| کد خبر: 156297 |

چابهار؛ بهترین بندر ترانشیپ به خلیج فارس

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی اظهار داشت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است .

وی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید، افزود: هم اینک کشتی‌های 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند .

آقایی گفت: بندر چابهار آماده بهره‌برداری است و بزودی با حضور رئیس جمهوری، مقامات کشوری و میهمانان خارجی به بهره‌برداری خواهد رسید .

وی ادامه داد: یک میلیون و 100 هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان از طریق چابهار وارد و حمل خواهد شد که هم اینک 110 هزار تن گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از طریق این بندر در حال انتقال است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع 47 هزار کانتینر گندم اهدایی هند به افغانستان با 47هزار کامیون از طریق جاده ترانزیتی چابهار- میلک به افغانستان حمل می‌شود .

آقایی به مزیت‌های بندر چابهار اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های کنونی و پسکرانه‌ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت‌های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS ( کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می‌کند .

وی افزود: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مکران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می‌تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت آسان‌تر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکله‌های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم کردن زمینه رسیدن به افق‌های برتر منطقه ای، تعیین‌کننده نقش کلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است .

وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی با افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می‌تواند به آب‌های اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند .

این مسئول در بنادر دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود .

وی گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشورهای همجوار ایران است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و یک شرکت سوئدی نیز برای این کار ابراز تمایل کرده است .

آقایی تصریح کرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ کالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یک مرحله عملیات تخلیه وبارگیری کمتر از سایر بنادر است .

وی ادامه داد: چابهار در منطقه بهترین بندر برای ترانشیپ کالا به کشورهای خلیج فارس است .

مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان وبلوچستان گفت: هزینه تخلیه کالا در بندر شهیدبهشتی هزار دلار به ازای هر کانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاکستان و 1.5 میلیون تومان ارزان‌تر از بندر شهید رجایی است .

آقایی ادامه داد: 95 درصد نیازمندی‌های افغانستان از طریق واردات انجام می‌شود و بندر چابهار می‌تواند بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان باشد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: 2 میلیارد تن مواد معدنی و سنگ‌های قیمتی در افغانستان می‌تواند از طریق چابهار به دنیا حمل شود .

وی تصریح کرد: از سال 94 تا 96 بیش از 41 میلیون تن کالای اساسی وارد ایران شده است .

به گفت اقایی،بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی‌ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین‌المللی در مسیر 2 کریدور شمال-جنوب و شرقی-غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای cis ( کشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب می‌آید .

وی تصریح کرد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار 15 میلیون مترمکعب لایروبی، 203 هکتار استحصال اراضی جدید، هزار و 650 طول موج شکن و ساخت هزار و 700 متر اسکله انجام شده و عمق حوضچه آن نیز 16,5 مترمربع است.

آقایی با بیان اینکه از سه سال گذشته تجهیزات در چهار بخش وارد کشور شده و در حال نصب است،خاطرنشان کرد: در مجموع با تکمیل پنج فاز این طرح سالانه 82 میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بند انجام می‌شود .

وی افزود: 85 میلیون دلار سرمایه‌گذاری هندی‌ها برای تامین تجهیزات در حال ابلاغ قرارداد است و تا ماه آینده قرارداد نهایی خواهد شد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: قرارداد هندی‌ها 10 سال و به حالت bot ( طراحی ساخت واجرا) است .

وی گفت: راه آهن چابهار- زاهدان 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می‌رود شبکه ریلی تا سه سال آینده به چابهار برسد و تحولی در ترانزیت کالا رخ دهد .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.