| کد خبر: 154056 |

گفتگو با محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

◄ تعرفه‌ها رقابتی می‌شود

یکی از پروژه‌هایی که به طور جدی در دست اقدام است، لایروبی بندرهاست. این طرح در کدام بندرها اجرا می‌شود؟ مهم‌ترین پروژه لایروبی که در دست داریم، پروژه لایروبی جزیره نگین بندر بوشهر است. لایروبی احداثی و متناسب با ظرفیتی است که در جزیره نگین ایجاد می‌شود. همچنین لایروبی دیگری حدود ۴ میلیون مترمکعب برای کانال دسترسی بوشهر که مصوب شده است. با این لایروبی درفت این بندر به حالت اولیه خود یعنی حدود ۵/۱۰ متر می‌رسد که به دلیل انباشت این میزان کم شده بود.

تین نیوز

محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با تین‌نیوز برنامه‌های جاری این سازمان را تشریح کرد. مشروح این گفتگو را در ذیل می توانید بخوانید.

یکی از پروژه‌هایی که به طور جدی در دست اقدام است، لایروبی بندرهاست. این طرح در کدام بندرها اجرا می‌شود؟

مهم‌ترین پروژه لایروبی که در دست داریم، پروژه لایروبی جزیره نگین بندر بوشهر است. لایروبی احداثی و متناسب با ظرفیتی است که در جزیره نگین ایجاد می‌شود. همچنین لایروبی دیگری حدود ۴ میلیون مترمکعب برای کانال دسترسی بوشهر که مصوب شده است. با این لایروبی درفت این بندر به حالت اولیه خود یعنی حدود ۵/۱۰ متر می‌رسد که به دلیل انباشت این میزان کم شده بود.

طرح دیگری که در زمینه لایروبی داریم، ارتقای دسترسی دریایی بندر شهید رجائی است که در اینجا هم با توسعه‌ای که در بخش ۳ و پایانه کانتینری این بندر مدنظر است، تناسب دارد.

این امر مستلزم تعمیق، تعریض و تطویل دسترسی دریایی بندر شهید رجائی است. برنامه ما این است که هم‌زمان با مراحل اجرایی بخش ۳ بندر شهید رجائی توسعه دریایی این بندر را هم انجام بدهیم، آن‌هم در قالب همان پروژه و ان‌شاءلله بندری باشد که تمام زیرساخت‌ها و دسترسی دریایی و پس‌کرانه‌ای آن پاسخگوی تقاضا برای جدیدترین نسل کشتی کانتینری باشد که برای بندر شهید رجائی طراحی شده است

و بندرهای شمالی چطور؟

در بندرهای دیگر هم، متناسب با توسعه‌هایی که داریم، لایروبی‌های احداثی در دستور کار قرار گرفته است. لایروبی‌های نگهداری ما از حدود ۲ سال پیش در قالب ۳ قرارداد مجزا در حوزه جنوب شرق، جنوب غرب و شمال کشور به سه شرکت خصوصی واگذار شد و این شرکت‌ها با تجهیزات لایروب‌های مکنده مخزن‌دار ملکی سازمان بنادر و دریانوردی و لایروب‌های کاتری که به خودشان واگذار شده، این عملیات را انجام می‌دهند.

اکنون هم لایروبی یکی از اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی برای تأمین ایمنی دریانوردی است که به صورت مستمر در دستور کار ما قرار دارد.

اولین کشتی حامل گندم ترانزیتی وارد بندر چابهار شد و این به معنای آغازبه‌کار رسمی این بندر در زمینه ترانزیت است. آیا تمهیدات ویژه‌ای برای تشویق تجار به استفاده از این بندر در نظر گرفته‌ شده است؟

این اولین کشتی حامل محموله گندم ترانزیتی از مبدأ هندوستان به مقصد چابهار است. این یک نقطه عطف برای شروع ترانزیت کالا از مسیر بندر چابهار به شمار می‌رود. ما تمام توانمان را بر این معطوف کرده‌ایم که بتوانیم خدمات خوبی را ارائه کنیم تا فرستندگان کالا از مسیر اولیه و گیرندگان کالا تشویق کنیم که بندر چابهار را به عنوان یک بندر مهم و راهبردی برای تزانزیت کالا در نظر داشته باشند.

شما بارها بر بحث تعرفه‌ها تأکید کرده‌اید، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

یکی از مواردی که مورد تأکید وزارت راه و شهرسازی بوده، تعرفه‌های انعطاف‌پذیر است. یعنی اینکه تعرفه‌ها بتواند در یک قالب مدرن و رقابتی در بندرها قرار بگیرد. ما در حال مطالعه درباره این موضوع هستیم و در واقع، یکی از موضوعاتی است که به شکل جدی در حال بررسی است. مطمئناً این موضوع به عنوان یک هدف راهبردی مدنظر ماست.

وزیر محترم راه و شهرسازی هم بر این موضوع تأکید دارند. امیدواریم که وضع تعرفه‌های بندرها را در همان چارچوبی که اشاره کردید، ارتقا ‌دهیم و آن را به شرایطی برسانیم که رقابتی باشد تا برای فعالان حمل‌ونقل دریایی متناسب با فعالیتی که انجام می‌دهند، انگیزه ایجاد کند.

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.