| کد خبر: 161434 |

روز گذشته انجام شد:

◄ مذاکرات ایران و عراق برای بازگشایی مرز خسروی

باوجود قولی که برای بازگشایی مرز خسروی در اوایل آبان ماه داده‌شده بود و نهایتاً اربعین امسال هم بدون استفاده از مرز خسروی گذشت، حالا دوباره خبری از پیگیری برای بازگشایی این مرز مهم از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و قول مساعد عراق در این خصوص به گوش می‌رسد.

تین نیوز

تلاش برای همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و عراق وارد فاز جدیدی می‌شود و دو کشور در جدیدترین دور از گفت‌وگوهای خود در خصوص بازگشایی مرز خسروی، امضای پیش‌نویس موافقت‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور و هم چنین حمل یکسره کالا و مسافر در تمامی مرزهای مشترک ایران و عراق گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز بر اساس اعلام خبری که روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتشر کرده است رضا نفیسی سرپرست معاونت حمل‌ونقل و مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان با سفیر عراق در ایران دیداری داشته و در این دیدار به اهمیت توسعه روابط حمل‌ونقلی بین دو کشور، تأکید کرده است.

گفته می‌شود که ایران بیشترین روابط حمل‌ونقلی مسافر و کالا را با عراق دارد که از طریق 7 پایانه مرزی رسمی و چند مرز و معبر غیررسمی و هم‌چنین بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد.

تبادلات دوجانبه تجاری ایران با عراق در سال به بیش از 6 میلیارد دلار می‌رسد و درعین‌حال حجم مسافر جابه‌جاشده سالانه حدود 8 میلیون نفر است که با توجه به علاقه ایرانیان به سفر به عتبات، این رقم افزایش چشمگیری در سال‌های آینده خواهد داشت و درنتیجه باید تلاش کرد تا مسائل مرتبط با آن مرتفع شود.

رضا نفیسی در این دیدار گفته است: پیش‌نویس موافقت‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور به پاراف طرفین رسیده ولی تاکنون به امضای نهایی نرسیده است.

او اعلام کرده است که یکی از اهداف ایران در این نشست فراهم کردن زمینه‌ای مساعد برای امضای نهایی پیش‌نویس موافقت‌نامه مذکور است.

سرپرست معاونت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این دیدار از سفیر عراق درخواست کرده است که هماهنگی‌های لازم به‌منظور برگزاری اجلاس کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای بین ایران و عراق فراهم شود.

ایران امیدوار است که طی اجلاس مشترک کمیته مذکور بسیاری از مشکلات تجاری و حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور مطرح و مرتفع شود.

نفیسی که مدیرکلی دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان را نیز بر عهده دارد در این جلسه گفته است که باید تلاش کرد تا با توجه به حجم گسترده روابط حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر بین دو کشور،‌ تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در این مسیر با سهولت هرچه‌تمام‌تر انجام شود، دراین‌ارتباط و با توجه به عزم دو کشور برای بازگشایی مرز خسروی، ضروری است که این مهم هر چه سریع‌تر محقق شود. زیرا این مرز از قابلیت‌های بسیاری برای تبادل مسافر و کالا برخورداراست..

او گفته است در ایام اربعین حسینی و کثرت زوار، این مرز می‌تواند نقش مهمی درگذر زوار به کشور عراق داشته باشد.

امسال قرار بود 25 درصد از زائران استان‌های مختلف کشور ازجمله کرمانشاه، همدان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی از مرز خسروی عبور کنند چراکه این مرز نزدیک‌ترین مرز به عراق است و ازنظر ایران تمام زیرساخت‌ها و شرایط برای تردد زائران اربعین حسینی را داشت. بااین‌حال و باوجود اعلام چندباره ایران برای بازگشایی مرز خسروی ناتوانایی عراق در تأمین امنیت مرز به‌عنوان دلیلی اصلی بسته بودن آن اعلام شد.

در مرزهای مهران در استان ایلام، شلمچه و چزابه در استان خوزستان هر ساله با تراکم سنگینی از مسافران کربلا مواجه هستیم و به همین دلیل بازگشایی مرز خسروی، تردد پایانه‌های مرزی‌ دیگر را کم می‌کند.

نفیسی همچنین آمادگی ایران را برای انتقال تجربیات خود به کشور عراق درزمینهٔ فنّاوری‌های نوین در جاده‌های این کشور اعلام کرد.

آن طور که روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منتشر کرده است راجح‌ الموسوی سفیر جمهوری عراق در ایران در این دیدار آمادگی کامل و تمایل دولت خود را برای همکاری در جهت توسعه روابط حمل‌ونقل جاده‌ای ،ارائه تسهیلات ویژه برای تجار، مسافرین و زوار به‌ویژه در ایام اربعین حسینی اعلام کرد است.

حل مشکلات موجود در خصوص حمل یکسره کالا و مسافر در تمامی مرزهای مشترک ایران و عراق موضوع دیگری بوده که سفیر عراق برای حل ان اعلام امادگی کرده است.

وی در پاسخ به موضوع الزام امضای نهایی «موافتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر» و برگزاری نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای، نیز گفته است که در اولین فرصت برای برگزاری این نشست با مسئولین ذی‌ربط هماهنگی‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

عراق همچنین در این دیدار پیشنهاد کرده است تا کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دو کشور از مرزهای مشترک بازدید داشته باشند..

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.