| کد خبر: 27241 |

افتتاح " شادگان " از دولت دهم تا یازدهم

◄ همه مزایای افتتاح یک بندر؛ از محرومیت‌زدایی تا تحول در صادرات خرما

تین نیوز | بندر شادگان بالاخره با همت مسئولان استان خوزستان و مدیران بندری این استان، آغاز به کار کرد؛ گفته می شود که بهره برداری از این بندر، گام مهمی در راستای توسعه تجارت دریایی و محرومیت زدایی از منطقه خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، نخستین گام ها برای راه اندازی بندر شادگان، از توابع استان خوزستان، در سال های گذشته آغاز شد.

از اوایل اسفندماه 91 که خبر افتتاح بندر شادگان در آخرین ماه های حضور دولت دهم، منتشر شد حدود 20 ماه می گذرد؛ افتتاحی که در آن، عملا به جز بهره برداری از یک راه دسترسی به بندر، اتفاق خاص دیگری نیفتاد و بندر، عملا فعال نشد.

این بندر با سرمایه گذاری بیش از ۳۵۰ میلیارد ریالی سازمان بنادر و دریانوردی احداث شده است. عملیات احداث ابنیه و زیرساخت‌های بندر شادگان، در سال گذشته به پایان رسید، اما تاکنون فعالیت‌های بندری آن به دلیل عدم صدور مجوز بین المللی آغاز نشده بود.

فاز اول بندر شادگان دارای بیش از سه هکتار مساحت و مجموع مساحت زمین تملک شده این بندر حدود 30 هکتار است.

بندر شادگان دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود 100 هزار تن در سال است که ظرفیت شناور آن پس از لایروبی به 500 تن می رسد. این بندر دارای بیش از 300 فروند لنج صیادی و تجاری و بیش از 650 قایق صیادی فعال است که دو رودخانه کارون و جراحی از کنار آن می گذرند.

شادگان با داشتن حدود 2 میلیون و 500 هزار اصله نخل خرما، رتبه اول کشور را از این نظر دارد و سالانه 60 هزار تن خرما به کشورهای همسایه خلیج فارس از طریق بندرعباس و دیگر بنادر صادر می کند.

پیگیری افتتاح بندر در دولت یازدهم
با آغاز به کار دولت یازدهم توجهات دوباره به این بندر جلب شد و مسولان شهرستان شادگان، تاکیدات دوباره ای را بر لزوم بهره برداری از این بندر آغاز کردند.

تابستان امسال بود که فرماندار شادگان، خواستار توجه بیشتر مسوولان و فعال شدن بندر تجاری شادگان شد. وی از آمادگی تمامی زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندر شادگان خبر داد و گفت: مسوولان کشور معتقدند که شادگان شهری مرزی نیست در حالی که ما دارای 55 کیلومتر مرز دریایی هستیم و انتظار داریم مسئولانی که چنین اعتقادی دارند، از نزدیک از شهرستان بازدید و این مساله بررسی را کنند.

سنواتی گفت:‌ در حال حاضر فقط فعالیت صیادی در این بندر انجام می‌شود، اما فعالیت تجاری یعنی استفاده از مرز دریایی هنوز انجام نشده و منوط به کسب مجوز مرزی است.

عبداله تمیمی، نماینده شادگان در مجلس نیز پیگیری های مکرری برای راه اندازی این بندر انجام داد. وی در شرح این پیگیری ها می گوید: عدم فعالیت بندر شادگان که قریب به 40 میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده بود به هیچ عنوان زیبنده شهرستان شادگان نبود لذا طی نشست های متعدد و پیگیری های مداوم صورت گرفته با وزرای صنعت، معدن و تجارت همچنین وزیر کشور و سایر وزارتخانه ها و متولیان مرتبط، سرانجام گروه های کارشناسی مربوطه در چند نوبت به شهرستان سفر کردند و سرانجام با افتتاح بندر موافقت شد.

پیگیری نمایندگان مجلس، استاندار خوزستان و فرماندار شادگان نهایتا در مهرماه امسال به نتیجه رسید و  مجوز فعالیت این بندر از سوی وزارت کشور صادر و اعلام شد که از پنجم آبان ماه، اسلکه شادگان مطابق ضوابط و مقررات گمرکی و گذرنامه، تحت مدیریت و سرپرستی مرز مجاز دریایی بندرامام خمینی(ره) شروع به فعالیت خواهد کرد.

ظرفیت‎ها و مزایای بهره‌برداری از بندر شادگان
چنانکه مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان می گوید، با راه اندازی رسمی بندر شادگان، عملیات پهلودهی شناورهای تجاری زیر 500 تن در این بندر آغاز می شود.

چنانکه فرماندار شادگان و نماینده مردم این شهرستان در مجلس می گویند، از جمله نتایج بهره برداری از این بندر می توان به نکات زیر اشاره کرد:

- امکان رونق تجارت دریایی و کسب و کار با داشتن 55 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس
- افزایش سطح امنیت مرزی منطقه (مرز مشترک با عراق)
- با توجه به این که شادگان به عنوان بزرگ ترین تولید کننده خرمای کشور، سالانه 40 هزارتن خرمای خود را از طریق بندر عباس به خارج صادر می کند، راه اندازی این بندر تحولی در زمینه صادرات خرما به دنبال خواهد داشت.
- واردات مواد خام و صادرات محصولات فولاد شادگان که اخیرا توسعه یافته، با آغاز به کار بندر شادگان تسهیل می شود که این مساله، رونق اقتصادی شهرستان را در پی خواهد داشت.
- ظرفیت تخلیه و بارگیری 100 هزار تنی بندر شادگان می تواند در رفع یکی از عمده ترین مشکلات مردم یعنی بیکاری موثر باشد و پیش بینی می شود حدود 2 هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم با راه اندازی بندر، ایجاد شود.
- استفاده از ظرفیت های گردشگری تالاب شادگان که هنوز به مردم معرفی نشده است؛ این تالاب چه در زمینه گردشگر و چه در زمینه ایجاد شغل هایی مثل صید انواع طیور، کشاورزی و ماهگیری ظرفیت های بی شماری دارد
- احیای اقتصاد منطقه و کاهش مشکلاتی مانند بیکاری، قاچاق، بهداشت و محرومیت، به ویژه این که گمرک نیز در این منطقه فعالیت خاهد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.