| کد خبر: 159765 |

◄ استقبال رانندگان از فناوری اطلاعات در بخش حمل‎ونقل

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اجرای پروژه بازار‌گاه‌های الکترونیک به علت عدم تعادل بین تعداد ناوگان باری و بار است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:  اجرای پروژه بازار‌گاه‌های الکترونیک به علت عدم تعادل بین تعداد ناوگان باری و بار است.

به گزارش تین‌نیوز، غلامحسین دغاغله گفت: حدفاصل سال‌های ۸۵ تا ۹۵ تعداد ناوگان ایرانی حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است درحالی‌که رشد بار حدود ۳۰ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی دغاغله در ادامه گفت: بازار‌گاه‌ یا همان استارتاپ حمل‌ونقل برون‌شهری، نقش رابط بین صاحبان کالا با شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان با شرکت‌های حمل‌ونقل را ایفا می‌کند.

او ادامه داد: تجربه اجرای پروژه نوبت مجازی در هرمزگان نشان داد که رانندگان از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حمل‌ونقل استقبال می‌کنند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: در این روش، بارنامه به شکل سابق صادر می‌شود درواقع شرکت‌ها از طریق یک میز مجازی که بازار‌گاه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد می‌توانند اقدام به صدور بارنامه کنند. اما در ابتدا صاحبان کالا خود و بار خود را به بازار‌گاه اعلام می‌کنند و سپس رانندگانی که در بازار‌گاه ثبت‌نام کرده‌اند  برای حمل بار آمادگی خود را اعلام می‌کنند  و بازار‌گاه پس از توافق طرفین حق‌العملی دریافت خواهد کرد.

دغاغله از صدور مجوز فعالیت برای چهار بازار گاه تاکنون خبر داد و گفت: فعالیت چهار بازار گاه، سراسری است و فقط در مراکزی که حمل کالا با حضور در سالن اعلام بار شکل می‌گیرد، طبق ابلاغیه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اجازه فعالیت ندارند.

او اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی بازار‌گاه جلوگیری از تردد اضافی و بهره‌ور کردن، همچنین حذف نقش‌های اضافی حمل‌ونقل یا همان واسطه‌های غیرضروری؛ لایه‌هایی که سود سرشاری از حمل‌ونقل می‌برند اما نقش پررنگی ندارند که با استفاده از فناوری اطلاعات حذف خواهند شد.

 دغاغله همچنین با اشاره به بخش‌نامه «ممنوعیت صدور بارنامه برای ناوگان ۵۰ سال به بالا از ابتدای سال ۹۷»  تصریح کرد: برای ایجاد بهره‌وری در حمل‌ونقل جاده‌ای پروژه‌هایی با محوریت فناوری اطلاعات (IT) در دست اقدام قرار گرفت و یکی از آن‌ها پروژه «نوبت مجازی» در بنادر است که سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و امسال این سامانه در بندر امام خمینی (ره) به بهره‌برداری ‌میرسد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مشکل موجود در حمل‌ونقل را انتخاب بنادر برای دریافت بار از سوی رانندگان عنوان کرد و گفت: اکثر کامیون‌ها در این رویه بدون به بار می‌مانند،‌ زیرا میزان بار ورودی و خروجی در بنادر از تعادل برخوردار نیست و معمولاً بار خروجی از بنادر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از بار ورودی به کشور است.  لذا ناخواسته و بالاجبار بدون بار به بنادر مراجعه می‌کنند.

دغاغله معتقد است، درصورتی‌که برنامه‌ریزی صحیحی در بازار‌گاه برای ناوگان صورت بگیرد، ناوگان باری کشور می‌تواند طبق برنامه‌ریزی با بار به بندر یا نزدیک‌ترین شهر به بندر مراجعه کند که این مسئله افزایش بهره‌وری را بر عهده دارد.

او با اشاره به دلایل عدم بهره‌وری در  حمل‌ونقل جاده‌ای کالا تصریح کرد: ۸۲.۵ درصد از خودروهای ناوگان باری جاده‌ای خود مالک هستند و راننده علی‌رغم داشتن دغدغه‌هایی مانند خودرو و اقساط آن باید به فکر پیدا کردن بار نیز باشد. که قاعدتاً این مسئولیت باید در اختیار شرکت حمل‌ونقل یا بازار‌گاه باشد تا راننده تمرکز و توجه خود را معطوف به رانندگی کند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا یادآور شد: این اتفاقات ابتدای راه است و درواقع راننده پس از رسیدن به بندر باید در جستجوی بار باشد و راه‌هایی همچون حق حساب دادن یا پرداخت کمیسیون اضافی را تجربه کند. در صورتی که از طریق بازار‌گاه راننده می‌تواند با اعلام تاریخ رسیدن به مقصد به بازار‌گاه آمادگی خود برای حمل بار به سایر نقاط کشور را اعلام کند و صاحب کالا با در نظر گرفتن شرایط راننده از طریق بازار‌گاه به وی ارتباط پیدا می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص نحوه فعالیت و روش کار بازار‌گاه‌های الکترونیک (اینترنتی) حمل‌و‌نقل کالا گفت: بازار‌گاه‌های الکترونیک (اینترنتی) از طریق سایت‌های اینترنتی مخصوص خود اطلاعات رانندگان و صاحبان کالا را ثبت می‌کنند و رانندگان و صاحبان کالا نیز می‌توانند علاوه بر سایت از طریق اپلیکیشن تلفن همراه اطلاعات و درخواست موردنظر خود را ارسال کنند.

او گفت: اگرچه محدودیتی از سوی سازمان برای تعداد بازار‌گاه‌ها قائل نشده‌ایم اما به نظر می‌رسد در صورت افزایش تعداد بازار‌گاه‌ها مجدد شاهد ریزش آن‌ها خواهیم بود. زیرا در فضای کسب‌وکار اینترنتی بازار تعیین‌کننده است اگر سودی حاصل نشود باید کنار کشید. که نمونه بارز آن در استارتا‌پ های حمل‌ونقل درون‌شهری ملاحظه شد و تعدادی از آن‌ها نتوانستند در رقابت با سایرین ادامه حیات دهند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  گفت: پس از تکمیل مدارک و الزامات موردنیاز، اگر متقاضی موفق به اخذ ۵۰ امتیاز شود مجوز یک‌ساله و در صورت کسب بیش از ۷۰ امتیاز مجوز ۳ ساله دریافت می‌کند.

دغاغله بیان داشت: پس از گذشت شش‌ ماه از صدور بخش‌نامه ارزیابی آغاز خواهد شد که میزان کاهش تردد یکسرخالی ناوگان حمل‌ونقل کالا نیز در این ارزیابی مشخص می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.