| کد خبر: 152175 |

آخوندی:

◄ نرخ بهره‌وری از قیر باید افزایش یابد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیر ایران در سطح جهان خوشنام است و حتی به قیمت بالا مشتری دارد، گفت: باید تصور عمومی در خصوص عمر مفید آسفالت را در داخل اصلاح کنیم.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه ترکیب قیر با دانش فنی می‌تواند نرخ بهره‌وری از قیر را به‌شدت افزایش دهد، گفت: باید تصور عمومی در خصوص عمر مفید آسفالت را اصلاح کنیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز نهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز به کارکرد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این همایش بابیان اینکه در ایران چیزی حدود 5.5 میلیون تن قیر تولید می‌شود که ارزش آن‌یک و نیم میلیارد دلار است گفت: نکته مهم این است که نرخ بهره‌وری از قیر به مسائل زیادی بستگی دارد که در عمل می‌تواند باعث بهره‌وری یا نابودی کامل این سرمایه شود.

وی بابیان اینکه مهم است که  قیر هنگام خارج‌سازی از کارخانه تا رسیدن به مقصد در همان دما باشد افزود: افت دمای قیر موجب اتلاف کل منابع می‌شود. ضمن اینکه با افزودنی‌هایی نظیر لاستیک اگر چنین قیرهایی ترکیب شود، ارزش‌افزوده آن در 2.5 ضرب می‌شود و 1.5 میلیارد دلار به 4 میلیارد دلار ارزش می‌رسد. بنابراین ترکیب قیر با دانش فنی می‌تواند نرخ بهره‌وری از قیر را به‌شدت افزایش دهد.

آخوندی توضیح داد: به همین دلیل مرکز تحقیات راه و مسکن تمرکز بسیار جدی روی این مسئله داشته است و در این زمینه با همکاری تولیدکنندگان و فروشندگان قیر و کسانی که در این کار دخیل هستند اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز به سمتی می‌رویم که به‌تدریج تمام حمل‌ونقل قیر با تانکرهای دوجداره انجام می شود که بتوانیم درجه حرارت را کنترل کنیم و درعین‌حال جلوی برخی تخلفاتی که در قیر صورت می‌گرفت را بگیریم. امروز می‌توانیم با سیستم‌های کاملاً مکانیزه کیفیت قیر را در طول مسیر هم از جهت دما هم ازنظر ترکیبات متقلبانه کنترل کنیم.

آخوندی خبر داد که در 20 کارخانه آزمایشگاه قیر مستقرشده است و اکنون قیر ایران در سطح جهان خوش‌نامی پیداکرده است و دراین‌باره گفت: امروز در همین آزمایشگاه وقتی با تولیدکنندگان قیر صحبت می‌کردم متوجه شدم که قیر قدرت صادراتی بسیار خوبی را پیداکرده است و تولیدکنندگان ما توانستند در کشورهای پیرامون موقعیتی پیدا کنند که حتی اگر قیر ایران را به دلیل کیفیت باقیمت بالاتری عرضه کنند مشتری داشته باشد.

به گفتهٔ آخوندی این وضعیت نمونه کاملی از همکاری با مراکز تولیدی پیمانکاری و اجرا است.

وی ادامه داد: قیر از جهت اقتصادی کالایی است که امکان صادرات آن وجود دارد و می‌توانیم درآمد ملی خوبی از آن داشته باشیم. بنابراین مصرف آن در داخل و چگونگی مصرف آن به لحاظ افزایش نرخ بهره‌وری بسیار اهمیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر یک‌میلیون تن قیر در حدود یک هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد و وقتی تبدیل به آسفالت می‌شود ۳ هزار میلیارد تومان هزینه در برمی‌گیرد و به همین جهت ما در این حوزه با ارقام بزرگی سروکار داریم. هر یک درصد صرفه‌جویی، هر یک درصد بهره‌وری و هر یک درصد عمر بیشتر قیر و آسفالت وقتی بر ارقام بزرگ ضرب می‌شود رقم کلانی خواهد شد که نشان از اهمیت این محصول برای کشور دارد.

وی ادامه داد: اقدامات در حوزه‌های مختلف از ترکیب قیر و لاستیک و انواع امولسیون‌ها و کارهایی در راستای ارتقای فناوری قیر در ایران از جهت اقتصادی باارزش است. البته در این حوزه نحوه اجرا و کیفیت کار نیز مهم است که این به دانش مهندسی ایران برمی‌گردد.

آخوندی اظهار داشت: به‌دلیل تغییرات مختلف در روکش جاده‌ها و یا اجراهای نادقیق تصور عمومی از عمر مفید آسفالت مناسب نیست و درست این است که تصور عمومی در خصوص عمر مفید آسفالت را اصلاح کنیم.

به گفته ی آخوندی لازم است که  تلاش شود، این تصور عمومی از اینکه آسفالت محصولی با عمر مفید کوتاه است، رفع شود و برای رسیدن به این مهم لازم است دانش خود را در این زمینه افزایش دهیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.