| کد خبر: 157367 |

جزئیات تمهیدات راهداری زمستانی استان قزوین

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با اشاره به فعالیت ۲۴ راهدارخانه در طرح راهداری زمستانی گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، ۱۵۵ دستگاه ماشین آلات راهداری بازسازی شده است و اکنون هیچ دستگاه راهداری خوابیده‌ای در سیستم نداریم.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با اشاره به فعالیت ۲۴ راهدارخانه در طرح راهداری زمستانی گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، ۱۵۵ دستگاه ماشین آلات راهداری بازسازی شده است و اکنون هیچ دستگاه راهداری خوابیده‌ای در سیستم نداریم.

افشین پیرنون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تمهیدات زمستانی این استان برای سال جاری  اظهارداشت: استان قزوین در حدود ۶۷۰۰ کیلومتر راه دارد که تمام راه‌ها در محور‌های دارای بارش برف بوده و از نظر وضعیت توپوگرافی، این استان گردنه‌های برف گیر بسیار مهمی را دارد. 

وی در ادامه  افزود: منطقه الموت، گردنه کوهین، محور طالقان، گردنه آوج و گردنه هجیب از گردنه‌های معروفی است که در کشور جزء مناطق برفگیر حساس محسوب می‌شود، منطقه کهک نیز در محور تاکستان در آزادراه و جاده قدیم کولاک گیرترین منطقه این آزادراه است که این مناطق و گردنه‌ها برای راهداری زمستانی اولویت دارند. 

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین با بیان اینکه این استان ۲۱۷ کیلومتر آزادراه و ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه دارد،افزود: علاوه بر این‌ها یک هزار کیلومتر  راه اصلی و فرعی و حدود ۵ هزار کیلومتر راه روستایی داریم. 

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ باب راهدارخانه در فصل زمستان که ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها هستند، گفت: ۲۶۷ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین نیز فعالیت‌های راهداری و نگهداری زمستانی راه‌ها را انجام می‌دهند و ۳۰۰ نفر از پرسنل راهداری نیز به صورت مستقیم در راهداری خدمات رسانی می‌کنند. 

پیرنون در خصوص روش‌های یخ‌زدایی متداول در سطح استان قزوین افزود: عمدتاً برفروبی و نمک پاشی با استفاده از نمک و ماسه انجام می‌شود که براساس نوع راه با یکدیگر مخلوط و با کمک دستگاه‌های مکانیزه، نیمه مکانیزه و دستی به کار می‌رود و در سراسر کشور نیز به همین گونه است.

وی در ادامه گفت: ۸ هزار تن نمک و ۱۶ هزار تن ماسه خریداری کردیم که مقداری نیز از سال گذشته در انبار‌ها ذخیره داشتیم و میزان مصرف سالانه نمک و ماسه در راهداری زمستانی معمولاً رقم ثابتی است که هر سال تقریباً میزان خرید و مصرف تغییری نمی‌کند و در حدود ۳۰ هزار تن در سال مصرف شن و نمک داریم. عمدتاً محور‌های مواصلاتی را در چند وضعیت اقدامات قبل، حین و پس از بارش باز نگه می‌داریم که براساس برنامه زمانی خود و چیدمان و زمان بندی مشخص شده این کار‌ها انجام می‌شود. 

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: در پایان هفته گذشته نیز که بارش برف شدیدی داشتیم و همکاران راهداری دو روز به صورت شبانه‌روزی عملیات برفروبی و نمک پاشی محور‌ها را انجام دادند و ۳حدود  هزار تن نمک و ماسه نیز در این دو روز مصرف شد. 

وی درباره تغییرات برنامه‌های راهداری زمستانی امسال قزوین نسبت به سال گذشته اظهار کرد: طرح over hall و بازسازی ماشین آلات داشتیم که ۱۵۵ دستگاه از ماشین آلات به طور کامل بازسازی و بروز رسانی شدند و برای امسال از توانمندی تمام ماشین آلات در راهداری زمستانی استفاده می‌کنیم. 

در ادامه پیرنون تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده و اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هیچ ماشین راهداری خوابیده‌ای در سیستم نداریم و تمام آن‌ها فعال و مشغول به کار هستند و توانستیم تمام ماشین آلات متوقف شده را راه اندازی و از آن‌ها استفاده کنیم. 

وی همچنین بیان کرد: با استفاده از اعتبارات داده شده درصدد خرید چند دستگاه ماشین آلات راهداری شامل ۲ دستگاه گریدل و یک دستگاه تریلی کشنده هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین در خصوص  شهروندان این استان و هموطنانی که قصد سفر به قزوین را دارند، گفت: متاسفانه مردم در فصول سرد سال و زمستان مانند فصل تابستان در محور‌ها رانندگی می‌کنند و بدون تجهیزات زمستانی وارد محور‌ها می‌شوند، لاستیک‌ها و سیستم گرمایش خودرو را  چک نمی‌کنند و به هشدار‌ها برای تردد در محور‌ها با زنجیرچرخ و اجتناب از تردد‌های غیرضروری توجهی نکرده و در محور‌ها مشکلاتی را برای خود و عوامل سازمان راهداری ایجاد می‌کنند. 

وی در پایان تاکید کرد: اطلاعات محور‌ها و وضعیت راه‌ها را از سامانه ۱۴۱ که به صورت تلفن گویا است و اپلیکیشن آن بر روی گوشی‌های هوشمند قابل نصب است دریافت کنند که تمام دوربین‌های نظارتی سازمان راهداری در محور‌ها توسط اپلیکیشن ۱۴۱ که در سراسر کشور برای تمام شهروندان قابل استفاده است، پوشش داده  و افراد می توانند قبل از سفر محور‌ها را رصد و از شرایط آب و هوایی اطمینان حاصل کنند. 

پیرنون در پایان افزود: با توجه به امکانات موجود از تمام شهروندان، مسافرت هوشمند را خواهان هستیم که مدیریت در سفر‌ها داشته باشند و به پیام‌های صادره از اداره کل راهداری و پلیس راه توجه کنند تا سفری خوش و ایمن داشته باشند.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.