخش غیرنظامی باشد. ( که تحریم نباشد )
    سوما ، باید در کنار ایران ۱۴۰ به دنبال مونتاژ جت مسافری بود !

  • ناشناس 0 0

    جلوی ضرررا هرو قت بگیرند خیر است ایران140 به موزه برود بهتر است