| کد خبر: 168057 |

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری:

◄ تأخیر در ذات عملیات هوایی است

دهقان عنوان کرد: تأخیرها عوامل متعدد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی دارد اما به‌طورکلی می‌توان گفت که تأخیر در ذات یک عملیات است.

تین نیوز

بحث تأخیرها و ورود دادستانی به این مسئله، چند صباحی است که مطرح می‌شود و خبر تازه‌ای در صنعت حمل‌ونقل هوایی نیست، اما این بار عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب، در جلسه‌ای که چندی پیش با مدیران شرکت‌های هواپیمایی داشته دلیل اصلی ایرلاین‌ها مبنی بر «تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن‌که دلیل اصلی تأخیرها هستند» را نپذیرفته و گفته است که مهم‌ترین علت تأخیر در پرواز هواپیماها ضعف مدیریت و پیگیر نبودن مسئولان هواپیمایی است و اگر علت اصلی این تأخیرها موضوع تحریم بود، ورود نمی‌کردیم.

دولت‌آبادی در بخشی از سخنان خود عنوان کرده است که هر زمان دادستانی جلسه‌ای با مسئولان شرکت‌های هواپیمایی می‌گذارد تا دو هفته اوضاع خوب است اما باز مشکلات برمی‌گردد ازاین‌رو درجاهایی که گرفتار تحریم هستیم شمارا بازخواست نمی‌کنیم و حتی تشکر می‌کنیم. اما درجایی که مدیریت صبورانه و منطقی نداریم از شما گله می‌کنیم. در همین رابطه گفتگویی با مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌المللی سازمان هواپیمایی کشوری، داشتیم و از وی در خصوص برنامه سازمان برای مدیریت تأخیرها و چرایی ورود هر باره دادستانی به بحث تأخیرها سؤال کردیم.

دهقان در ابتدا تاکید کرد؛ باید عنوان کنم که تأخیرها عوامل متعدد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی دارد که اگر بخواهیم وارد آن بشویم می‌توانیم یک کتاب بسیار قطور در خصوص مدیریت پروازها و تأخیرها بنویسیم، اما به‌طورکلی می‌توان گفت که تأخیر در ذات یک عملیات است؛ یعنی اگر وقفه و مشکلی در هرکدام از بخش‌ها ایجاد بشود درنهایت منجر به تأخیر خواهد شد.  

این مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اما اگر موضوع تأخیرها در صنعت حمل‌ونقل هوایی را بررسی کنیم، می‌بینیم که کشورهایی که خود مهد صنعت هوانوردی هستند؛ هواپیما تولید می‌کنند و  آخرین فناوری‌های روز دنیا را در اختیار دارند نیز پروازهایشان تأخیر دارد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که تأخیر در ذات یک عملیات پرواز است. شرکت‌های هواپیمایی نیز تمام تلاش‌شان بر این است که تأخیرها را مدیریت کنند؛ چرا که ایرلاین‌ها اولین بخشی خواهند بود که از تأخیر به‌وجود آمده ضرر می‌بینند. زمانی که یک پرواز انجام نمی‌شود و یا با تأخیر پرواز می‌کند آن شرکت هواپیمایی ناچار است خسارت ناشی از لغو پرواز، کرو، هزینه هواپیما، فرودگاه و... را بپردازد. هیچ شرکت هواپیمایی دنبال این نیست که مسافر ناراضی داشته باشد.

او بیان کرد: تمام این تأخیرها توسط سازمان هواپیمایی کشوری در حال رصد شدن است و از طرف دیگر در آیین‌نامه حقوق مسافر به مسائل شرایط ابطال پرواز و تأخیرها کاملاً به‌وضوح اشاره‌شده که در همین راستا اگر شرکت هواپیمایی به هر دلیلی به‌جز شرایط بد آب و هوایی خسارت ناشی از تأخیر و یا کنسلی پرواز را جبران نکند، سازمان هواپیمایی کشوری وارد عمل خواهد شد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که به چه میزان بحث ورود دادستانی به بحث تأخیرها را درست می‌دانید؟ توضیح داد: به‌طورقطع دادستانی به‌دنبال حقوق مردم است و ورود به این مسائل از سوی دادستانی کار خوبی خواهد بود و در این زمینه نیز سازمان هواپیمایی کشوری هر اطلاعاتی که دستگاه‌های نظارتی از عملکرد شرکت‌های هواپیمایی بخواهند در اختیارشان قرار خواهد داد. 

اما باید به این موضوع تأکید کنم آن چیزی که تحت عنوان حقوق مسافر اشاره شده، حداقل چیزی است که شرکت هواپیمایی باید به مسافری که در راستای لغو و یا تأخیر پرواز خسارت دیده بپردازند، اما گاهی اوقات مسافران از این حداقل راضی نمی‌شوند و اعتراض بیشتری دارند و یا خسارت بیشتری مطالبه می‌کنند در این موارد باید یک دستگاه قضایی موضوع را بررسی کند که آیا خسارتی که شاکی مطالبه می‌کند درست است یا خیر. در این شرایط هم دستگاه قضایی می‌تواند وارد شود و اگر مسافر خسارت بیشتری متحمل شده است با صدور حکم، آن شرکت هواپیمایی را مجبور به پرداخت کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.