| کد خبر: 29634 |

◄ دهه ایمنی تمام شد؛ " مسئولیت های ما " آغاز!

تین نیوز | دهه ایمنی راه ها که به پیشنهاد و ابتکار کارگروه امور اجتماعی، آموزش و فرهنگ ایمنی کمیسیون ایمنی راه‌ها از 14 تا 25 آبان ماه را شامل می شود، امروز، 25 آبان آخرین روز خود را سپری می کند؛ نفس این نامگذاری و اهمیت بخشی به موضوع ایمنی راه ها که از سوی سازمان ملل نیز سال های 2011 تا 2020 را "دهه ارتقای ایمنی حمل و نقل" نامیده، بسیار ارزشمند است. اما بخش دوم نامگذاری این دهه در کشور، نکته ای قابل تامل است: "مسئولیت های ما".

به گزارش تین نیوز، از فاصله زمانی 14 آبان، به‌ عنوان روز ملی فرهنگ عمومی تا 25 آبان، به عنوان روز جهانی یادمان قربانیان سوانح جاده‌ای به‌عنوان «دهه ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما»، برنامه های مختلفی در سطح کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی و نهادها و انجمن های صنفی، NGO ها و بخش خصوصی برگزار شد که همگی نشانه این است که دغدغه جدی و همگانی برای ارتقای ضریب ایمنی راه ها و کاهش تلفات و سوانح رانندگی وجود دارد.

مروری دوباره بر روزهای نامگذاری شده بیانگر اهمیت این موضوع است:
14 آبان: فرهنگ عمومی و ایمنی
15 آبان: امداد و نجات در راه
16 آبان: آموزه های دینی و ایمنی
17 آبان: سفر سالم با وسایل حمل و نقل عمومی
18 آبان: راه و خودرو ایمن
19 آبان: دانش‌آموزان و ایمنی
20 آبان: مشارکت مدنی و ایمنی
21 آبان: عابران پیاده و ایمنی
22 آبان: موتورسیکلت سواری ایمن
23 آبان: خانواده و ایمنی
24 آبان: بهداشت جسم و روان و ایمنی
25 آبان: یادمان قربانیان سوانح رانندگی

در همین دهه ایمنی که گردهمایی ها و مراسم مختلفی برگزار شده است، نیز بسیاری از هموطنان مان قربانی حوادث جاده ای شده اند، و بسیاری از همین آیتم هایی که در نامگذاری روزها آمده، رعایت نشده، با این همه، تلنگر همواره لازم است؛ لیکن آنچه اهمیت فزاینده تری از این نامگذاری ها دارد، دقیقا همان عبارت پرمعنایی است که در بخش دوم نامگذاری این دهه در کشور ما آمده است: "مسئولیت های ما"

واقعا مسئولیت های ما به عنوان رسانه، سیاستگذار، مدیر، روحانی، مسئول، کارشناس، متخصص، شهروند، در بخش های مختلف چیست؟

بنا به حدیث نقل شده از پیامبر اکرم: «كُلُّكُم راعٍ وَ كُلُّكُم مسؤول عَنْ رَعيتِه» همگی ما مسئولیم و این مسئولیت ما، که در زمینه ایمنی راه ها، با جان شهروندان سر و کار دارد، مسئولیت کمی نیست؛ ارزش آن به قیمت جان آدمی است. از این رو شایسته است که این موضوع از سوی مراجع دینی گرفته تا اساتید و کارشناسان در حوزه های مختلف، فراتر از دیدگاه های فنی مهندسی از زوایای مختلف اجتماعی، فرهنگی، دینی، اقتصادی و... واکاوی شده، درباره آن هشدار داده شود؛ همان گونه که در نامگذاری روزها نیز مشاهده می شود، راهکار اصلی افزایش ایمنی و کاهش سوانح، ارتقای "فرهنگ عمومی" جامعه است.

از این رو، با اتمام دهه ایمنی راه ها، مسئولیت های ما، اکنون آغاز شده است. مبادا که برگزاری مراسم و گردهمایی های مختلف ما را بفریبد که وظایف مان را تمام و کمال انجام داده ایم و مسئولیت مان تمام شده است. این، تازه آغاز راه است!

در این میان، وزارتخانه ای که جان آدمی با آن ارتباط تنگاتنگی دارد، و سازمان های ذیربط آن باید بیش از هر نهاد دیگری، به مسئولیت خویش بیندیشد و البته این امر نیازمند عزم همگانی تمامی نهادها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی برای کاهش تلفات 18000 نفری در کشور است.

مسئول بودن دشوار است و مسئولیت پذیری و اجرای آن دشوارتر. به هوش باشیم!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.