| کد خبر: 168289 |

◄ گام‌های مثبت راهداری در کاهش حوادث رانندگی

راهنمای جانمایی علائم در طرح‌های ارتقای ایمنی نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف در شورای‌عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل کشور به تصویب رسید.

تین نیوز

راهنمای جانمایی علائم در طرح‌های ارتقای ایمنی نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف در شورای‌عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل کشور به تصویب رسید.

مهران قربانی، نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری در امور ایمنی‌ راه با اعلام این خبر افزود: با افتخار می‌توان اعلام کرد که یکی از اقدامات مهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی یک سال اخیر تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های مرتبط با ایمنی، به‌ویژه تهیه نقشه‌های کاربردی تیپ و ارتقای توانمندی سطح فنی و تجربی مهندسان مشاور بوده است.

قربانی با بیان اینکه «به‌تناسب فضای فکری و حمایت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گام‌های مثبتی با ریشه آسیب‌شناسی برداشته‌شده است.» گفت: این سند مشتمل بر ۱۳۰ نقشه تیپ راهنما، ماحصل کل اطلاعات موجود در مباحث مرتب با ایمنی راه‌ها به لحاظ خود معرفی راه‌ها و موارد موجود در آیین‌نامه‌های ایمنی راه‌های کشور برای استفاده در اقدامات راهداری است.

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور ایمنی افزود: طی دو سال گذشته برای تهیه این راهنما از توانمندی چندین  متخصص مباحث ایمنی درزمینه‌های آکادمیک و اجرایی به‌علاوه مباحث «پیارک» با اعتقاد بر تأثیر ویژه‌ بر حوزه‌های ایمنی راه، راهداری و استفاده شد.

قربانی با اشاره به ویژگی‌های «راهنمای جانمایی علائم در طرح‌های ارتقای ایمنی نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف» گفت: با گردآوری این مجموعه، ایرادات آیین‌نامه‌ها نیز مشهود شد و همین مسئله باعث جلوگیری از ابلاغ یک جلد از آیین‌نامه‌ها توسط سازمان برنامه‌وبودجه و اعلام نیاز تغییرات و اصلاحات ۲۰ درصدی آن شد.

او با اشاره به آسیب‌شناسی انجام‌شده در زمان تهیه این راهنما تصریح کرد: درواقع هدف ما بالا بردن پایه ایمنی راه‌ها در کشور بود تا مشاور گام‌های بعدی را بردارد. این راهنما برای هر دو بخش راه‌سازی و نصب علائم در پروژه‌های واقع در نواحی مختلف به‌صورت جداگانه  البته طی چند ماه اخیر اثرات مثبت آن نیز مشهود شد.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی از پنج سال گذشته تاکنون تعداد شرکت‌های مهندسی مشاور ایمنی راه‌ با داشتن توانمندی‌های ویژه و مورد تائید سازمان به ۲۵ شرکت افزایش‌یافته است.

او ادامه داد: پنج سال قبل، وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای‌عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل تعداد شرکت‌های مهندس مشاور موردقبول سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ویژگی‌هایی همچون توانایی تحلیل مباحث ایمنی و ارائه طرح‌های رفع نقاط پرتصادف، علائم و حفاظ‌های جاده‌ای را جویا شد که تعداد آن‌ها بیش از دو شرکت نبود اما با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی از آن زمان تاکنون با جرأت می‌توان بالغ‌بر ۲۵ شرکت مهندسی مشاور حوزه ایمنی راه‌ توانمند را نام برد.

قربانی در ادامه به پلان‌های ایمنی در نقاط پرتصادف اشاره کرد و گفت: ازآنجایی‌که ۴۰ درصد تصادفات در تقاطع‌ها و دسترسی‌ها و ۳۰ درصد در قوس‌ها رخ می‌دهد. لذا با این راهنما ۷۰ درصد مذکور در قالب طرح‌های تیپ پوشش داده می‌شود و دیگر هیچ نقطه‌ای در شبکه راه‌های کشور وجود ندارد که برای آن طرح نمونه ایمن‌سازی به‌عنوان طرح راهنما تولید نشده باشد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: تمام موارد موردنیاز از سال ۸۲ که اولین نسخه آیین‌نامه ایمنی راه تهیه‌شده بود تا سال ۹۶ با ابلاغ بخش‌نامه‌های معاونت راهداری سازمان انجام می‌شد؛ که امروز با حضور شخص ایشان در سمت ریاست سازمان همه یکجا گردآوری‌شده است.

در سال‌های اخیر سازمان راهداری با کار کارشناسانه توانسته تعداد زیادی از نقاط پرحادثه را در جاده‌های کشور حذف کند. به این ترتیب بخش زیادی از کاهش تلفات رانندگی در سال‌های اخیر را می‌توان نتیجه همین تلاش کارشناسان زحمت‌کش راهداری دانست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.