| کد خبر: 166086 |

◄ رونق بندر شهید بهشتی با بسته تشویقی سازمان بنادر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان جزئیات و اثرات بسته تشویقی تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در نظر گرفته شده برای رونق اقتصادی بندر شهید بهشتی چابهار را تشریح کرد.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان جزئیات و اثرات بسته تشویقی تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در نظر گرفته شده برای رونق اقتصادی بندر شهید بهشتی چابهار را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی امور بندری و دریایی کشور، بر اساس وظایف ذاتی خود و با استناد به قانون تسریع در  امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر کشور همچنین افزایش رقابت‌پذیری خدمات بندری و دریایی در منطقه و جهان، ارتقاء توان صادرکنندگان و کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی، مبادرت به بازنگری و بهسازی سطح تعرفه‌های بندری و دریایی کرده است.

در همین رابطه سازمان بنادر برای بندر شهید بهشتی چابهار بسته تشویقی به صورت تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در نظر گرفته است تا شاهد رونق اقتصادی این بندر در سال جاری باشیم. به همین منظور با بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت و گویی انجام شده که در ادامه می‌آید:

تخفیف‌های تعرفه‌ای با محوریت چه موضوعاتی در بندر چابهار اتخاذ شده است؟

تجارت دریایی و اقتصاد دریا محور؛ بهترین و به صرفه‌ترین نوع تجارت است و سازمان بنادر و دریانوردی به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران، صادرکنندگان، واردکنندگان، صاحبان خطوط کشتیرانی و همچنین حمایت از کالاهای ایرانی و افزایش رقابت‌پذیری کاهش رسوب کالا در بنادر، تخفیفات تعرفه‌ای را با ارائه بسته تشویقی به بنادر ابلاغ کرده است. ارائه مشوق‌های ویژه بندر چابهار در کنار تسریع در تکمیل زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و ترانزیتی و تسهیل فرآیندها برخورداری از سایر خدمات لجستیکی و ایجاد ارزش‌افزوده در محوطه‌های بندری و اراضی پسکرانه از طریق احداث کارخانه، ایجاد صنایع تبدیلی، ارائه خدمات بسته‌بندی و خدمات صادرات مجدد کالا موجب رشد و توسعه اقتصادی بندر و محور شرق، اشتغال‌زایی و توسعه پایدار در استان و کشور خواهد شد.

چه تغییرات عمده و مهمی برای رونق بندر چابهار در سال جاری در بخش تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در نظر گرفته شده است؟

سازمان بنادر و دریانوردی به منظور رونق بندر چابهار بسته مشوق‌های تعرفه‌ای در قالب تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی مصوب کرد و این مهم و از پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری ابلاغ شد. این تعرفه‌ها شاملِ تخفیف ۸۰ درصدی در حقوق، عوارض و هزینه‌های وارده بر کانتینر و کشتی‌ها، ۸۰ درصد تخفیف در حقوق، عوارض و هزینه‌های توقف کنار اسکله وارد بر کشتی‌های کانتینری، ۶۰ درصد تخفیف در هزینه‌های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی‌ها است. این موارد پس از انعقاد قرارداد، تفاهم‌نامه و راه‌اندازی خطوط کشتیرانی لاینر و تعهد حمل کانتینر به بندر شهید بهشتی است. علاوه بر هزینه‌های مترتب بر کشتی‌ها، برای هزینه‌های تخلیه و بارگیری THC ۹۰ درصد و انبارداری کانتینرهای خالی به میزان ۷۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. همچنین تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیردولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار و عدم اعمال رشد اجاره‌بهای ثابت قرارداد اجاره اراضی به مدت ۵ سال در مدل‌های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل‌های مالی و اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه‌گذاری شامل اجاره‌بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت ۵ سال از زمان بهره‌برداری مشوق‌های غیرتعرفه‌ای است که برای حمایت از سرمایه‌گذاران در بندر چابهار در نظر گرفته شده است.

تغییرات تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای تا چه میزان به رونق بندر چابهار کمک می‌کند؟

به منظور افزایش رقابت‌پذیری، کاهش رسوب کالا در بنادر، تشویق صادرات و ترغیب خطوط کشتیرانی به تردد و پهلوگیری در بنادر کشور، تغییرات تعرفه‌ای در نظر گرفته شده است که قطعاً با هماهنگی و همکاری ارگان‌های تسهیل‌کننده در حوزه ترخیص کالا و حمل‌ونقل، تأثیر بسزایی در ترافیک بار و کالا خواهد داشت. با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر در سال ۹۷ گردشگری دریایی است ارائه بسته مشوق‌های غیر تعرفه‌ای و تخصیص تسهیلات خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو موجب رونق گردشگری دریایی خواهد شد.

مهمترین تغییر تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای صورت گرفته را در چه می‌دانید؟

کاهش تعرفه‌های بندری و ارائه تخفیفات برشمرده در حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری و تخصیص تسهیلات تعرفه‌های غیر بندری، تسهیلات در اجاره‌بها اراضی و معافیت‌های پرداختی سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه‌گذاری در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به منظور حمایت از صاحبان کالا، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تکمیل و تجهیز زیرساخت‌ها و ترغیب صاحبان بار و سرمایه‌گذاران به انتخاب بندر چابهار به عنوان مبدأ صادرات، واردات و ترانزیت است که این مشوق‌ها مکمل یکدیگر و به صورت بسته تشویقی ارائه شده است. مشوق‌های غیرتعرفه‌ای به عنوان مکملی برای تخفیفات تعرفه‌ای است و مطمئناً رضایت‌مندی سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا را در پی خواهد داشت.

این تغییرات تا چه حد در جذب سرمایه‌گذار، خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو مؤثر است؟

با توجه به اولویت سازمان بنادر به رشد و توسعه گردشگری دریایی در بنادر و ابلاغ مشوق‌های غیر تعرفه‌ای و تخصیص تسهیلات خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو از محل وجود اداره شده به بخش‌های غیردولتی و با توجه به سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  به کشور پاکستان و بررسی و تبادل‌نظر در خصوص راه‌اندازی خط مسافری دریایی بین بنادر پاکستان و بندر چابهار با وجود امکانات و برخورداری از بزرگ‌ترین و مجهزترین ترمینال بین‌المللی مسافری در بندر چابهار؛ با ابلاغ مشوق‌های در نظر گرفته شده زمینه‌های ترغیب و تشویق هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران جهت حضور و فعالیت در بندر چابهار وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.