| کد خبر: 168985 |

امانی:

◄ ریشه اعتراضات کامیونداران، نوسانات ارزی بود /توزیع لاستیک با نرخ دولتی منتظر تصمیم وزارت صنعت

یکی از مطالبات رانندگان در خصوص خرید لاستیک با ارز دولتی بوده است. چه از شرکت‌هایی که لاستیک واردات می‌کنند و چه از شرکت‌های داخلی و ما درباره این موضوع جلسات بسیار زیادی با سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم و به آنها پیشنهاد کرده‌ایم که این آمادگی را داریم در پایانه های بار مسافر غرفه‌های رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم تا لاستیک را به صورت مستقیم بدون حضور دلال و واسطه‌گر به دست رانندگان برسانند.

تین نیوز

داریوش امانی معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: باهدف کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌گران  لازم است قطعات و امکانات مورد نیاز رانندگان با ارز مصوب و به صورت مستقیم در اختیار آنها قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز نشست خبری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش از ظهر امروز با موضوع تشریح آخرین اقدامات انجام‌شده برای مطالبات کامیون‌داران معترض با حضور فرامرز مداح و داریوش امانی برگزار شد.

داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ابتدای این نشست خبری و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص چرایی آغاز اعتراضات کامیونداران، این اعتراضات را مربوط به افزایش نرخ ارز دانست و گفت: نوسانات ارزی ریشه اصلی اعتراضات است چرا که باعث افزایش قیمت لوازم‌یدکی روغن و لاستیک شد و به طرز عجیبی هزینه‌های کامیونداران را افزایش داد.

وی با بیان اینکه دلیل دیگر اعتراض کامیونداران عدم تعییر در نرخ حمل طی سال‌های اخیر بود، گفت: پیش از این تعیین نرخ کرایه حمل توافقی بود اما پس از مدتی شامل نرخ‌گذاری بر اساس قیمت‌های سازمانی حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده قرار گرفت. در حال حاضر کرایه حمل به مدل نرخ‌گذاری توافقی برگشته است  و افزایش قیمت 20 درصدی در نرخ حمل بار اعمال شده است.

امانی با اشاره به درخواست های بیمه‌ای رانندگان نیز گفت: در سال 80 طبق قانون دولت مکلف شد 50 درصد یارانه بیمه رانندگان را پرداخت کند و باید هزینه آن را به تامین‌اجتماعی پرداخت می‌کرد که مدت زمان این تامین اعتبارات برای سازمان تامین اجتماعی انجام نشد و بیمه رانندگان به مدت دو روز بدون احتساب یارانه دولت محاسبه شد. ما بعد از شروع اعتراضات به سرعت برای رفع این موضوع با سازمان تامین‌اجتماعی و وزارت کار وارد مذاکره شدیم و این مشکل رانندگان مرتفع شد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری با اشاره به دستمزد بازنشستگی رانندگان نیز گفت: ضریب بازنشستگی رانندگان از 1.3 به 1.5 رسید که از این پس رانندگان با  بالاترین ضریب بازنشسته می‌شوند.

امانی با بیان اینکه طبق توضیحات اقای مداح مطالبات رانندگان به چند مجموعه مربوط است و همه آن به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مربوط نمی شود، گفت: این نکته اهمیت دارد که ما حتی قبل از شروع اعتراضات و از ابتدای سال 97 بخشی از اصلاحیه ها را در دستور کار قرارداده بودیم و حتی اگر کامیونداران اعتراض هم نمی کردند این مشکلات حل می شد.

وی با اشاره به نحوه محاسبه نرخ حمل بار بر مبنای تن کیلومتر گفت: تا 20 روز آینده اطلاعات دقیق از نرخ بار بر اساس مولفه‌هایی مانند محاسبه کرایه بر مبنای تن کیلومتر نوع بار، نوع مسیر برای رانندگان پیامک می‌شود.

داریوش امانی ادامه داد: در حال حاضر شماره تماس 450 هزار راننده را در اختیار داریم که قیمت‌های حمل بار براساس سازوکار جدید برای آن‌ها پیامک خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شرکت‌های حمل‌ونقلی نرخی که در بارنامه به ثبت می‌رسانند را با نرخی که به کامیوندار اعلام میکنند تفاوت دارد گفت: با توجه به اینکه بارنامه بر خط صادر می‌شود شماره بارنامه، وزن بار برای رانندگان پیامک و مشخص می‌شود که چقدر دریافتی خالص خواهند داشت که در این صورت اختلاف رانندگان با شرکت‌های حمل‌ونقل بار برای تعیین حق کمیسیون هم مرتفع خواهد شد چراکه اطلاعات دقیق از محاسبه قیمت حمل بار در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت و شفاف‌سازی می شود.

امانی با اشاره به افزایش قیمت 20 درصدی  گفت: قبل از شروع اعتراضات رانندگان نسبت به افزایش قیمت کرایه حمل بار اقدام کرده بودیم و جزئیات افزایش قیمت برای مسیرهای مختلف در سطح کشور به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی توضیح داد که اکنون  قیمت کرایه بار در مسیر تهران – قم 15 درصد، در مسیر قزوین – تهران 22 درصد، در تهران – تبریز 15 درصد، تهران - مشهد 15 درصد، تهران – بیرجند 19 درصد، تهران – شیراز 19 درصد، تهران – زاهدان 19 درصد، تهران – یزد 20 درصد، تهران – بندرعباس 20 درصد، تهران – بوشهر 24 درصد،  و اصفهان – اهواز 24 درصد افزایش یافته است

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری در خصوص چگونگی توزیع لاستیک با ارز دولتی به رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقلی گفت: یکی از مطالبات رانندگان در خصوص خرید لاستیک با ارز دولتی بوده است. چه از شرکت‌هایی که لاستیک واردات می‌کنند و چه از شرکت‌های داخلی و ما درباره این موضوع جلسات بسیار زیادی با سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم و به آنها پیشنهاد کرده‌ایم که این آمادگی را داریم در پایانه های بار مسافر غرفه‌های رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم تا لاستیک را به صورت مستقیم بدون حضور دلال و واسطه‌گر به دست رانندگان برسانند.

او ادامه داد: آن‌ها قول دادند این موضوع را پیگیری کنند و آقای جهانگیری هم این موضوع را به ادارات کل استان ابلاغ کرده است که قطعات و امکانات مورد نیاز رانندگان با ارز مصوب و به صورت مستقیم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.