| کد خبر: 165468 |

◄ پیشنهاد رئیس سازمان راهداری برای ارز تخصیصی به رانندگان

متأسفانه بانک مرکزی عددی را به ما اعلام کرده است که برای همه مسیرهای ترانزیتی ثابت است، درحالی‌که ما معتقدیم نمی‌توان با یک نرخ مشخص در همه مسیرهای ترانزیتی عملیات نقل‌وانتقال را انجام داد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی از ادامه مذاکره با بانک مرکزی برای تصویب نرخ‌های متفاوت ارز بین‌راهی رانندگان خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز از روزی که قیمت دلار در کشور بالا رفت و نوسانات نرخ ارز هرروز ماجرای جدیدی را برای اقتصاد کشور به جود آورد، منافع شرکت‌های حمل‌ونقلی به خطر افتاد و مواجهه این شرکت‌ها .کامیون داران مسیرهای ترانزیتی با نوسانات نرخ ارز باعث توقف حمل کالا در بسیاری از مسیرها شد. پیش‌تر فعالان ترانزیتی کشور نسبت به از دست‌دادن سهم بزرگی از ترانزیت کشور به دلیل ارزان بودن قیمت حمل در کشورهای همسایه به نسبت ایران خبر داده بودند و نوسانات نرخ ارز هم کافی بود که این هشدار را به بحرانی جدید تبدیل کند. اصلاحات ارزی دولت که شروع و ارز تک‌نرخی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌عنوان قیمت نهایی اعلام شد، تا حدودی ثبات به بازار ارز بازگشت، اما بازهم آرامشی را نصیب بخش حمل‌ونقل نکرد.

رانندگان به دلیل دسترسی نداشتن به دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نتوانستد بارهای صادراتی را جابه‌جا کنند و بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقلی در وصول مطالبات خود ماندند. سازمان راهداری در این شرایط تصمیم گرفت برای رانندگان و بخش حمل‌ونقل مقدار ارز مشخصی را تخصیص دهد؛ گرچه نتوانست نظر بانک مرکزی را به نظر خود نزدیک کند. دراین‌باره هفته‌نامه حمل‌ونقل با عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفتگو کرده است. او اعتقاد دارد علاوه بر ضرورت تخصیص ارز بین‌راهی به رانندگان ترانزیت، لازم است نرخ ارز تخصیصی در مسیرهای مختلف متفاوت باشد و خبر داد که بانک مرکزی تاکنون این پیشنهاد را قبول نکرده است.

به گفته او، اگر قرار باشد بخش حمل‌ونقل با این شیوه اداره شود، به‌زودی سهم زیادی از ترانزیت را از دست می‌دهیم. 

وی در خصوص نتیجه نهایی جلسات بانک مرکزی برای تخصیص ارز به رانندگان ترانزیت، گفت: متأسفانه بانک مرکزی عددی را به ما اعلام کرده است که برای همه مسیرهای ترانزیتی ثابت است، درحالی‌که ما معتقدیم نمی‌توان با یک نرخ مشخص در همه مسیرهای ترانزیتی عملیات نقل‌وانتقال را انجام داد.

حسن‌نیا گفت:ما معتقد هستیم در اجرای دستورالعمل نرخ مشخص برای همه مسیرها پیش‌بینی‌های لازم نشده است و این امر موجب ایجاد مشکل و توقف عملیات نقل‌وانتقال کالا در کلیه گونه‌های حمل‌ونقلی شده است. برای مثال هزینه‌های حمل‌ونقل به دلیل تعرفه‌های متفاوت در کشورهای مختلف متفاوت است و از طرفی، مسافت مسیرهای حمل کالا متفاوت است که قطعاً بر رقم نهایی ارز تخصیصی تأثیرگذار خواهد بود. بانک مرکزی باید این شرایط را درک کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیشنهادهای ما برای ارائه به بانک مرکزی کارشناسی و با دریافت نظر فعالان و شرکت‌های ترانزیتی ارائه‌شده است. بر همین اساس بر تصویب نرخ‌های متفاوت اصرار داریم و برای نهایی شدن آن با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم.

 وی ادامه داد: واقعیت این است که در کشورهای مختلف هزینه‌های رانندگان متفاوت است و با توجه به نوع اقتصاد آن کشورها تفاوت دارد. ما دیدگاه بخش خصوصی و فعلان ترانزیتی کشور را گرفته‌ایم و نظر کارشناسی شده ارائه داده‌ایم، زیرا دقیقاً تا آخر داستان را دیده بودیم.

او تأکید کرد: قصد زیر سؤال بردن هیچ نهادی را نداریم و می‌خواهیم با تعامل و منطق این مشکل بزرگ را حل کنیم. به نظر ما باید مسیر و راه‌حل درستی اتخاذ شود که به ترانزیت کشور از این بیشتر آسیب نرسد.

حسن نیا بابیان اینکه هفته‌های گذشته چند جلسه برگزار کردیم و این وضع ادامه خواهد داشت گفت: همکاران ما به دنبال این هستند که در اسرع وقت این نتیجه را بگیرند. متأسفانه نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورده و دولت اصلاحات بزرگی با تک‌نرخی کردن ارز انجام داده است و برای اصلاح این وضعیت در حمل‌ونقل هم به زمان نیازمندیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ادامه داد: ما به‌عنوان نظر کارشناسی، نرخ‌های واقعی را اعلام کردیم، اما خوب می‌دانیم که اگر اداره حمل‌ونقل کشور با این روش پیش برود، بخشی از ترانزیت ما در اختیار سایر کشورها قرار می‌گیرد و از دست می‌رود، پس باید هرچه زودتر با اطلاع‌رسانی و تصمیم‌گیری درست این موضوع حل‌وفصل شود.

او تأکید کرد: اکنون همه بخش‌های حمل‌ونقلی درگیر این مشکل هستند و البته ترانزیتی‌ها بیشتر، اما من با اطمینان اعلام می‌کنم به‌زودی ارز دولتی به حمل‌ونقلی‌ها و رانندگان ترانزیت تعلق خواهد گرفت.

مشروح این گفت‌وگو را در هفته‌نامه حمل‌ونقل بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.