مسیر اجرای آزادسازی و چند دستانداز
◄ اظهارات ضد و نقیض و اطلاعرسانی ضعیف ایرلاینهای بزرگ کشور درباره نرخ بلیت
تین نیوز | در حالی که قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، طی روزهای گذشته توسط چند ایرلاین بزرگ کشور اجرا شده است، همچنان ضعف ها و ناهماهنگی هایی در این زمینه دیده می شود.
به گزارش تین نیوز، با وجود انتشار اخباری مبنی بر اجرای آزادسازی توسط سه ایرلاین بزرگ کشور، پیگیری های تین نیوز نشان می دهد نه تنها این اتفاق به طور کامل نیفتاده بلکه در شیوه اجرای این قانون نیز هماهنگی میان ایرلاین ها و مسئولان هوایی کشور وجود ندارد.
واحد فروش تلفنی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران،در پاسخ به تماس خبرنگار تین نیوز گفت که قیمت های این شرکت، هنوز تغییری نکرده و هنوز بخشنامه ای برای شناورسازی نرخ ها به بخش فروش، ابلاغ نشده است.
از سوی دیگر بخش فروش ماهان به تین نیوز اعلام کرد که نرخ بلیت، از یک هفته پیش تغییر کرده و در حال حاضر، قیمت ها با توجه به ساعت پرواز، متفاوت خواهد بود. اگرچه قیمت ها در این ایرلاین، با توجه به روز و ساعت بلیت، تغییر کرده اما به نظر می رسد، این تغییر، افزایش نرخ قبلی به عنوان نرخ پایه را مدنظر داشته است، افزایشی که در ساعت های مختلف، کم و زیاد می شود.
هواپیمایی آسمان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز درباره قیمت ها، اعلام کرد که از اول تیرماه، قیمت های مصوب جدید به دفاتر فروش اعلام شده و طبق این ابلاغیه، قیمت ها افزایش یافته است. بنا به اعلام بخش فروش شرکت آسمان، تنها تفاوت قیمت ها در یک مسیر، بر اساس کلاس پرواز است؛ نه ساعت یا روز پرواز.
همچنین شرکت هواپیمایی آتا، روز گذشته لیست جدید قیمت های خود در یکی از رسانه ها منتشر کرد که در آن، قیمت های جدید، به صورت ثابت در همه ساعت ها و روزها، اعلام شده است.
افزایش قیمتها در گام نخست اجرای آزادسازی
به نظر می رسد اجرای آزادسازی نرخ بلیت، در نخستین گام، افزایش قیمت ها را به دنبال داشته است، این در حالی است که پیش از اجرای این قانون، همواره مسئولان تاکید داشتند که قیمت ها، متنوع خواهد شد؛ نه گران. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز دو روز پیش در یک مصاحبه، اعلام کرد که با اجرای طرح متنوع سازی بلیت هواپیما، افزایش قیمتی صورت نگرفته است و هیچ شرکتی جرات نمیکند نرخ بلیت خود را افزایش دهد و مشتریان خود را از دست بدهد.
به عنوان مثالی برای افزایش قیمت ها، می توان به بلیت اکونومی تهران ـ مشهد اشاره کرد که نرخ مصوب آن با عوارض فرودگاهی و عوارض شهرداری، پیش از آزادسازی، 132 هزار تومان بود. این بلیت اکنون در شرکت آسمان، 170 هزار تومان و در شرکت آتا، 160 هزار تومان به فروش می رسد و در شرکت ماهان نیز، با توجه به ساعت پرواز، بین 144 تا 168 هزار تومان فروخته می شود.
اطلاعرسانی ضعیف ایرلاینها درباره تغییر نرخها
اکنون با وجود این که چند روزی از تغییر نرخ بلیت در برخی ایرلاین ها می گذرد، اطلاع رسانی مناسبی در این باره از سوی شرکت ها صورت نگرفته و ایرلاین ها حتی یک خبر یا اعلامیه نیز در این باره در سایت های خود، منتشر نکرده اند، در حالی که تقریبا تمامی ایرلاین های بزرگ کشور، در سایت خود، بخش فروش اینترنتی دارند که روزانه مراجعات زیادی به این سایت می شود و شاید اطلاع رسانی از طریق آن، ساده ترین راه باشد.
اطلاع رسانی مناسب درباره تغییر نرخ ها از سوی ایرلاین ها، نه تنها نشان دهنده احترام و تعامل ایرلاین با مشتری است، بلکه از سردرگمی مصرف کننده و معطلی او برای تماس های وقتگیر با دفاتر فروش، می کاهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.