| کد خبر: 158272 |

علیم یارمحمدی

پنجره جدیدی رو به چابهار باز شده است

نماینده مردم زاهدان، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به جمله ریاست جمهوری مبنی بر این که چابهار دروازه ملل دنیاست، اشاره و تاکید کرد: این منطقه جزو پنج نقطه استراتژیک جهان به شمار می‌رود و به طور حتم تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی در راستای افزایش ظرفیت بندر چابهار است.

تین نیوز

نماینده مردم زاهدان، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به جمله ریاست جمهوری مبنی بر این که چابهار دروازه ملل دنیاست، اشاره و تاکید کرد: این منطقه جزو پنج نقطه استراتژیک جهان به شمار می‌رود و به طور حتم تاسیس  دالان حمل و نقل و گذر بین المللی در راستای افزایش ظرفیت بندر چابهار است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی بندر چابهار، علیم یارمحمدی در ارتباط با ابلاغ قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار) بیان کرد: قطعاً موقعیت ژئوپولیتیکی چابهار به گونه ای است که کشورهای منطقه نگاه ویژه ای به آن دارند بنابراین ناگزیر به بهبود وضعیت صادرات، واردات و تولید در این منطقه هستیم.

وی ادامه داد: اقداماتی از یک ماه و نیم قبل توسط دولت و رئیس جمهوری صورت گرفته تا ظرفیت  بندر چابهار از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن برای کالاهای صادراتی و وارداتی افزایش یابد تا بدین طریق پنجره جدیدی به روی بندر چابهار باز شود.

چابهار دروازه ملل دنیا

نماینده مردم زاهدان، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ریاست محترم جمهوری چابهار را دروازه ملل دنیا معرفی کردند، گفت: بنابراین چنین اقداماتی در راستای افزایش ظرفیت بندر چابهار است. علاوه بر این چندی پیش نیز روسای جمهوری کشورهای ایران، هند و افغانستان موافقتنامه سه جانبه ای را به جهت افزایش تبادلات تجاری و افزایش ظرفیت محور شرقی ایران به امضا رساندند.

یارمحمدی با اشاره به اینکه هندی‌ها راغب به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار هستند، عنوان کرد: به طور حتم یکی از عوامل توسعه ای در منطقه جذب سرمایه گذار خارجی است که می تواند گام محکمی در راستای توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی چابهار در راستای افزایش ظرفیت بندر چابهار و در جهت تامین منافع سایر کشورها است، بیان کرد: قطعاً چنین اقداماتی می‌تواند به جذب سرمایه گذاران خارجی در منطقه کمک کند.

توسعه بنادری همچون چابهار جایگزین مناسب درآمدهای نفتی

نماینده مردم زاهدان، در دهمین دوره مجلس با بیان این‌که اگر قصد داریم با افزایش ظرفیت بنادری همچون چابهار جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی ایجاد کنیم، یادآور شد: به طور حتم استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور که یکی از آن‌ها افزایش ظرفیت بندری همچون چابهار است می‌توان اقتصاد کشور را از بن‌بست خارج کرد.

یارمحمدی با ابراز تاسف نسبت به این‌که مقوله زیرساخت‌ها در چابهار مغفول مانده، اظهار کرد: متاسفانه از ایجاد زیرساخت‌های لازم و کافی در چابهار مغفول مانده‌ایم و دولت اعلام می‌کند که بنیه کافی برای تامین اعتبار در این رابطه ندارد. هرچند اعتبارات مناسبی در سفر اخیر دولت به این منطقه پیش بینی شده که باید مدنظر قرار گیرد اما راه‌حل اساسی برا حل مشکلات منطقه جذب سرمایه‌ گذار خارجی است.وی ادامه داد: علاوه بر سازمان منطقه آزاد چابهار، وزارت راه و شهرسازی باید به بهبود وضعیت منطقه‌ ازاد چابهار توجه داشته باشند، هرچند برخی اقدامات از جمله تملک اراضی و جانمایی‌ها صورت گرفته است.

آخرین وضعیت راه‌آهن چابهار

نماینده مردم زاهدان، به آخرین وضعیت راه‌آهن چابهار اشاره و اظهار کرد: راه‌آهن چابهار در چهار قطعه ایرانشهر - چابهار، زاهدان – خاش و دو قطعه بین خاش و ایرانشهر مدنظر قرار گرفته و در مجموع با پیشرفت فیزیکی ۲۷,۵ درصدی روبه‌رو بوده است. باید هرچه سریع‌تر طرح توسعه‌ای راه‌آهن چابهار تا زاهدان در دستور کار قرار گیرد، چرا که یکی از زیرساخت‌های اصلی در این منطقه به‌شمار می‌آید.

روز دوشنبه رئیس جمهوری  «قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)» جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.