| کد خبر: 138253 |

۴ ماه مانده به اربعین؛

آماده‌سازی مرز مهران به دقیقه ۹۰ موکول شد

۴ماه مانده به موسم پیاده‌روی اربعین حسینی، مهیاسازی مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور برای تردد میلیونی زائران در رکود بوده و بازهم تحرک برای رفع مشکلات به دقیقه ۹۰ موکول شده است.

تین نیوز
۴ماه مانده به موسم پیاده‌روی اربعین حسینی، مهیاسازی مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور برای تردد میلیونی زائران در رکود بوده و بازهم تحرک برای رفع مشکلات به دقیقه ۹۰ موکول شده است.

به گزارش مهر، کمتر از چهار ماه تا ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۶ یعنی رویداد بزرگ اربعین حسینی باقی مانده است، راهپیمایی عظیمی که طی سال‌های گذشته به یک حرکت بزرگ فرهنگی در کشور تبدیل‌شده است.

هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران دارای سه مرز رسمی برای اعزام زائران به منظور حضور در این رواید بزرگ است. مهم‌ترین مرز کشور که شاهد تردد بیش از ۷۰ درصد زوار است مرز «مهران» به شمار می‌رود، مرزی که به دلیل وجود امنیت و نزدیکی به شهرهای مذهبی عراق مورد استقبال بیش‌ازحد زوار قرار می‌گیرد.

استقبال وصف‌ناپذیر مردم ازیک‌طرف و زیرساخت‌های استان ۵۵۰ هزارنفری ایلام که شاهد تردد دو میلیون زائر است از طرف دیگر باعث شده مرز مهران در کانون توجه قرار گیرد.

مسئولان طی سه سال اخیر اقداماتی را برای توسعه زیرساخت‌های مرز مهران به‌خصوص در حوزه راه‌سازی انجام داده‌اند ولی هنوز  زیرساخت‌های مرز مهران با شرایط مناسب برای تردد میلیونی فاصله زیادی دارد.

البته فعالیت برای اربعین در استان آغازشده است و کمیته زیرساخت اربعین هم با حضور معاون وزیر کشور در مرز مهران تشکیل شد. هرچند در این جلسه بازهم کم و کاستی‌های زیادی در مورد وضعیت مرز مهران عنوان شد ولی در فرصت اندک باقی‌مانده باید مسئولان همت خود برای حل مشکلات دوچندان کنند.

مشکلات و کمبودهای مرز مهران برای اربعین ۹۶

شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام در این زمینه اظهار داشت: چهار خطه کردن مسیر ایلام-مهران با جدیت و سرعت در حال انجام است، اما در مسیر «کنجانچم»، بعید می‌دانیم چهار خطه کردن جاده به اربعین امسال برسد.

وی گفت: ترمینال برکت هم نیاز به توجه ویژه و توسعه زیرساخت‌ها دارد.

پولادی اظهار داشت: زیرساخت‌های تأمین آب منطقه قطعاً باید توسعه یابد چراکه در اربعین پارسال بیشترین گله مردم از کمبود آب در مسیر زائران بود.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های مخابراتی افزایش خوبی داشته است اما کماکان نیاز به تقویت دارد درعین‌حال نبود سالن مانیتورینگ و مدیریت بحران یک مشکل جدی است که باید رفع شود.

وی با اشاره به اینکه تونل قلاجه حتماً باید به اربعین امسال برسد، تأکید کرد: مسیر مهران به دهلران نیاز به بهسازی جدی دارد.

ضرورت‌های انتظامی مرز مهران

سردار نورعلی یاری فرمانده انتظامی استان ایلام نیز اظهار داشت: کنترل مرز در اربعین امسال به سبب تهدیدات معاندین و گروه‌های تکفیری بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه باید اردوگاه اتباع خارجی در مرز پیش‌بینی شود، گفت: ساماندهی پارکینگ‌ها نیز الزامی بوده و پل‌های کنجانچم و بان رحمان حتماً باید توسعه یابد.

فرمانده انتظامی استان ایلام با تأکید بر اینکه احداث کنارگذر غربی مهران بسیاری از مشکلات ترافیکی را حل می‌کند، گفت: ایجاد ایستگاه‌های صلواتی قطعاً باید با هماهنگی پلیس باشد.

وعده معاون وزیر کشور برای حل مشکلات

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که هوشنگ خندان‌دل معاون وزیر کشور در جلسه کمیته زیرساخت اربعین استان ایلام در مرز مهران گفته است: کارهای بسیار خوبی در مهران انجام‌گرفته و در حال انجام است، مشکلاتی که مدیران استانی در این بازدید به آن‌ها اشاره کردند، حتماً رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: مردم مهران عاشقانه به زوار حسینی در چند سال اخیر خدمت کرده‌اند، ما قطعاً قدردان این مردم عزیز هستیم و تلاش می‌کنیم مشکلات شهر مهران را حل کنیم.

وی افزود: من امروز شاهد بودم که مسئولان با جدیت و عشق حسینی در حال فعالیت هستند، از این بابت خوشحال هستم و به مدیران استان و شهرستان تبریک و خسته نباشید عرض می‌کنم.

مجموعه راه‌سازی، تأمین آب و برق ایجاد پارکینگ در حال انجام است و امیدواریم مشکلات سال گذشته را در این شهر را امسال نداشته باشیموی گفت: مجموعه راه‌سازی، تأمین آب و برق ایجاد پارکینگ در حال انجام است و امیدواریم مشکلات سال گذشته را در این شهر را امسال نداشته باشیم.

خندان‌دل اضافه کرد: حجم کمک‌ها به مردم مهران با استفاده از افزایش اعتبارات سعی کنیم مشکلات را رفع کنیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور گفت: با استفاده از افزایش اعتبارات درزمینهٔ ایجاد زیرساخت‌ها به مهران کمک خواهیم کرد.

خندان‌دل تصریح کرد: مسئولان استان کرمانشاه بسیار علاقه‌مند به تردد زوار اربعین از این استان هستند، اما تصمیم نهایی در این مورد منوط به لحاظ کردن مسائل و ملاحظات امنیتی است.

لزوم توسعه محور ایلام-مهران تا اربعین ۹۶

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس‌راه استان ایلام نیز روز گذشته بر جداسازی محور ایلام -مهران تا اربعین ۹۶ تأکید کرد و گفت: تسهیل در تردد زائران اربعین مستلزم برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌ها است.

وی گفت: وضعیت جاده‌های استان ایلام که تا چند سال پیش صرفاً ترددهای بومی را تجربه می‌کرد، حال اما پس از بازگشایی مرز مهران و تردد زائرین به عتبات عالیات طبیعتاً باید گسترش‌یافته و تقویت شود. 

وی یکی از اساسی‌ترین موضوعات را بحث توسعه و جداسازی مسیر به‌ویژه از ایلام تا مهران عنوان کرد و گفت: البته مشکلات جاده‌ای دیگری نیز در این مسیر هست که بایستی تا قبل از آغاز طرح اربعین سال جاری رفع شوند.

سرهنگ همتی زاده جداسازی و محصورسازی جاده ۱۱ کیلومتری شهر مهران تا پایانه مرزی، ساماندهی پایانه مسافربری برکت و پارکینگ بزرگ اربعین، ایجاد کمربندی غربی شهر مهران و ساماندهی تقاطع سه‌راهی شرکت نفت آذر و جداسازی مسیر در این تقاطع را از ضرورت‌ها اعلام می‌کند.

رئیس پلیس‌راه استان ایلام بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح ارغوان، ساماندهی تقاطع روستای مهدی‌آباد و جداسازی مسیر، روکش آسفالت محور فرعی ماربره و نصب علائم و ایمن‌سازی این مسیر، ایجاد یک راه دسترسی موقت از سه‌راهی قدیم و جدید ماربره تا سه‌راهی جندالله برای استفاده در زمان یک‌طرفه سازی مسیر  و حفاظ گذاری و ایمن‌سازی پل‌ها و پرتگاه‌های حاشیه جاده را از مهم‌ترین نیازها و مشکلات مسیر تردد زائران اربعین در استان ایلام عنوان کرد.

وی گفت: ترددهای سنگین ایام اربعین نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران عتبات عالیات است و لذا در کنار هم قرار گرفتن این دو عنصر یعنی برنامه‌ریزی و ایجاد بستر مناسب تا حد زیادی مشکلات ترافیکی سر راه زائران را رفع خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری نهادهای دولتی مرتبط بتوانیم خدمت مناسبی به زائران داشته باشیم.

مسیر ایلام -مهران در حال چهارخطه شدن است

سید کمال‌الدین میرجعفریان مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز اظهار داشت: با برنامه‌های تعریف‌شده برای این محور تا اربعین سال آینده بیشتر قسمت‌های مسیر چهار خطه خواهد شد اما قسمت‌هایی نیز وجود دارد که باید تونل و پل‌های بزرگی احداث شود و این امر زمان‌بر خواهد بود که امیدواریم این قسمت‌ها نیز در کمترین زمان به بهره‌برداری برسند.

وی بیان کرد: امسال ۱۲ کیلومتر ورودی شهر مهران از تقاطع سد شهید آل اسحاق تا مهران و چهار کیلومتر خروجی شهر ایلام از میدان قرآن تا روستای مهدی‌آباد چهار خطه شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین عملیات اجرایی ۴۵ کیلومتر صالح‌آباد تا تقاطع سد شهید آل اسحاق و ۱۹ کیلومتر سه‌راهی ماربره تا صالح‌آباد اجرایی شده و با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال اجراست و به‌این‌ترتیب کل مسیر ایلام تا مهران در حال چهار خطه شدن است.

میرجعفریان اظهار داشت: در حال حاضر مناقصه چهارخطه ایلام تا تقاطع ماربره (حدفاصل روستای مهدی‌آباد تا تقاطع ماربره محور ایلام – مهران) در مرحله نهایی تعیین پیمانکار است که با شروع به کار این قطعه عملاً کل محور ایلام به مهران در حال چهار بانده شدن است.

مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص قطعه ۴۵ کیلومتری صالح‌آباد تا سد شهید آل اسحاق گفت: این قطعه توسط موسسه ولی‌عصر (عج) در قطعات مختلف با پیشرفت مناسب در حال اجرا است، این پروژه در بازه زمانی ۱۸ ماهه تعریف شده اما مسئولان موسسه در تلاش هستند تا با یک برنامه ده‌ماهه تا اربعین سال آینده بتوانند این قسمت از مسیر را به بهره‌برداری برسانند.

آماده‌سازی ۹۶ گیت برای تردد زائران

نورالله دلخواه مدیرکل حمل‌ونقل و راهداری استان ایلام نیز دراین‌ارتباط اظهار داشت: راهداری در تلاش برای مهیاکردن جاده امن برای زائران است.

وی با اشاره به آماده‌سازی ۹۶ گیت برای تردد زائران، افزود: ۳۰ گیت در داخل پایانه و ۶۴ عدد آن در بیرون از پایانه ساماندهی شده است.

وی اعلام کرد: یکی از برنامه‌های این اداره مدیریت و کنترل هوشمند راه‌های ایلام است که  در راستای مدیریت هوشمند راه‌ها، چهار سامانه ثبت تخلف در جاده‌ها هم‌اکنون فعال است و ۱۰ سامانه دیگر هم در حال نصب است.

دلخواه ادامه داد: تاکنون ۱۶ دوربین در محورهای استان نصب‌شده که به ۲۶ عدد خواهند رسید.

وی افزود: مجتمع‌های رفاهی برای زائران در حال آماده‌سازی است و علاوه بر این نقاط حادثه‌خیز مسیر تردد زائران رفع نقص می‌شود.

فرصت‌های بی‌نظیر اربعین برای توسعه گردشگری مذهبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام، با توجه به مرزی بودن استان ایلام به‌عنوان دروازه عتبات عالیات و نزدیک شدن به ماه محرم و اربعین حسینی (ع) مسیرهای مهم زیارتی عتبات عالیات را معرفی کرد.

عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: بیشترین گردشگران استان را، گردشگران زیارتی عتبات عالیات تشکیل می‌دهند. بسیاری از مردم ایران تلاش می‌کنند حداقل یک‌بار در طول زندگی به عتبات عالیات عراق مسافرت کنند و استان ایلام به دلیل داشتن مرزهای طولانی با عراق بهترین راه برای رفتن به عتبات عالیات محسوب می‌شود.

 وی مسیرهای مهم زیارتی استان را سه مسیر اعلام کرد و بیان داشت: مسیر اول چرداول- ایلام-صالح‌آباد- مهران-عراق  است و این مسیر متعلق به گردشگرانی است که از مناطق مختلف کشور از مبدأ ورودی شمال وارد استان می‌شوند.

وی تصریح کرد: مسافران آذربایجان، تهران، شمال و … از مهم‌ترین مسافران این مسیر محسوب می‌شوند.

شنبه زاده گفت: مسیر دوم دهلران-مهران-عراق است که زائران جنوب کشور ازجمله خوزستان، بوشهر، فارس و … که از جنوب به استان وارد می‌شوند از این مسیر عبور می‌کنند.

شنبه زاده اظهار داشت: مسیر سوم دره‌شهر-ایلام -صالح‌آباد-مهران-عراق است و زائرانی که از شرق استان وارد می‌شوند نظیر لرستان، اصفهان، مرکزی و … این مسیر را اکثراً برای رفتن به عتبات عالیات عراق انتخاب می‌کنند.

مرز مهران مناسب ترین و بهترین راه برای فعالیت های گردشگری و زیارتی و هم چنین یکی از مناسب ترین و مطمئن ترین مناطق برای فعالیت اقتصادی است

وی افزود: در این راستا برنامه‌ریزی و ساماندهی مدیریت پذیرش گردشگران شامل اطلاع‌رسانی مناسب به گردشگران و زوار، تجهیز زیرساخت‌های لازم اقامتی، پذیرایی، اداری، ترانزیتی و تسهیل فرایندهای اداری و برقراری فضای مناسب تعاملی بین دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط می‌تواند در بهره‌وری بهینه و به فعل رساندن ظرفیت‌های موجود بسیار تأثیرگذار باشد.

شنبه زاده اشاره کرد: مرز مهران مناسب‌ترین و بهترین راه برای فعالیت‌های گردشگری و زیارتی و هم‌چنین یکی از مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین مناطق برای فعالیت اقتصادی است.

شهر مهران حدود ۱۲کیلومتر تا نقطه صفر مرزی فاصله دارد و کمتر از ۲۰ کیلومتر با شهرهای بدره و زرباطیه عراق فاصله دارد و به‌عنوان حلقه اتصال مرکز استان واسط و بغداد عراق در طول قرن‌ها مهم‌ترین گذرگاه ارتباطی مردمان دو سوی مرز بوده است.

استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مرزی کشورمان به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر شاهد تردد میلیونی زائران عتبات عالیات به‌خصوص در ایام اربعین بوده است.

مسئله اربعین و مرز مهران باعث شده امروز استان ایلام و این مرز بیش از گذشته موردتوجه مسئولان کشوری در بحث زیرساخت‌ها قرار گیرد، زیرساخت‌هایی که در گذشته به‌واسطه محرومیت‌های متعدد استان به فراموشی سپرده‌شده بود و حالا استان به جاده‌های استاندارد، راه‌آهن و فرودگاه نیاز مبرم دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.