| کد خبر: 163366 |

◄ نهایی شدن قرارداد «پایانه صادراتی بندرانزلی» تا ۵ ماه دیگر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از نهایی شدن قرارداد پایانه صادراتی بندرانزلی تا شهریورماه سال جاری خبر داد و اعلام کرد: پس از امضای قرارداد، ساخت و ایجاد پایانه صادراتی بندر انزلی کلید خواهد خورد.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در ارتباط با احداث ترمینال صادراتی در بندر انزلی، گفت: به‌منظور صادرات به کشورهای حوزه CIS، در شمال کشور و به‌ویژه بنادر شمالی ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد اما باوجوداین پتانسیل‌ها، بازرگانان و تجار ما کماکان نتوانسته‌اند به‌طور مؤثر در بازارهای این منطقه حضور پیدا کنند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین چراغی ادامه داد: بنادر به‌عنوان یک حلقه واسط بین حمل‌ونقل و تجارت بین‌المللی تنها می‌توانند بخشی از این نقش را در حوزه رعایت شاخص‌های بهره‌وری، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ارائه تسهیلات قانونی ایفا کنند و برای تکمیل این زنجیره نیاز است که سازمان‌های دیگر نیز ورود کرده این فرآیند صادراتی را کامل کنند.

توجه به نیاز جامعه هدف در کشورهای حوزه CIS

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع توجه به نیازهای جامعه هدف است، بیان کرد: بازرگانان و تجار ایرانی باید به نیازهای جامعه هدف به‌طور ویژه و دقیق نگاه و استانداردهای لازم و موردنیاز مشتریان بین‌المللی از قبیل بسته‌بندی مناسب، کیفیت مطلوب، قیمت پایین، سرعت دسترسی بالا و مقوله استمرار کالا در بازار را رعایت کنند چراکه این مسائل در موفقیت یا عدم موفقیت صادرات نقش بسیار مهمی دارد.

راهکار پایدار کردن وضعیت صادراتی با حضور سرمایه‌گذار خارجی

چراغی با اشاره به اینکه جهت کمک به فرآیند موجود در حوزه بنادر به این نتیجه رسیدیم که از حضور سرمایه‌گذاران خارجی کشورهای حوزه CIS بهره‌مند شویم، گفت: با این رویکرد می‌توانیم به‌واسطه حضور سرمایه‌گذاران خارجی وضعیت صادراتی خود را پایدار کنیم. به همین منظور با سرمایه‌گذار روسی جهت ایجاد پایانه صادراتی در بندرانزلی وارد مذاکره شدیم. این سرمایه‌گذار خارجی نیز با سرمایه‌گذار ایرانی مذاکرات خود را انجام داده است تا پایانه صادراتی که شامل سردخانه، مرکز سورتینگ و بسته‌بندی و یارد کانتینری اعم از یخچالی و خشک در بندر انزلی به‌صورت بلندمدت به این شرکت ایرانی-روسی واگذار شود.

وی افزود: مذاکرات صورت پذیرفته و طرح توجیه فنی و اقتصادی توسط دو سرمایه‌گذار تهیه‌شده است.امیدواریم تا شهریورماه سال ۱۳۹۷ قرارداد مربوطه نهایی شود و پس‌ازآن ساخت و ایجاد پایانه صادراتی بندر انزلی شروع شود.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان برآوردها حاکی از آن است که جمعیتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر در کشورهای این منطقه وجود دارد که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دریا دسترسی دارند.

وی در خصوص کالا و محصولاتی که قرار است از پایانه بندر انزلی صادر شوند، اظهار کرد: عموماً کالا و محصولات موردنیاز همچون مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خشکبار، لبنیات، مواد پروتئینی و حتی گل و گیاهان دارویی از عمده کالاهای صادراتی این پایانه خواهند بود چراکه عموم این کالا و محصولات در بازار روسیه موردنیاز است و اگر از کیفیت مطلوب برخوردار باشد می‌تواند جای خود را در بازار کشورهای حوزه CIS  باز کند.

هم‌افزایی بنادر انزلی و کاسپین

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر امضای تفاهم‌نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و منطقه آزاد انزلی به‌منظور تعیین تکلیف و تشریح وظایف سازمان‌های مذکور در قبال دو بندر انزلی و کاسپین، بیان کرد: با این تفاهم‌نامه دو بندر کاسپین و انزلی می‌توانند در حوزه‌های مختلف اعم از صادرات و ترانزیت هم‌افزایی داشته باشند و تبادلات تجاری بین استان گیلان و کشورهای حوزه CIS را ارتقا بخشند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.