چابهار؛ بهترین بندر ترانشیپ به خلیج فارس
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یک میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام داده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یک میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام داده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی اظهار داشت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینهترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است .
وی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید، افزود: هم اینک کشتیهای 100 هزار تنی قابلیت پهلوگیری در این بندر را دارند .
آقایی گفت: بندر چابهار آماده بهرهبرداری است و بزودی با حضور رئیس جمهوری، مقامات کشوری و میهمانان خارجی به بهرهبرداری خواهد رسید .
وی ادامه داد: یک میلیون و 100 هزار تن گندم اهدایی دولت هند به افغانستان از طریق چابهار وارد و حمل خواهد شد که هم اینک 110 هزار تن گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از طریق این بندر در حال انتقال است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع 47 هزار کانتینر گندم اهدایی هند به افغانستان با 47هزار کامیون از طریق جاده ترانزیتی چابهار- میلک به افغانستان حمل میشود .
آقایی به مزیتهای بندر چابهار اشاره کرد و گفت: زیرساختهای کنونی و پسکرانهای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکتهای کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS ( کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف میکند .
وی افزود: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مکران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) میتواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند .
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت آسانتر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل سرمایهگذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکلههای اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم کردن زمینه رسیدن به افقهای برتر منطقه ای، تعیینکننده نقش کلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است .
وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی با افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را میتواند به آبهای اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند .
این مسئول در بنادر دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود .
وی گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشورهای همجوار ایران است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده و یک شرکت سوئدی نیز برای این کار ابراز تمایل کرده است .
آقایی تصریح کرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ کالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یک مرحله عملیات تخلیه وبارگیری کمتر از سایر بنادر است .
وی ادامه داد: چابهار در منطقه بهترین بندر برای ترانشیپ کالا به کشورهای خلیج فارس است .
مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان وبلوچستان گفت: هزینه تخلیه کالا در بندر شهیدبهشتی هزار دلار به ازای هر کانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاکستان و 1.5 میلیون تومان ارزانتر از بندر شهید رجایی است .
آقایی ادامه داد: 95 درصد نیازمندیهای افغانستان از طریق واردات انجام میشود و بندر چابهار میتواند بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان باشد .
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: 2 میلیارد تن مواد معدنی و سنگهای قیمتی در افغانستان میتواند از طریق چابهار به دنیا حمل شود .
وی تصریح کرد: از سال 94 تا 96 بیش از 41 میلیون تن کالای اساسی وارد ایران شده است .
به گفت اقایی،بندر چابهار با قرارگرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقیترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران از نظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بینالمللی در مسیر 2 کریدور شمال-جنوب و شرقی-غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای cis ( کشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب میآید .
وی تصریح کرد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار 15 میلیون مترمکعب لایروبی، 203 هکتار استحصال اراضی جدید، هزار و 650 طول موج شکن و ساخت هزار و 700 متر اسکله انجام شده و عمق حوضچه آن نیز 16,5 مترمربع است.
آقایی با بیان اینکه از سه سال گذشته تجهیزات در چهار بخش وارد کشور شده و در حال نصب است،خاطرنشان کرد: در مجموع با تکمیل پنج فاز این طرح سالانه 82 میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بند انجام میشود .
وی افزود: 85 میلیون دلار سرمایهگذاری هندیها برای تامین تجهیزات در حال ابلاغ قرارداد است و تا ماه آینده قرارداد نهایی خواهد شد .
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: قرارداد هندیها 10 سال و به حالت bot ( طراحی ساخت واجرا) است .
وی گفت: راه آهن چابهار- زاهدان 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار میرود شبکه ریلی تا سه سال آینده به چابهار برسد و تحولی در ترانزیت کالا رخ دهد .
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.