| کد خبر: 138635 |

◄ ایمن‌سازی و اصلاح نقاطع پرحادثه جاده‌های کشور باقوت درحال اجراست

با شناسایی1585 نقطه پر تصادف در سطح جاده های کشوردر سال گذشته ، طرح های مطالعاتی و ایمن سازی این نقاط از سوی شرکت های مهندسی مشاور در دست اجرا است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه ‌فنی راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای گفت: طرح مطالعاتی اصلاح و ایمن سازی 1585 نقطه خطرناک و پرتصادف در سطح جاده‌های کشور با همکاری شرکت‌های مهندسی مشاور درحال انجام است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رضا اکبری با اعلام این خبر افزود: پس از مشخص شدن پراکندگی‌ و موقعیت نقاط پرتصادف بر روی نقشه راه‌ها و تهیه  بانک اطلاعاتی، فهرست تمام این نقاط از سوی دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

اکبری افزود: دراواخر سال قبل مقرر شد در گام بعدی در مدت یک ماه، علائم آشکارسازی در کلیه این نقاط نصب  شده و در مدت 6 ماه، تهیه طرح ایمن‌سازی اساسی جهت مطالعه به مهندس مشاور واگذار ‌شود. همچنین ظرف یک ماه باید نسبت به بازدید ایمنی و کنترل و تامین الزامات ایمنی راه در آن نقاط اقدامات لازم انجام  شود که به ترتیب مراحل درحال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی پروژه نیمه کاره و در دست اقدام در راه‌های کشور وجود دارد که آنها نیز تحت عنوان نقاط پرحادثه در سنوات قبل شناسایی و مشخص شده‌اند که شامل احداث راه، پل، تونل وتقاطع هم‌سطح و غیر هم‌سطح نیز در دستور کار قرار دارند.

مدیر کل دفتر نگهداری ابنیه فنی راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه در سال گذشته حدود 600 عنوان پروژه شامل احداث تقاطع همسطح و غیرهمسطح و ایمن‌سازی راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز وجود داشت، گفت: پس از تهیه فهرست نهایی نقاط پرتصادف، سه سوال از استان‌ها پرسیده شد با این مضمون که؛ چه تعداد از نقاط پرتصادف در سال‌های گذشته آشکار‌سازی شده است؟ چه تعداد از نقاط پرتصادف جدید جزو 600 پروژه موجود هستند که با تکمیل پروژه، بر طرف می‌شود؟ و چه تعداد جزو باند دوم‌های در حال ساخت هستند؟ زیرا تعداد قابل ملاحظه‌ای پروژه تحت عنوان احداث باند دوم توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین ادرات کل استانی در حال اجرا هستند وبادرنظرگرفتن آنها و با تکمیل پروژه‌ها، اصلاح وبهسازی  تعدادی از نقاط پرتصادف به انجام‌ می‌رسد.

اکبری با اشاره به پاسخ استان‌ها به این سه سوال اعلام کرد: از 1585 نقطه، 583 نقطه قبلا آشکارسازی و ۹۹۶ نقطه باقی مانده بود، همچنین ۱۶۲ نقطه جزو پروژه‌های در حال اجرا است و ۲۲۴ پروژه در مسیرهای باند دوم در حال احداث قرار دارد که توسط بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

مدیرکل نگهداری ابنیه فنی راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اعتبار لازم برای شروع آشکارسازی نقاط پر تصادف بیان کرد:  برای این امر 12 میلیارد تومان برای نصب تابلو و علائم و آشکارسازی 996 نقطه از منابع اعتباری این سازمان تامین گردید و در قالب جدول به استان‌ها ابلاغ شد که رقم تخصیصی بر مبنای توزیع ۱۵۸۵ نقطه بوده است.

وی افزود: دو فرم ساده و صورت جلسه نیز برای استان‌ها ارسال شد تا اقدامات انجام شده را در آن ذکر کنند و با تصویر به امضای سه مدیر استانی شامل فرمانده پلیس راه، مدیرکل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای  و مدیرکل راه و شهرسازی استان برسد.

اکبری، با بیان این که پیش از بهمن ماه سال ۹۵، کار آشکارسازی نقاط پر تصادف در استان‌ها انجام شد، افزود: اقدام بعدی، واگذاری این نقاط طبق شرح خدمات 40 صفحه‌ای مورد تصویب سازمان برنامه و بودجه به مشاور بود که باید طبق دستور‌العمل، توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام می‌شد، اما از آنجایی که  بحث ادغام بخش راهداری در ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان‌ها درحال انجام بود، موضوع از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیگیری شد و شرح خدمات مذکور از سوی سازمان با صرف بیش از صدها ساعت کار مطالعاتی، به صورت چکیده در قالب یک چک لیست تفصیلی همراه با راهکارها و کروکی در یک فرمت مشخص تعیین و به مهندسین مشاور واگذار شد.

وی در ادامه توضیحات خود با اشاره  به اینکه مطالعه و تهیه طرح ایمن‌سازی 1585 نقطه پر تصادف به 14 شرکت مهندسی مشاور واگذار شد، گفت: برای مطالعه این طرح 25 میلیارد ریال اعتبار تامین گردید و 14 قرارداد نیز منعقد شد. و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی 4 روزه برای شرکت‌های مهندسین مشاور برگزیده از بین مهندسان مشاور فعال در حوزه راه و ترابری، و بر تمامی نکات لازم قبل از آغاز فعالیت تاکید جدی صورت پذیرفت.

مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به پیگیری‌های جدی جهت تامین اعتبار 2000 میلیارد تومان جهت رفع کامل این نقاط از مبادی ذیربط و برنامه‌های سال 96 این سازمان در قبال رفع نقاط پر تصادف خاطرنشان کرد: 200 نقطه نیمه‌کاره از قبل وجود دارد و 500 نقطه جدید از فهرست 1585 نقطه برای اصلاح در برنامه سال جاری قرار خواهد گرفت به طوری که پس از اتمام بررسی توسط مهندسان مشاور، پروژه‌ها به سرعت برای اجرا در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه 220 میلیارد تومان اعتبار مصوبی است که برای اجرای این طرح اختصاص داده شده، خاطرنشان کرد: کلیه اطلاعات استخراج شده از شناسنامه تمام 3 هزار نقطه دارای تصادف، به لحاظ آماری تجزیه و تحلیل شده است و عصاره یافته‌هایی که در این داده‌ها وجود داشت هم اکنون استخراج شده که در قالب گزارش تحلیلی دیگری می‌تواند ارائه شود و مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش می‌افزاید مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جلسه ۸۵ کمیسیون ایمنی راه‌ها به تشریح گزارش این سازمان در قبال اجرای دستورالعمل شناسایی و اولویت‌بندی و رفع نقاط پرتصادف پرداخت و گفت: این موضوع تاکنون طی 4 جلسه در کمیته ذیربط در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز ارائه گردید و به جهت اقدامات قابل توجهی که در این راستا انجام شده است، مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.