| کد خبر: 162884 |

مدیرکل دفتر نگهداری از راه‌های روستایی و فرعی:

◄ راه‌های فرعی شناسنامه‌دار شدند

اکنون با تشکیل این دیتا بانک (بانک داده) متولی نگهداری راه‌ها به‌خوبی می‌داند که کدام راه‌ها در روستاهای کدام استان‌ها نیازمند رسیدگی فوری است و جلوی هرگونه لابی‌گری و تصمیمات آنی برای رسیدگی به محورهای استانی گرفته می‌شود.

تین نیوز

مدیرکل دفتر نگه‌داری از راه‌های روستایی و فرعی خبر داد که عیب‌یابی تمام محورهای فرعی درکل استان‌ها انجام‌ شده است و سامانه مدیریت روسازی برای راه‌های فرعی به‌عنوان مهم‌ترین خروجی  دفتر نگه‌داری از راه‌های روستایی و فرعی 9 ماه بعد از تشکیل آن،آماده شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز هفته‌نامه حمل‌و‌نقل در گفت‌وگو با حیدر نوروزی مدیرکل دفتر نگه‌داری از راه‌های روستایی و فرعی به تشریح وضعیت راه‌های روستایی ۹ ماه بعد از تشکیل دفتر نگه‌داری از راه‌های روستایی و فرعی پرداخته است. او در این گفت‌وگو ضمن تشریح آخرین وضعیت برخورداری جمعیت روستایی از راه‌های آسفالته، خبر می‌دهد که بعد از انتزاع راهداری از اداره کل راه‌وشهرسازی استان‌ها و تشکیل این دفتر در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای اولین‌بار راه‌های فرعی به‌عنوان راه‌هایی که مشخصات بالاتری از راه‌های روستایی دارند، صاحب متولی شد و اقدام به شناسایی مشکلات آنها کردیم.

به گفته وی بعد از قراردادی که با آزمایشگاه فنی و مکانیک بسته شد، کار برداشت میدانی از محورهای فرعی با دو دستگاه خارجی RSP در کل کشور آغاز و اکنون با تصویربرداری‌های انجام‌شده عیب‌یابی تمام محورهای فرعی درکل استان‌ها انجام‌ شده است و سامانه مدیریت روسازی برای راه‌های فرعی به‌عنوان مهم‌ترین خروجی این دفتر آماده شده است.

مدیرکل دفتر نگه‌داری از راه‌های روستایی و فرعی هزینه‌کرد درست اعتبارات و جلوگیری از اتلاف وقت را مهم‌ترین دلیل تشکیل این سامانه و شناسایی مشکلات محورهای فرعی می‌داند و معتقد است اکنون با تشکیل این دیتا بانک (بانک داده) متولی نگه‌داری راه‌ها به‌خوبی می‌داند که کدام راه‌ها در روستاهای کدام استان‌ها نیازمند رسیدگی فوری است و جلوی هرگونه لابی‌گری و تصمیمات آنی برای رسیدگی به محورهای استانی گرفته می‌شود.

او مهم‌ترین هدف برای ایجاد این سامانه و شناسایی محورهای فرعی را هزینه کرد اعتبارات درست می داند و می گوید:اگر درست بدانیم کجای راه‌های کشور نیازمند نگه‌داری است، درست خرج می‌کنیم. باید اول مشکل راه‌های کشور را شناسایی می‌کردیم، ضمن اینکه شناسایی محورهای فرعی و رسیدگی به آنها با ایمنی و کاهش تصادفات هم ارتباط داشت. توضیحاتی که ارائه دادم، برنامه اول دفتر است که درگیر آن هستیم. برنامه بعدی ما اجرای همین الگو برای راه‌های روستایی با اهمیت است که البته قبلاً نیمه‌کاره انجام ‌شده است و برداشتی از وضعیت محورها شده بود. در سامانه مدیریت روسازی که دیتا بانکی اطلاعاتی از راه‌های فرعی و روستایی است، به دنبال اضافه‌کردن اطلاعات دیگری هم هستیم. شناسنامه شبکه راه‌ها، شاخص وضعیت روسازی و اندازه‌گیری میزان خرابی و فهرست‌کردن پروژه‌های اولویت‌دار.

بیش از ۱۸ میلیون از راه روستایی آسفالته برخوردار هستند

مدیرکل دفتر نگه‌داری از راه‌های روستایی و فرعی با توضیح اینکه اکنون ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و جمعیت روستایی کشور بیش از ۲۰ میلیون نفر است و از این رقم بیش از ۱۸ میلیون از راه روستایی آسفالته برخوردار هستند گفت: این رقم مساوی با رقم ۹۰ درصدی جمعیت بهره‌بردار از راه‌های آسفالته است

نوروزی با بیان اینکه روستاهای کشور به روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار، ۵۰ خانوار و ۲۰ خانوار تقسیم می‌شوند و حدود ۹۱ درصد جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه روستایی آسفالته برخوردار هستند، در خصوص میزان طول محورهای روستایی گفت: بر اساس این آمار، ۱۰۶ هزار کیلومتر راه آسفالته موجود است. قسمتی از راه‌های روستایی ما، حدود ۲۳ هزار کیلومتر، شوسه است، یعنی راهی که زیرسازی آن انجام شده اما هنوز آسفالت نشده است. جمع این دو مدل راه، ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی با مشخصات می‌شود که برای آن برنامه ویژه‌ای داریم.

  وی با توضیح اینکه۱۳۰ هراز کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که برخی از این راه‌ها اهمیت بیشتری دارد و به اقتصاد کشور کمک می‌کند و برای مثال، جمعیت بیشتری را شامل می‌شودادامه داد: بررسی اجمالی ما نشان داد که ۳۱ هزار کیلومتر از این رقم، راه‌های روستایی بااهمیت یا پرتردد هستند که هم نقش اساسی در اقتصاد دارند و هم جمعیت بیشتری را شامل می‌شوند.

صاحب ۴۳ هزار کیلومتر راه فرعی هستیم

به گفته نوروزی بعد از انتزاع و تشکیل این دفتر، علاوه بر نگه‌داری راه‌های روستایی، وظیفه نگه‌داری راه‌های فرعی هم به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای محول شد گفت: صاحب ۴۳ هزار کیلومتر راه فرعی هستیم ما اولین کاری که انجام دادیم شناسایی این راه‌ها بود. باید بگویم که از ابتدا راه‌های روستایی، راه‌های اصلی، آزادراه‌ها و اتوبان‌ها صاحب متولی بود و حساب‌وکتابی داشت، اما راه‌های فرعی مغفول مانده بود؛ نه استان به این راه‌ها توجه می‌کرد و نه ستاد. متولی تأمین اعتبارات نگه‌داری راه‌های روستایی و فرعی استان‌ها هستند و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان باید اعتبار لازم را برای راه‌های فرعی اختصاص دهد. برای حل این مشکل در اولین گام با دوستان در آزمایشگاه فنی و مکانیک قراردادی بستیم تا مطالعه روسازی محورهای فرعی را در دستور کار قرار دهند. کار برداشت میدانی از محورهای فرعی در کل کشور آغاز و استان به استان انجام شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.