| کد خبر: 165874 |

◄ آمار شگفت‌انگیز از خسارت تصادفات در سال گذشته + جدول

همان‌طور که مردم عراق با انفجارهای روزانه زندگی عادی خودشان را می‌کنند، ما نیز به این جنگ عادت کرده و این حجم از معلول و مصدوم را طبیعی تلقی می‌کنیم. با وجود مشکل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به‌خصوص مشکل اشتغال متأسفانه سرمایه‌های ملی کشور را در جاده‌ها به هدر می‌دهیم، بدون اینکه برنامه جامعی برای توقف آن داشته باشیم.

تین نیوز

 ارزش هر فرد را در سال ۹۵ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۶ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تعیین کرده‌اند. وزارت بهداشت متوسط هزینه درمان مجروحان تصادفات رانندگی را ۲ میلیون تومان گزارش کرده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از هفته‌نامه حمل‌ونقل جدیدترین گزارش ارائه‌شده از سازمان پزشکی قانونی از ادامه تلفات رانندگی در جاده‌های کشور خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش که هفته گذشته پزشکی قانونی منتشر کرد، در سال ۱۳۹۶، ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی کشته ‌شده‌اند که این تعداد نسبت به سال قبل از آن ۱.۷ درصد افزایش‌ یافته است. به ‌بیان ‌دیگر در سال ۹۶، ۱۰ هزار و ۷۴۹ نفر در محورهای برون‌شهری (۳.۱ درصد افزایش نسبت به سال ۹۵)، ۴ هزار و ۳۷۸ نفر در مسیرهای درون‌شهری (پنج‌دهم درصد افزایش نسبت به سال ۹۵)، هزار و ۴۴ نفر در مسیرهای خاکی روستایی (۵.۳ درصد کاهش نسبت به سال ۹۵) و ۳۰ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان ‌باخته‌اند.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ایمنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در تحلیل این گزارش با توضیح اینکه متأسفانه آمار تلفات جاده‌ای نگران‌کننده است، گفت: «در سال ۹۶ و بعد از ۶ سال کاهش مستمر تلفات رانندگی، شاهد افزایش آمار تلفات هستیم که برای تحلیل این وضع اولاً باید پرسید کاهش مستمر در این ۶ سال چطور به وجود آمده که اکنون متوقف‌ شده است؟ آیا زیر سایه بهبود زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته یا مدیریت هماهنگی در این حوزه عامل مهار تلفات جاده‌ای روی داد یا وضعیت ایمنی خودروها بهتر شده بود.

ضمن اینکه این آمار کاهشی در سال‌های گذشته در حالی رخ ‌داده است که کشور در آن سال‌ها در وضعیت اقتصادی مناسبی هم قرار نداشت؛ بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که در زمینه بهبود زیرساخت‌ها از بهبود شبکه راه‌ها تا شبکه امداد و نجات و بیمارستانی اتفاق خاصی نیفتاده است و این کاهش فقط در سایه تعامل دستگاه‌ها رقم خورد.  همچنین سعی شده است در رسانه‌های مختلف هشدارهایی داده شود و نهایتاً مشارکت مردم به رفتار درست در رانندگی هم جلب شود که معنی هیچ‌کدام از این رفتارها ایمنی پایدار نیست.»

او به «حمل‌ونقل» گفت: «ایمنی پایدار به این معنی است که تمام اجزا و عناصر ایمنی به شکلی هماهنگ مدیریت شود. بانک جهانی معتقد است تحقق ایمنی اتفاقی نیست و بدون برنامه‌ریزی محقق نمی‌شود و اصولی دارد که حتماً باید در برنامه‌ای بلندمدت اجرایی شود. بر این اساس شش سال کاهش تلفات آن‌ هم بدون سرمایه‌گذاری در ایمنی معجزه محسوب می‌شود و بیشتر ناشی از وحدت و همدلی و مشارکت مردم بوده است. اکنون نیازمند نگاه منطقی به موضوع و سرمایه‌گذاری برای ایمنی هستیم.»

هدایتی با توضیح اینکه بیشتر تلفات اخیر ناشی از واژگونی خودرو بوده است، به سهم ایمنی خودروها در افزایش تلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: «در شرایط نامناسب اقتصادی یکی از چیزهایی که به‌شدت آسیب می‌بیند، ایمنی است و چون اولویت‌های هزینه‌ای فرد به سمت ایمنی نخواهد رفت و رفع نیازهای روزمره از ایمنی و مثلاً تعویض لاستیک ماشین مهم‌تر خواهد بود، بیشتر دچار بحران می‌شویم.» او گفت: «خودروی داخلی ما ایمن نیست و استانداردهای نرمال جهانی را ندارد و در این وضعیت دولت تعرفه خودروی خارجی را بیشتر می‌کند که نتیجه آن توقف رقابت بین خودروساز داخلی و خارجی و خرید خودروی بی‌کیفیت از سوی مردم و به خطرافتادن ایمنی مردم و کاربران جاده می‌شود.»

مرتضی شمسی، مؤلف کتاب‌های آموزش فرهنگ ترافیک و مدرس سلامت شغلی رانندگان حرفه‌ای نیز در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» از زاویه دیگری موضوع را بررسی می‌کند و می‌گوید: «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم حدود ۵۰ نفر از هم‌وطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر دچار معلولیت دائمی و حدود ۶۰۰ نفر مجروح می‌شوند و این در حالی است که در آمارها معمولاً به تعداد معلولان و مجروحان اشاره نمی‌شود.»  او با طرح این سؤال که آیا می‌دانید هزینه یک معلول بیشتر از یک فوتی است، توضیح می‌دهد: «همان‌طور که مردم عراق با انفجارهای روزانه زندگی عادی خودشان را می‌کنند، ما نیز به این جنگ عادت کرده و این حجم از معلول و مصدوم را طبیعی تلقی می‌کنیم. با وجود مشکل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به‌خصوص مشکل اشتغال متأسفانه سرمایه‌های ملی کشور را در جاده‌ها به هدر می‌دهیم، بدون اینکه برنامه جامعی برای توقف آن داشته باشیم. این در حالی است کارشناسان معتقدند با هزینه تصادفات رانندگی می‌توان سالی دو میلیون فرصت شغلی برای جوانان در کشور ایجاد کرد.»

او ادامه داد، ارزش هر فرد را در سال ۹۵ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۶ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تعیین کرده‌اند. وزارت بهداشت متوسط هزینه درمان مجروحان تصادفات رانندگی را ۲ میلیون تومان گزارش کرده است. متأسفانه هزینه  نگهداری و درمان یک معلول تصادفات ماهیانه کمتر از ۳ میلیون تومان نیست. این در شرایطی است که مطابق آخرین آمار اعلامی، نرخ جان انسان یا همان ارزش آماری زندگی برای یک مورد فوت از سوی پلیس ۹۰۶/۵۸۴/۷۱۳/۱۹ اعلام شده است که بخشی از هزینه‌های معنوی هم در آن  محاسبه شده است.

البته این رقم مربوط به سال ۱۳۹۴ است که اگر تنها نرخ تورم سال‌های ۹۵ یعنی ۹ درصد و ۹۶ یعنی ۹.۶ درصد  را به آن اضافه کنیم، رقم ۰۷۲/۶۳۷/۵۵۰/۲۳ ریال به دست می‌آید. ضرب کردن این رقم در ۱۶۲۰۱ نفر کشته شده در سوانح ترافیکی سال ۱۳۹۶ و اضافه کردن رقم هزینه مادی مجروحان و نگهداری و درمان معلولان   (با احتساب حداقل هزینه و آمار) رقم ۰۹۲/۲۰۵/۸۷۱/۹۴۳/۴۰۰ ریال به دست می‌آید. علاوه بر این هزینه خودروهای تصادف‌کرده هزینه تعمیر راه و هزینه‌های اداری و هزینه درد و غم خانواده‌های قربانیان و سایر هزینه‌های اجتماعی مانند ازدست‌دادن سرپرست خانواده‌ها، از هم پاشیدن خانواده‌ها، بیماری‌های اعصاب و روان خانواده‌ها، خودکشی، اعتیاد، خشونت و پرخاشگری و فحشا و سایر عواقب اجتماعی را نیز باید اضافه کرد.

خسارت ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۱۳۹۶

شرح

آمار

هزینه واحد(ریال)

هزینه کل (ریال)

کشته‌ها

۱۶۲۰۱

23/055/736/270

183/345/178/205/290

مجروحان

۲۵۰۰۰۰

20/000/000

5/000/000/000/000

معلولان

۴۰۰۰۰

360/000/000سالانه

14/400/000/000/000

مجموع خسارت جانی و مالی تصادفات سال ۹۶

400/943/871/205/092

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.