| کد خبر: 155915 |

طرح عجیب سازمان راهداری برای چرخش به سمت بتن

هزینه تولید سیمان را افزایش دهید!

عدم توجه پیمانکاران و شرکت‌های تولیدکننده و فعال در عرصه‌های زیرساختی به استفاده از توانایی بتن در جاده‌ها و حفاظ‌های جاده‌ای باعث شده است همچنان سیمان به عنوان اصلی‌ترین شاخص مصرف در زیرساخت‌های ایران مورد استفاده قرار گیرد.

تین نیوز

عدم توجه پیمانکاران و شرکت‌های تولیدکننده و فعال در عرصه‌های زیرساختی به استفاده از توانایی بتن در جاده‌ها و حفاظ‌های جاده‌ای باعث شده است همچنان سیمان به عنوان اصلی‌ترین شاخص مصرف در زیرساخت‌های ایران مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، پایین بودن قیمت سیمان و البته تولید قابل توجه این ماده در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران باعث شده که سیمان به عنوان محوری‌ترین کالا در بخش‌های مختلف طرح‌های زیرساختی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و امکان استفاده از دیگر روش‌ها عملا فراهم نشود.

هرچند راه‌حل‌های طولانی مدت تر برای این موضوع می‌تواند افزایش توانایی سایر بخش‌های اقتصادی و جذابیت آنها باشد اما پیشنهادهای جدید ارائه شده از سوی رییس سازمان راهداری نشان‌دهنده آن است که باید تولید کنندگان سیمان تنبیه شوند.

کشاورزیان در جدیدترین اظهارنظر خود عنوان کرده تولید هر تن سیمان در ایران حدودا ۳۰ دلار هزینه دارد و این در حالی است که تولید کنندگان برای فروش این ماده قیمت ۲۵ دلاری را تعیین می‌کند.

کشاورزیان یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع را پایین بودن هزینه تولید این ماده در ایران در قیاس با دیگر نقاط جهان دانسته و پایین بودن محاسباتی حامل‌های انرژی برای واحدهای تولیدی سیمان را در ایران یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع قلمداد کرده است.

 براساس صحبت‌های وی قیمت هر تن سیمان از ۱۰۰ هزار تومان با احتساب قیمت روز دلار در صورت واقعی شدن باید به حدود ۴۰۰ هزار تومان برسد تا بدین ترتیب مصرف سیمان واقعی شود، زیرا تولید بیش از مصرف توجیه ندارد و به این ترتیب می‌توان در مقابل این موضوع ایستاد.

هرچند مشخص نیست میزان تاثیرگذاری این دستورالعمل توصیه شده از سوی رییس سازمان راهداری چقدر خواهد بود، اما با افزایش هزینه سیمان سایر بخش‌های کشور از جمله مسکن نیز تاثیری جدی در حوزه قیمت خواهند دید و در صورتی که نرخ تولیدی این ماده طبق پیشنهاد کشاورزیان چهار برابر شود، شاید یک شوک تورمی قابل توجه در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به وجود بیاید که ابعاد پنهان قابل توجهی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.