| کد خبر: 158366 |

تیموری:

◄ تصمیم کمیسیون تلفیق برای بازگشت قیر رایگان به بودجه چیست؟

از لحاظ مهندسی باید عملیات راهداری به موقع انجام شود و درصورتی که عملیات غایق بندی کردن آسفالت و راه سر زمان خود انجام نشود تا شش برابر هزینه نگهداری را زیاد می‌کند.

تین نیوز

جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق مجلس  با تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۷ به پایان رسید و قرار بر این است که از عصر امروز کمیسیون وارد بررسی جزییات بودجه شود.

 طبق آیین‌نامه کمیسیون تلفیق، ۱۶ نفر از نمایندگان به‌عنوان موافق و مخالف نقطه نظرات خود را مطرح کردند و در ادامه نماینده دولت، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و اتاق بازرگانی نیز مواردی را مطرح کردند.

اعتراض به کاهش ۲۰۰ ردیف بودجه‌ای، کاهش اعتبارات متفرقه، آلودگی هوا، وضعیت حمل‌ونقل ریلی و بافت فرسوده ازجمله موضوعات موردبحث نمایندگان مجلس بود که در جلسه صبح امروز به شور و گفت‌وگو گذاشته شد.

گفته می‌شود موضوع حذف قیر رایگان مربوط به جزییات بودجه می‌شود که قرار است در این دو هفته موردبحث و گفت‌وگو قرار بگیرد و نظر نهایی کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص آن مشخص شود.

اعضای کمیسیون عمران مجلس در آخرین نظری که در خصوص حذف قیر رایگان از بودجه ارائه کردند به‌شدت با این موضوع مخالفت کرده بودند و حذف قیر رایگان را عاملی بر سر راه توسعه روستاها به‌عنوان مهم‌ترین مطالبات قشر روستایی یعنی افزایش راه‌های آسفالته دانسته بود.

بااین‌حال مشخص نیست که در جریان جزییات بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق که به گفته علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی این کمیسیون، دو هفته زمان بررسی ان است تصمیم‌گیری نهایی به کجا برسد.

 دراین‌باره محمد تیموری عضو هیئت‌عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به خبرنگار تین نیوز، گفت: از آنجایی‌که جزئی از دولتیم نمی‌توانیم مخالف لایحه دولت نظر بدهیم و نظر ما باید منطبق با لایحه باشد. با این‌حال برای دوستان نماینده، راهکار قانونی وجود دارد که می‌توانند نظرات خود را به‌صورت مخالف ارائه دهند و اعمال تغییرات را از کمیسیون تلفیق مجلس آغاز کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت راههای روستایی و حوزه‌های انتخابیه خیلی متأثر از وضعیت قیر است در قالب پیشنهاد نمایندگان بازگشت قیر رایگان به بودجه مطرح شده است و ما هم شنیدیم که کمیسیون عمران بر روی این درخواست صحه گذاشته و در کمیسیون‌های دیگر مطرح شده است و منتظر حکم قانونی کمیسیون تلفیق مجلس هستیم.

محمدی با بیان اینکه به ما تکلیف شده است که با کلیات لایحه مخالفت نکنیم در عین حال این را هم گفت که تاثیرات حذف قیر رایگان بر کسی پوشیده نیست و ادامه داد: بازسازی آسفالت فصل مشخصی دارد و در صورتی که سر زمان مشخص خود عملیات به‌سازی و روکش انجام نشود مشکلات زیادی به وجود می آید.

وی در این باره توضیح داد: از لحاظ مهندسی باید عملیات راهداری به موقع انجام شود و درصورتی که عملیات عایق‌بندی کردن آسفالت و راه سر زمان خود انجام نشود تا 6 برابر هزینه نگهداری را زیاد می‌کند.

باید نگاهمان را عوض کنیم

وی هم چنین در خصوص اینکه گفته می شود پایان پروژه های عمرانی 30 سال زمان می برد گفت:بودجه حمل و نقل کفاف طرح‌های فعلی را نمی‌دهد و باید نگاهمان را عوض کنیم و به سمت مشارکت غیر دولتی و واگذاری طرح‌های نیمه تمام و استفاده از سرمایه گذاری خارجی برویم و راهکارهای جدیدی را مدنظر قرار دهیم.

گفته می‌شود امسال حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان عملیات روکش کردن جاده‌ها از محل قیر رایگان بوده است که در بودجه سال ۹۷ حذف‌شده است و لازم است مجلس روی این موضوع تجدیدنظری داشته باشد.

۲۱۵ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که به‌منظور نگه‌داری این سرمایه کشور سالانه حداقل ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است که در لایحه بودجه ۹۷ کل اعتبار وزارت راه و شهرسازی ۵۰ هزار میلیارد ریال است و در این میان‌بندهایی از لایحه بودجه که به حذف قیر ختم می‌شود نگرانی از وضعیت کنترل ایمنی و سلامت راه‌ها را بیشتر به خطر می‌اندازد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.