| کد خبر: 151710 |

در گفت‌وگو با معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شد

◄ «ایمنی» در خطر است

سازمان هواپیمایی کشوری برای ایجاد نظم، افزایش بهره‌وری، حفظ ایمنی، توسعه و... نیاز است که به صورت مداوم سیاست‌گذاری کند، به همین دلیل تشخیص ورود چه هواپیمایی و با چه تایپی به صنعت از نگاه اینکه آیا مصلحت کشور است یا خیر، وظیفه این سازمان است.

تین نیوز

اوایل مهرماه بود که معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری از اعمال محدودیت بر تنوع تایپ هواپیما در شرکت‌هاى هواپیمایى خبر داد که بر اسـاس این خبر، معاونت استاندارد پرواز در حال بررسى و تدوین مقررات جدیدى برای ایجاد محدودیت در تنوع تایپ هواپیما در شرکت‌هاى هواپیمایى است.

محمدجواد تقوایی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، در گفتگو با هفته‌نامه حمل‌ونقل درباره علت اعمال این محدودیت توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت هوانوردی سه نقش محوری بر عهده دارد. اولین نقش، سیاست‌گذاری کلان در این صنعت است. این سازمان در چارچوب‌های صنعت هوانوردی کشور برای رسیدن به ایمنی باید ایفای نقش کند.

وی در ادامه عنوان کرد: نقش دوم سازمان هواپیمایی کشوری تسهیل‌گری است.این سازمان به عنوان متولی صنعت هوانوردی سعی می‌کند فرآیند و قوانین سخت و پیچیده داخلی و خارجی را رفع کند تا صنعت هوانوردی کشور مسیر توسعه خود را پیش گیرد. نقش نظارتی سومین وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری است که بر اساس آن، بر دستور‌العمل‌هایی که برای نظم و ایمنی صنعت هوانوردی تنظیم ‌شده است، نظارت می‌کند تا مطابق استانداردهای بین‌المللی باشد.

 تقوایی در پاسخ به این ابهام که «برخی از کارشناسان معتقدند وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری تعیین‌تکلیف تایپ هواپیما نیست و هر ایرلاینی باید با توجه به نیازهای خود هواپیما بخرد.» گفت:در بحث سیاست‌گذاری کلان و راهبردی، سازمان هواپیمایی کشوری برای ایجاد نظم، افزایش بهره‌وری، حفظ ایمنی، توسعه و... نیاز است که به صورت مداوم سیاست‌گذاری کند، به همین دلیل تشخیص ورود چه هواپیمایی و با چه تایپی به صنعت از نگاه اینکه آیا مصلحت کشور است یا نه، وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری است و کسی نمی‌تواند بگوید نباید سازمان در این مسئله دخالت کند.

 وی اظهار کرد: اگر ما در صنعت حمل‌ونقل هوایی به این مسئله قائل باشیم که شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هستند ‌-البته تعدادی زیادی دولتی‌اند-‌ حداقل مسئله‌ای که وجود دارد این است که این شرکت‌ها از بازار ایران استفاده می‌کنند، به همین دلیل حداقل‌هایی باید رعایت شود و در چارچوب‌ منافع کشور حرکت کنند.

تقوایی بیان کرد: اینکه برخی عنوان می‌کنند این موضوع با بازار آزاد مغایر است، درست نیست. رفتار حرفه‌ای که باید شرکت‌های هواپیمایی ما داشته باشند، به دلایل مختلف بروز داده نمی‌شود که یکی از آنها تنوع زیاد در تایپ هواپیما است. 

 معاون استاندار سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: برخی معتقدند، تحریم در این چندساله باعث شد شرکت‌های هواپیمایی داخلی به این سمت حرکت کنند و در شرایط سخت تحریم ناچار بودند این‌گونه هواپیماهای خود را تأمین کنند. ما باید توازنی در تایپ هواپیما در ایرلاین‌ها ایجاد کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم که چون تحریم بودیم، هم‌اکنون این مسئله را رها کنیم و اجازه بدهیم هر شرکتی با هرچند تایپ هواپیما به کار خودش ادامه دهد. اینجا مسئله ایمنی مطرح است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «تاکنون شرکت هواپیمایی بر اثر تنوع تایپ هواپیما با مشکل ایمنی روبرو شده است؟» خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سازمان هواپیمایی کشوری با این مسئله به خطر دست‌وپنجه نرم می‌کند. زمانی که ما آمار ایمنی را در شرکت‌های مختلف پایش می‌کنیم، این مسئله بسیار مشهود است. به عنوان نمونه، در شرکتی که ۵ نوع تایپ هواپیما دارد، مخاطرات ایمنی به مراتب بیشتر است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.