| کد خبر: 11301 |

مسیر اجرای آزادسازی و چند دست‌انداز

◄ اظهارات ضد و نقیض و اطلاع‌رسانی ضعیف ایرلاین‌های بزرگ کشور درباره نرخ بلیت

تین نیوز | در حالی که قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، طی روزهای گذشته توسط چند ایرلاین بزرگ کشور اجرا شده است، همچنان ضعف ها و ناهماهنگی هایی در این زمینه دیده می شود.

به گزارش تین نیوز، با وجود انتشار اخباری مبنی بر اجرای آزادسازی توسط سه ایرلاین بزرگ کشور، پیگیری های تین نیوز نشان می دهد نه تنها این اتفاق به طور کامل نیفتاده بلکه در شیوه اجرای این قانون نیز هماهنگی میان ایرلاین ها و مسئولان هوایی کشور وجود ندارد.

واحد فروش تلفنی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران،در پاسخ به تماس خبرنگار تین نیوز گفت که قیمت های این شرکت، هنوز تغییری نکرده و هنوز بخشنامه ای برای شناورسازی نرخ ها به بخش فروش، ابلاغ نشده است.

از سوی دیگر بخش فروش ماهان به تین نیوز اعلام کرد که نرخ بلیت، از یک هفته پیش تغییر کرده و در حال حاضر، قیمت ها با توجه به ساعت پرواز، متفاوت خواهد بود. اگرچه قیمت ها در این ایرلاین، با توجه به روز و ساعت بلیت، تغییر کرده اما به نظر می رسد، این تغییر، افزایش نرخ قبلی به عنوان نرخ پایه را مدنظر داشته است، افزایشی که در ساعت های مختلف، کم و زیاد می شود. 

هواپیمایی آسمان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز درباره قیمت ها، اعلام کرد که از اول تیرماه، قیمت های مصوب جدید به دفاتر فروش اعلام شده و طبق این ابلاغیه، قیمت ها افزایش یافته است. بنا به اعلام بخش فروش شرکت آسمان، تنها تفاوت قیمت ها در یک مسیر، بر اساس کلاس پرواز است؛ نه ساعت یا روز پرواز.

همچنین شرکت هواپیمایی آتا، روز گذشته لیست جدید قیمت های خود در یکی از رسانه ها منتشر کرد که در آن، قیمت های جدید، به صورت ثابت در همه ساعت ها و روزها، اعلام شده است.

افزایش قیمت‌ها در گام نخست اجرای آزادسازی
به نظر می رسد اجرای آزادسازی نرخ بلیت، در نخستین گام، افزایش قیمت ها را به دنبال داشته است، این در حالی است که پیش از اجرای این قانون، همواره مسئولان تاکید داشتند که قیمت ها، متنوع خواهد شد؛ نه گران. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز دو روز پیش در یک مصاحبه، اعلام کرد که با اجرای طرح متنوع سازی بلیت هواپیما، افزایش قیمتی صورت نگرفته است و هیچ شرکتی جرات نمی‌کند نرخ بلیت خود را افزایش دهد و مشتریان خود را از دست بدهد.

به عنوان مثالی برای افزایش قیمت ها، می توان به بلیت اکونومی تهران ـ مشهد اشاره کرد که نرخ مصوب آن با عوارض فرودگاهی و عوارض شهرداری، پیش از آزادسازی، 132 هزار تومان بود. این بلیت اکنون در شرکت آسمان، 170 هزار تومان و در شرکت آتا، 160 هزار تومان به فروش می رسد و در شرکت ماهان نیز، با توجه به ساعت پرواز، بین 144 تا 168 هزار تومان فروخته می شود.

اطلاع‌رسانی ضعیف ایرلاین‌ها درباره تغییر نرخ‌‌ها
اکنون با وجود این که چند روزی از تغییر نرخ بلیت در برخی ایرلاین ها می گذرد، اطلاع رسانی مناسبی در این باره از سوی شرکت ها صورت نگرفته و ایرلاین ها حتی یک خبر یا اعلامیه نیز در این باره در سایت های خود، منتشر نکرده اند، در حالی که تقریبا تمامی ایرلاین های بزرگ کشور، در سایت خود، بخش فروش اینترنتی دارند که روزانه مراجعات زیادی به این سایت می شود و شاید اطلاع رسانی از طریق آن، ساده ترین راه باشد.

اطلاع رسانی مناسب درباره تغییر نرخ ها از سوی ایرلاین ها، نه تنها نشان دهنده احترام و تعامل ایرلاین با مشتری است، بلکه از سردرگمی مصرف کننده و معطلی او برای تماس های وقت‌گیر با دفاتر فروش، می کاهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میتی کومان 0 0

    جناب آقای دکتر آخوندی دو توصیه بسیار مهم جهت آزاد سازی قیمتها اولا اینجانب با هر گونه گرانی و افزایش بها مخالفم دلیل آن هم این است که طبق معمول این درآمدها نهایتا در جیب مفسدین اقتصادی جا خشک خواهد کرد و سودی برای شرکتها و مسافران در پی نخواهد داشت پس لازم است حضرتعالی تیمی را جهت ایجاد بهداشت مالی این شرکتها محیا و گسیل کنید ثانیا تفاوت نرخها معمولا دست شبکه های مافیایی فروش و دفاتر آژانسها را برای سو استفاده بیشتر باز تر می کند پس لازم است در مقابل آن راهکار تازه پیش بینی کنید هر چند کم کم دارم از شما و به ویژه دولت تدبیر و امید در بخش راه و ترابری نا امید می شوم اما گفتم که برای بار آخر این چند خط را تقدیم کنم.

  • پاسخگویی وزیر تدبیر و امید حقوق شهروندی أصل 0 0

    در موضوع هدفمند کردن یارانه ها گفتند چنین و چنان می شود و عدالت می شود و … در موضوع آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما دوستان مسئول به ویژه آقای آخوندی لطف کنند منت سر ما بگذارند بگویند تدبیرشان چیست و چه امیدی قرار است به مردم بدهند در یک کلام قرار است بعد از آزاد سازی چه بشود؟ لطفا آقای آخوندی جواب أفکار عمومی را بدهند البته نه از این جنس که در باب عوارضی آزاد راهی فرمودند: هر کس پول ندارد از آنجا نورد. حتما مسافر ان ایر لاینها هم پول ندارند در بند باشند و آزاد نشوند؟ باز هم یاد آور می شوم اطلاع رسانی به مردم از حقوق شهروندی است آن را رعایت فرمایید.

  • حقوق شهروندی!!! 0 0

    جزاشاعه بی تدبیری وناامیدی ماازحقوق شهروندی مدنظرایشان چیزی ندیدیم درصنعت هوانوردی کسانی حاکمنداکنون که اکثرشان به روحانی گرایش نداشته اند

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    اینها همه خصوصیات یک بازار آزاد اقتصادی است. یک بازار آزاد به صورت کلی از یک سو منجر به رونق کسب و کار می شود، و از سوی دیگر بقا در آن برای طبقه ضعیف از نظر اقتصادی و در آمد می تواند خرد کننده باشد و این طبیعی است. یه هر حال هیچ توسعه و پیشرفتی بدون بها نیست تا قبل از آزاد سازی دائما منتقدان در خصوص ضرورت این امر و کاهش دخالت دولت در هوانوردی صحبت می شد. حالا که آزاد سازی به میزان بسیار محدودی صورت گرفته تنها گوشه کوچکی از تبعات اون نمایان شده و اینچنین بازخوردهایی به وجود آمده و مصداق افتادن از آن ور بام است. اقتصادی دولتی یعنی آنچیز که تا الان بوده و در آن رقابتی نیست. اقتصاد آزاد یعنی رقابت! هم از سوی ارائه دهندگان خدمات و هم از سوی دریافت کنندگان خدمات! دقیقا چنین تبعاتی برای صنعتی چون خودروسازی هم مصداق دارد. افرادی که بر طبل آزاد سازی می کوبیند باید انتظار گران شدن خودرو پس از آزاد سازی رو هم داشته باشند و در آن صورت خرید یک خودروی نو برای طبقه متوسط سخت تر خواهد شد. به هر حال آزاد سازی راهی است که باید طی شود و اگر خواهان توسعه هستیم باید جرات پذیرفتن تبعاتش را هم داشته باشیم