| کد خبر: 166638 |

◄ آمادگی سازمان بنادر برای لایروبی اروند

سازمان بنادر و دریانوردی آماده لایروبی رود اروند است. هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر گفت: در حال یافتن خط‌‌القعر جدیدی هستیم که این موضوع مستلزم این است تا تفاهم دو کشور را دراین‌باره کسب کنیم.

تین نیوز

سازمان بنادر و دریانوردی آماده لایروبی رود اروند است.

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر گفت: در حال یافتن خط‌‌القعر جدیدی هستیم که این موضوع مستلزم این است تا تفاهم دو کشور را دراین‌باره کسب کنیم.

آخرین تصمیمات در رابطه با لایروبی اروند را اعلام کرد و گفت: این تصمیم را باید مقامات عالی هر دو کشور ایران و عراق بگیرند که آیا منتظر عراقی‌ها بمانیم برای خط‌القعر جدید یا برگردیم به تالوگ قدیم و ما منتظر تصمیم‌گیری هستیم.

حق‌شناس گفت: مبنای اختلاف ایران و عراق نیز خط‌القعر (تالوگ) جدید است. اگر خط‌القعر قبل از انقلاب اسلامی را بخواهیم احیا کنیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم، گرچه هزینه لایروبی سنگینی برای کشور و سازمان بنادر و دریانوردی دارد اما آمادگی این کار را داریم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: درهرحال این تصمیم را باید مقامات عالی هر دو کشور ایران و عراق بگیرند که آیا منتظر عراقی‌ها بمانیم برای خط‌القعر جدید یا برگردیم به تالوگ قدیم و ما منتظر تصمیم‌گیری هستیم. 

پیش‌تر نیز حق‌شناس گفته بود: حداقل ۱۰ کیلومتر از طول این رودخانه ۹۲ کیلومتری با مشکل حاد تردد شناورها مواجه است. برای لایروبی اروند باید ده‌ها شناور مغروقه‌ها در بستر این رودخانه خارج شوند تا بتوان عمق آبخور این آبراه را از ۳ متر فعلی به ۹ متر افزایش داد و زمینه تردد شناورهای سنگین فراهم کرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به همین منظور مذاکره با طرف عراقی در قالب مفاد توافقنامه ۱۹۷۵ الجزایر که خط تالوگ را به‌عنوان مرز دو کشور معین کرده است، ادامه دارد تا عراقی‌ها به تشکیل گروه کاری مشترک CBC راغب شوند.

حق‌شناس افزود: ۱۰ کیلومتر خط‌القعر آب به سمت عراقی‌ها در اروند جابجا شده است و در برخی مناطق به معنای واقعی تپه ایجادشده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، او گفت:‌ احیای خط‌القعر قدیمی که در توافق‌نامه الجزایر به آن اشاره‌شده به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد. یا باید این هزینه را تأمین کرد و یا اینکه باید سراغ خط‌القعر جدید برویم که داخل خاک عراق است.

خط‌القعر اروند در زمان رژیم پهلوی یکی از مسائل اصلی بین دو کشور بود که در مذاکرات الجزایر به نفع ایران تعیین شد. به دلیل این‌که محدوده مورد تملک ایران در اروند طبق توافق الجزایر بیشتر بوده است، عراق همیشه نسبت به این توافق اعتراض داشته و چه در رژیم سابق و چه در دوران جمهوری اسلامی این مسئله از اصلی‌ترین محورهای مناقشات بین دو کشور بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.