| کد خبر: 168926 |

در سمینار ایمنی اتوبوس در برابر آتش تاکید شد:

◄ ارتقای ایمنی سفر با ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای

در این سمینار پانل تخصصی با حضور مسئولان سازمان‌های مشارکت‌کننده برگزار شد و مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به پرسش‌های شرکت‌کنندگان درخصوص اصول ایمنی در ناوگان عمومی جاده‌ای و نظارت فنی بر این ناوگان پاسخ داد.

تین نیوز

سمینار تخصصی ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش با حضور مسئولین و کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راهور ناجا، سازمان ملی استاندارد، سازمان آتش‌نشانی و شرکت عقاب افشان و تشکل‌های صنفی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طی سخنانی گزارشی از تاریخچه راه‌اندازی این مرکز و اقدامات پژوهشی انجام‌شده در حوزه ایمنی و حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: وظایف این مرکز در چند حوزه از جمله انجام تحقیقات کاربردی و عملیاتی، آموزش و ترویج و نشر آثار تحقیقاتی، تدوین مقررات در حوزه‌های مسکن و شهرسازی و راه‌وترابری، صدور گواهی‌نامه‌های فنی در حوزه‌های مسکن، ساختمان، حمل‌ونقل و راهداری و نگهداری راه‌ها فعالیت دارد.

وی افزود: در حوزه ایمنی، آزمایشگاه آتش کشور در این مرکز راه‌اندازی شده است که با همکاری مرکز تحقیقات آتش در فرانسه و ترکیه، در آینده نزدیک امکانات و تجهیزات در مقیاس وسیع‌تری فراهم خواهد شد.

شکرچی‌زاده یادآور شد: در سال 95 سمیناری در مقوله مهندسی آتش در ساختمان و حمل‌ونقل برگزار شد که در آن زمان با تاکید وزیر راه و شهرسازی، مقرر گردید از ظرفیت موجود در حوزه مهندسی آتش در حوزه حمل‌ونقل بهره‌گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش، اعتماد عمومی به استفاده از این ناوگان افزایش می‌یابد. 

براساس این گزارش جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این سمینار با بیان این که در کشور ما بیش از 90 درصد جابه‌جایی کالا و مسافر در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای انجام می‌شود، افزود: در سال گذشته بالغ‌بر 270 میلیون نفر توسط ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا شدند که حاکی از جابه‌جایی جمعیت 80 میلیون نفری کشور طی 4 مرتبه است.

وی تعداد تلفات ناشی از تصادفات ناوگان اتوبوس در سال گذشته را حدود 120 نفر اعلام کرد و افزود: این آمار نسبت به سال 95، 20 درصد کاهش داشته است که براساس سیاست کلان دولت در زمینه افزایش تمایل مردم به استفاده از ناوگان عمومی، وظیفه ما در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جهت ارتقای ایمنی سفر با ناوگان عمومی به‌ویژه اتوبوس در کشور را دوچندان می‌کند.

هدایتی راه‌کارهایی درخصوص ارتقای ایمنی ناوگان عمومی ارایه کرد و افزود: ما باید به سمت اقدامات پیشگیرانه گام برداریم و در حوزه پیشگیری از آتش‌سوزی در حوزه‌های مختلف تولید و بهره‌برداری اقدامات و هماهنگی‌های لازم باید انجام شود و اتوبوس‌ها نیز پس از تولید در طول دوره بهره‌برداری باید کنترل و نظارت شوند. 

 مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک، از راه‌اندازی سامانه FMS بر روی اتوبوس‌ها با همکاری شرکت عقاب‌افشان از سال گذشته خبر داد و افزود: این سامانه به صورت آنلاین اطلاعات و نواقص فنی خودرو را به مرکز مانیتورینگ شرکت گزارش می‌دهد و با همکاری پلیس‌راه از تردد خودروهای سانحه ساز در طول سفر جلوگیری می‌شود.

براساس این گزارش، در بخش دیگری از این سمینار فردریک روزن نماینده موسسه‌ تحقیقات سوئد درخصوص اقدامات این مرکز در صدور گواهی‌نامه فنی ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش و تدوین ضوابط و استانداردهای ایمنی گزارش ارایه کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.