| کد خبر: 159996 |

حرمت‌الله رفیعی مطرح کرد

◄ متعادل‌سازی قیمت‌ها با کاهش پروازهای چارتری

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری هوایی و جهانگردی معتقد است، باید برای متعادل‌سازی قیمت‌ پروازها، شرکت‌های هواپیمایی درصدد کاهش پروازهای چارتری برآیند.

تین نیوز

 

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز از چند روز آینده خبرهای بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌ها درباره فروش بلیت‌های گران‌قیمت که نرخ برخی از آنها به‌صورت تصاعدی رو به افزایش می‌رود منتشر خواهد شد؛ پس‌ازآن مسئولان مربوطه با مصاحبه با رسانه‌ها توپ را به زمین یکدیگر پاس می‌دهند و افراد زیادی را متهم به گران کردن نرخ بلیت پروازها می‌کنند و در این میان ضرر ناشی از نرخ‌های رؤیایی پروازها در ایام نوروز را مسافران محتمل خواهند شد.

به گزارش تین نیوز، هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفتگویی با حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری هوایی و جهانگردی، داشته است. او در این گفتگو یکی از مهم‌ترین عوامل گرانی قیمت‌ها را سوق‌دهی پروازهای برنامه‌ای به سمت پروازهای چارتری می‌داند. او معتقد است باید برای متعادل‌سازی قیمت‌ پروازها، شرکت‌های هواپیمایی درصدد کاهش پروازهای چارتری برآیند.

او در این گفت‌وگو گفته است، نرخ را ایرلاین‌ها تعیین می‌کنند، چنانچه شرکت‌های هواپیمایی بگویند آژانس‌های هواپیمایی نرخ بلیت پروازها را گران می‌کنند کاملاً بی‌انصافی است. برای مثال اگر درحال‌حاضر دفاتر نرخ تهران-گوالا را یک‌میلیون و چهارصد هزار تومان از ایرلاین می‌خرند در ایام نوروز چارترکننده باید این رقم را بیش از دو برابر قیمت بخرد.

رفیعی در ادامه افزوده؛ یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد این است که تعطیلات ما به‌صورت جبری است، یعنی دوماهه تابستان و ۱۵ روز ایام نوروز برای مسافرت مردم مهیا است و در این مدت تقاضا و حجم سفرها افزایش پیدا می‌کند. دفاتر در طول سال پروازی را چارتر می‌کنند و حتی گاهی قیمت‌ها را پایین‌تر از نرخ معمول در تورهای لحظه آخری و سایت‌های لحظه آخری(لست‌سکند) می‌بینم که قیمت واقعی نرخ چارتری که دفاتر خدمات مسافرت هوایی اعلام کرده‌اند نیست. چارترکننده زمانی که مسافر نیست خالی می‌رود به همین دلیل این دفاتر می‌خواهند در ایام پیک سفر و آخر هفته این خسارت را جبران کنند. متأسفانه این جبران هم محدود است. وقتی شرکت هواپیمایی نرخ خود را بالا ارائه می‌دهد دفاتر هم نمی‌توانند نرخ را زیر نرخ پکیج ببندند.

وی با بیان اینکه اگر مشکل چارتردادن حل شود خیلی از نرخ‌های پروازها طبیعی خواهد شد، عنوان  کرده است؛ اگر پروازهای برنامه‌ای در کشور به‌اندازه نیاز بازار موجود باشد مردم به‌سوی نرخ چارتری نخواهند رفت و همین موضوع باعث می‌شود که نرخ‌ها متعادل شود؛ اما زمانی که عرضه و تقاضا برابر نیست شاهد نرخ‌های بسیار متغیر و گران خواهیم بود. برای مثال در یک پرواز برنامه‌ای در مسیر تهران-شیراز یک نفر بلیت خود را به قیمت ۱۵۰ هزار تومان خریده و صندلی کناری او به قیمت ۳۵۰ هزار تومان این بلیت را تهیه کرده است و نرخ‌ها به این اندازه با هم اختلاف دارد.چرا؟ به دلیل اینکه یک نفر توانسته زودتر بلیت تهیه کند.

 رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری هوایی و جهانگردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما در خصوص کاهش پروازهای چارتری مذاکره‌ای با شرکت‌های هواپیمایی برای برنامه‌ریزی این موضوع داشته‌اید؟ گفته است، ما جلساتی داشته‌ایم اما نه به‌صورت خاص چراکه در مرحله اول آنها باید این موضوع را بپذیرند. انجمن شرکت‌های هواپیمایی همان‌طور که باید مدافع ایرلاین‌ها باشند بنده هم باید مدافع به‌حق دفاتر خدمات مسافرتی باشم نه اینکه اگر یکی از دفاتر تخلفی کرد بنده مدافع تخلف آن باشم در همین راستا لازم است نگاه این ایرلاین‌ها کمی تغییر کند.

او در این مصاحبه به بحث تاخیرهای پروازی واکنش نشان داده توضیح داده است، ما در خصوص تأخیرها جلسات بسیاری داشته‌ایم و همواره عنوان کرده‌ام که باید دلایل تأخیرها موردبررسی قرار بگیرد. درصد بسیار ناچیزی از این تأخیرها به دلیل شرایط جوی آب‌وهوا و فرسوده‌بودن ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور است. بنده راجع‌به این سخنی که عنوان می‌کنم مدعی هستم و بر اساس تجربه عنوان می‌کنم که پروازهای چارتری حداقل تأخیر را دارند. این هم به این دلیل است که شخص چارترکننده منافع شخصی‌اش را در نظر می‌گیرد اما از سوی دیگر به تأخیرهای پروازهای برنامه‌ای اهمیتی داده نمی‌شود و متأسفانه پروازهای برنامه‌ای به‌سوی پروازهای چارتری سوق داده می‌شود.

رفیعی ادامه داد: این حجم از تأخیر به‌هیچ‌عنوان جای دفاع ندارد و نمی‌توانیم آن را توجیه کنیم و بگوییم که تأخیر در تمام دنیا وجود دارد. به اعتقاد من بخش زیادی از این تأخیرها قابل‌کنترل است اما ظاهراً درحال‌حاضر این آمادگی در مسئولان مربوطه وجود ندارد.

متن کامل مصاحبه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری هوایی و جهانگردی را می‌توانید در هفته‌نامه حمل‌ونقل بخوانید.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.