| کد خبر: 138609 |

◄ پیاده‌سازی و اجرای سامانه مدیریت روسازی راه‌ها

سامانه مدیریت روسازی راهها PMS، ابزاری کاربردی جهت برنامه‌ریزی و توسعه صحیح استفاده از تکنولوژی‌های جدید در زمینه نگهداری راهها است.

تین نیوز

PMS یا سامانه مدیریت روسازی راه‌ها، ابزاری کاربردی برای توسعه صحیح استفاده از فناوری‌های نوین در نگهداری راه‌ها است.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام این مطلب افزود: پروژه ایجاد سامانه مدیریت روسازی(PMS) به عنوان یک اولویت اصلی در جهت استفاده بهینه منابع و بررسی میزان اثرگذاری هریک از سیاست‌های اجرایی در بخش نگهداری از سطح شبکه راه‌های کشور با هماهنگی و همکاری نزدیک از سوی ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور در دستور کار دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفته است.

به گزارش تین‌نیوز حیدر مطاعی گفت: در نگاه اولیه، استفاده از روش‌های سنتی تعمیر و نگهداری همواره ساده‌تر و کم هزینه‌تر از روش‌های نگهداری جدید بنظر می‌رسند، اما بررسی‌ها بر اساس تحلیل چرخه عمر راه ،‌گویای این حقیقت است که بکارگیری هوشمندانه و علمی روش‌های جدید بهسازی، پتانسیل صرفه‌جویی قابل توجهی از سرمایه‌ها و منابع  کشور را به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: نگاه هوشمندانه و بلندمدت به پروژه‌‌ها، مدیریت موثر و دید فراگیر گویای لزوم دستیابی به دانش و بکارگیری تکنولوژی‌های جدید ، نظارت دقیق و مستمر بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌ها، در پروژه‌های مرتبط است.

وی اعلام کرد: عملکرد پخش آسفالت‌ در جاده‌های کشور در سال 1395 معادل با  1/ 10  میلیون تن بوده است. در همین مدت  3637 کیلومتر روکش آسفالت گرم (آزادراه، بزرگراه، اصلی)، 824 کیلومتر لکه‌گیری، 1640 ماسه آسفالت،‌ 69 بازیافت گرم، 2210 کیلومتر درزگیری، 4001 کیلومتر فاگ سیل، 495 کیلومتر چیپ سیل و سیل کت 298 کیلومتر میکرو سرفیسینگ در سطح راه‌های کشور انجام گرفته است.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌ها گفت: بررسی و پیش‌بینی عملکرد روسازی راه، دارای ماهیت پیچیده‌ای است که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند شرایط بارگذاری، شرایط جوی و محیطی، نحوه ساخت، مصالح، طراحی و اجرا است. به همین دلیل، ‌وجود یک چارچوب هماهنگ قابل اجرا در حوزه کنترل،‌ نظارت و مدیریت امری لازم و غیر قابل انکار است. استفاده از دانش مهندسی سیستم‌ها منجر به یک راه حل معجزه‌آمیز و جدید در حل این مساله نمی‌شود، اما تاثیر شایانی در سازماندهی و ایجاد بستر علمی به‌منظور مدیریت شبکه دارد.  

مطاعی افزود: امکان برنامه‌ریزی در سطح شبکه راه‌ها،‌ انتخاب پروژه بهینه و انتخاب گزینه از مهترین دستاوردهای پیاده‌سازی سامانه مدیریت روسازی است. این قابلیت امکان سیاستگذاری،‌ بودجه‌بندی و تخصیص در سطح کلان و برش استانی را به‌وجود آورده است.

وی با بیان این که روند رو به رشد به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و شروع فاز تحقیق و توسعه با کمک این ابزار در حال شکل‌گیری است، افزود: باید هم‌زمان، توجه ویژه‌ای به استفاده کاربردی از خروجی‌های سامانه، از سوی ادارات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای  شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.