| کد خبر: 136294 |

◄ چرا قیمت بلیت اتوبوس‌ها زیاد نشد؟

چه عواملی در تعیین نوع سفر تأثیرگذار هستند؟ طبعاً دلایلی وجود دارد که برخی سفر هوایی و برخی زمینی و انواع مختلف سفر را انتخاب می‌کنند.

تین نیوز

چه عواملی در تعیین نوع سفر تأثیرگذار هستند؟ طبعاً دلایلی وجود دارد که برخی سفر هوایی و برخی زمینی و انواع مختلف سفر را انتخاب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، این دلایل طیف وسیعی را از راحتی و ایمنی گرفته تا سرعت در برمی‌گیرند، اما شاید یکی از مهم‌ترین این دلایل، مفهومی با عنوان قیمت باشد، قیمت تمام‌شده، یکی از مؤثرترین عوامل انتخاب نوع سفر است، اما راه صحیح برخورد با این مفهوم تأثیرگذار چیست؟ آیا اگر در نظر داریم تا استفاده مردم از یک نوع خاص سفر را بیش‌تر کنیم، کاهش قیمت و یا تثبیت نرخ آن در یک دوره طولانی‌مدت صحیح است؟ و یا درعین‌حال که به‌راحتی و رفاه مصرف‌کنندگان فکر می‌کنیم، لازم است به متصدیان و عوامل برقرارکننده سفر هم بی اندیشیم؟

مناسبت این مقدمه کوتاه این بود که در نوروزی که گذشت، شاهد آن بودیم که نرخ کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری، هیچ‌گونه افزایشی نداشت، این تصمیم طبعی مورد رضایت مسافران قرار گرفت، اما روی دیگر سفرهای جاده‌ای رانندگان و مالکان و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر هستند و باید دید این تصمیم برای روی دیگر سفرها هم راضی‌کننده بوده یا خیر؟

در همین خصوص و برای آگاهی از علت این تصمیم، به سراغ محمدرضا شهرکی ثانوی، مدیرکل حمل‎‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رفتیم و علت را از او جویا شدیم.

مدیرکل حمل‎‌ونقل مسافر سازمان راهداری گفت: در سفرهای نوروزی سال 96 بر اساس اعلام آمادگی که توسط تشکل‌های صنفی در سطح کشور شد و جهت همراهی با مسافرین در راستای شعار ستاد تسهیلات سفر (نوروز 96 - خدمات متفاوت) فقط جهت طرح جابجایی مسافرین نوروزی 96 هیچ‌گونه افزایش قیمتی جهت جبران سفرهای یکسرخالی ناوگان نداشتند.

شهرکی ادامه داد: اما بحث قیمت حمل همان‌گونه که می‌دانید همه‌ساله تابع افزایش هزینه‌های مرتبط با بخش حمل‌ونقل (هزینه‌های بیمه - هزینه‌های تعمیر و نگهداری ناوگان - حقوق و دستمزد متصدیان بخش و...) و وضعیت عرضه و تقاضا موردبررسی تشکل‌های صنفی قرار می‌گرفت و اعلام و اجرا می‌گردید در سال جاری نظر به اینکه بر اساس اطلاعات و آمار ثبت‌شده طی سال‌‌های گذشته همواره عرضه خدمات حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در اکثر ایام سال بیشتر از تقاضای آن بوده، به‌طوری‌که میزان فعالیت سالیانه ناوگان حمل‌ونقل بسیار پایین‌تر از نرم‌های استاندارد آن (میزان اشغال صندلی اتوبوس در هر سفر 50%) است لذا بر اساس ضوابط حاکم بر بخش حمل‌ونقل مسافر و مستند به ماده 9 آئین‌نامه اجرایی تبصره 1 ماده 31 رسیدگی به تخلفات رانندگی و نیز مصوبه سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور به تاریخ 3/5/95 بحث تعیین نرخ در سال جاری در قالب تدوین دستورالعمل شناورسازی قیمت انشا الله با مدیریت تشکل‌های صنفی و تحت نظارت سازمان اجرایی خواهد شد.

شهرکی در پایان گفت: قطعاً اجرای این دستورالعمل باعث افزایش رضایتمندی مسافرین، افزایش بهره‌وری ناوگان و ایجاد محیط رقابتی میان شبکه‌های سیر شرکت‌های حمل‌ونقل جهت ارتقاء سطح خدمات قابل‌ارائه به مسافرین خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.